2024-09-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Medborgarlönen ska såklart vara ganska låg. Tillräckligt låg så att folk ändå aspirerar att nå högre, men en OK summa så att de på golvet ska få en ärlig chans. Tänk hur glada alla hemlösa i Sverige hade blivit med en sådan här boost.

Om ni vill vara fatalistiska och säga "äh, de hemlösa hade bara bränt det på sprit och droger, vem bryr sig om deras problem" så får folk tycka det, jag gillar tanken att man ska få en ny chans.

Medborgarlön innebär i min värld att alla får samma inkomst, oavsett om de super på parkbänken eller är läkare.

Annars har vi ju ett system idag som kallas socialbidrag som tar hand om det du beskriver.
Citera
2024-09-24, 20:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Medborgarlön innebär i min värld att alla får samma inkomst, oavsett om de super på parkbänken eller är läkare.

Annars har vi ju ett system idag som kallas socialbidrag som tar hand om det du beskriver.

Det skulle göra det administrativt lättare, för just nu känns det som att hela Sverige deltar i SM i bidrags-fusk, vare sig man är låg eller höginkomsttagare.

Jag fick en del skamlösa tips på mitt senaste jobb. En kollega försökte berätta för mig hur man fuskar till sig läkarintyg. En annan, när jag skadade fingret lite grann och började blöda lite smått, sa till mig "gå till försäkringskassan, du kan få 10k för det där"

För att inte nämna allt annat skamlöst bidragsfusk som Svensson sysslar med, VAB och skit. Om det alltid fanns en trygg inkomst varje månad tror jag att mycket av det där chicken racet skulle försvinna... kanske en naiv tanke, men bara nåt jag funderat över.
Citera
2024-09-24, 20:28
Medlem
Citat:
Det skulle göra det administrativt lättare, för just nu känns det som att hela Sverige deltar i SM i bidrags-fusk, vare sig man är låg eller höginkomsttagare.

Jag fick en del skamlösa tips på mitt senaste jobb. En kollega försökte berätta för mig hur man fuskar till sig läkarintyg. En annan, när jag skadade fingret lite grann och började blöda lite smått, sa till mig "gå till försäkringskassan, du kan få 10k för det där"

För att inte nämna allt annat skamlöst bidragsfusk som Svensson sysslar med, VAB och skit. Om det alltid fanns en trygg inkomst varje månad tror jag att mycket av det där chicken racet skulle försvinna... kanske en naiv tanke, men bara nåt jag funderat över.

Jag är skeptiskt. De som håller på som du beskriver kommer att fortsätta med det, uppenbarligen räcker inte trygg inkomst ifrån jobbet.

Så vi behåller nackdelarna men får inga fördelar. Människor måste ha ett driv, och vi är inte bättre än att höja sin levnadsstandard (men finns andra också naturligtvis. Jag skulle tex inte ta ett jobb jag inte trivdes med för 10k extra i lön, men inte heller ett fantastiskt jobb för 10k mindre) är ett sådant för de flesta.
Citera
2024-09-24, 21:43
Medlem
Citat:

ahahaha du påminde mig precis om att mitt ex mamma vill få ut VAB för att haft våran dotter när hon va frisk HAHAAHAHAH
Citera
2024-09-24, 21:48
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUKEN1977
ahahaha du påminde mig precis om att mitt ex mamma vill få ut VAB för att haft våran dotter när hon va frisk HAHAAHAHAH

Japp, det var en snubbe här för någon vecka sedan som frågade hur man ror ihop en VAB-scam.

Gissningvis så håller tiotusentals personer på och myglar med sånt där.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-09-24 kl. 21:53.
Citera
2024-09-24, 21:51
Medlem
Citat:
Japp, det var en snubbe här för någon vecka sedan som frågade hur ror ihop en VAB-scam.

Gissningvis så håller tiotusentals personer på och myglar med sånt där.

japp de har du nog rätt i, VABar du ett sjukt barn är det en sak men han bad hans mamma ha henne så han kunde Jubba å då ska hon plocka ut VAB för det kan tydligen göra med sina barnbarn nu
Citera
2024-09-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Helt sant! Samtidigt så förundras man över hur många "fattiga" som tror att minskade utgifter är lösningen när det i själva verket är ökade inkomster som är vägen framåt. Många fattiga verkar ha gett upp och kapitulerat.

Exakt! Har också tänkt på att flera i min omgivning har gett upp och slutat söka jobb. Jag förstår inte alltid orsaken. Kan det vara depressioner eller fysisk trötthet som ligger bakom, eller andra psykiatriska problem eller hälsoproblem, eller begränsad begåvning? I flera fall jag känner till finns en fru som både har ett lönearbete och får göra mycket i hemmet, och till slut slänger hon ut sin arbetslösa make som blir hemlös eller får bo på socialtjänstens härberge. Det finns inga tecken på drogproblem i de fall jag tänker på. Vissa lyckades t.o.m. få en universitetsexamen i sin ungdom, men har aldrig kunnat behålla ett jobb inom området som de har pluggat till. Chefer och kolleger blir arga på dem för att de inte är självgående och inte levererar, de förstår inte när man förklarar vad de ska göra, utan blir en belastning för gruppen. Kollegerna och chefen börjar mobba personen. Samtidigt vill inte personen söka enklare jobb som hen på papperet är överkvalificerad för, utan blir istället hemmasittare. När de har blivit utslängda av frun tvingas de ta jobb - flera lever korta perioder på enklare sommarjobb o.d.
Senast redigerad av guru1966 2024-09-25 kl. 17:22.
Citera
2024-09-29, 15:31
Medlem
Snopphanens avatar
Man ska ha en årslön på banken var det väl Anne Wibble som sa. Det blev hon kritiserad för. Orealistiskt för de flesta. Ungefär en femtedel har en årslön eller mer på banken.
Citera
2024-10-07, 14:38
Medlem
Varför i hela världen köper du månadskort på bussen om du bara åker ett par gånger i månaden? Överdimensionerar du allt i samma stil är det inte underligt att då får det knapert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in