2012-08-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futy
Det här med tågbiljetterna kan jag hålla med dig om. Det är helt absurt att det kostar så mycket, speciellt när det är ett sånt gnäll över att folk borde åka mer tåg.
Det var exakt DET DÄR jag ville komma fram med. Det är fan inte rimligt, ändå så betalar folk skiten. Och därför kan de ta såna priser, det är sjukt att man förväntas lägga 1k på en tågbiljett
Citera
2012-08-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Om du betalar 1000 kr för att åka buss "några gånger i månaden" så är du oansvarig med din ekonomi. Om du har en "förjävla dyr" telefonräkning så är du också oansvarig med din ekonomi. Det finns fastpris.

Jag håller med dig till stor del, men när jag läser din text så får jag bara känslan av att du i många fall är för lat/dum för att pressa priset. Du kanske rentav njuter av att betala dyrt så du har något att gnälla på.
Generaliserade, typ. Nu är det så att jag måste betala 1k för en bussbiljett eftersom jag måste pendla en rejäl bit varje morgon. På så sätt lönar det sig att betala så mycket.

Telefonen måste jag använda mycket, då jag inte har en fast hemtelefon. Den är dyr eftersom jag gör den sådan, men fattar återigen inte hur den kan bli så dyr eftersom att jag bara.. ringer. vafan.
Citera
2012-08-26, 13:11
Medlem
Jag kan hålla med om att tåg kostar för mycket, men annars tycker jag du överdriver. Men hur många gånger om året hälsar du på dina släktingar? Blir ju mest en engångsavgift per år.

Skaffa en kontantkortstelefon om det är så dyrt? Kanske kostar 100/månaden max för mig, ibland mindre. Busskortet är inte särskilt dyrt mot vad det kostar att köra bil en månad, så det är inga problem för mig. Folk ska ha smartphones, macbooks, fet tv på avbetalning osv och klagar på att man är så fattig. Om inte ekonomin tillåter kan man inte leva efter någon ungdoms-standard där man ska ha allt nytt.

Någon har säkert påpekat allt detta, men orkade inte läsa alla sidorna. Jag hatar folk som dig TS.
Citera
2012-08-26, 13:34
Medlem
Att ha 16000kr i netto känns väl ändå som rätt okej?
Bara för ett par år sedan, 2005 eller nåt, var man ju glad om man kunde ha 16-17000kr i brutto efter man slutat gymnasiet.
Är bara att jobba hårdare om man vill leva bättre.
Men tycker ändå inte ditt liv verka vara så jobbigt jämfört med andras... Bara inse att man är en "svenne", att köra sportbil osv är kanske inte prio, men man kan fortfarande leva bra.

----
Sen är väl 1000kr för buss/tågkort ingenting. Bara min bensinkostnad är på 2000kr och sen får man ju räkna på att köpa bilen inte var gratis och reperationer etc. Jag önskar att jag kunde åka buss/tåg till jobbet för 1000kr...

----

Och som fler redan har sagt, vi är ju "rikare" nu än någonsin. Förutom hade man ju inte råd med lika fin mat, restaurangbesök, bilar, resor osv. Räcker ju med att man hoppar till början av 90-talet.. Nu är ju fan alla i Australien, USA, Dubai, Thailand etc. Och att köra Porsche är kanske ändå lite fint än, men det är samtidigt inte omöjligt för en vanlig "byggare" att köra Porsche om man skulle vilja lägga dom pengarna varje månad.

Men ja, det har väl att göra med att dagens samhälle är så globaliserat och man ska kräva exakt samma som alla andra har, iom att man kan se både på TV o på internet hur "livet" verkligen ska levas. Då ska lyxen flöda..
Senast redigerad av FTW_Yes 2012-08-26 kl. 13:46.
Citera
2012-08-26, 14:56
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Telefonen måste jag använda mycket, då jag inte har en fast hemtelefon. Den är dyr eftersom jag gör den sådan, men fattar återigen inte hur den kan bli så dyr eftersom att jag bara.. ringer. vafan.

Säg till din operatör att du vill ha detaljspecifikationer i din faktura så ser du precis vad du har ringt och vad allt kostar.
Citera
2012-08-26, 14:58
Medlem
Surrealismens avatar
Jag håller med och utveckling ser bara ut att bli värre. Lönerna sänks och utgifterna höjs. Ah kapitalism!
Citera
2012-08-26, 15:23
Medlem
Christopher.s avatar
Håller med om att saker och ting kostar alldeles för mycket här i Sverige, alkohol är dyrt, boende är dyrt men hög standard, förhållandevis ur ett europeiskt perspektiv. Att gå ut är dyrt, att köpa kläder är jävligt dyrt, att gå på krogen är svinigt dyrt, att gå till frisören är superdyrt. I London betalade jag 80 kronor för en klippning, i Sverige 400 kronor för samma tjänst. Tjänster överlag är jävligt dyrt i Sverige.

Så du har rätt, det mesta är på tok för dyrt här i Sverige.
Citera
2012-08-26, 15:30
Medlem
Varför slutar du inte klaga och rånar en bank? Man up eller håll käften. Det är lika dyrt för oss alla, och lika värdelöst och orättvist.

En rolig grej hade ju varit om man slutade ge pengar till invandrare öht och lade allting på ge svenskar gratis kommunaltrafik, gratis tandvård, gratis mobiltrafik, gratis internet och gratis mjölk varje måndag. För det hade man haft råd med. Lätt.
Citera
2012-08-26, 15:33
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Varför slutar du inte klaga och rånar en bank? Man up eller håll käften. Det är lika dyrt för oss alla, och lika värdelöst och orättvist.

En rolig grej hade ju varit om man slutade ge pengar till invandrare öht och lade allting på ge svenskar gratis kommunaltrafik, gratis tandvård, gratis mobiltrafik, gratis internet och gratis mjölk varje måndag. För det hade man haft råd med. Lätt.

Roligt när du säger det, tandläkare är jävligt dyrt här i Sverige. Trots vi betalar högre skatt än tyskarna så ingår inte tandvården.
Citera
2012-08-26, 16:26
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag håller med. Jag cyklar eller åker tåg när jag ska nånstans, dumpstrar mat och möbler som jag behöver. Om man inte har något dyrt abbonemang eller dyrare telefon så kostar väl inte tele speciellt mycket? Jag lägger nog inte ens 100kr i månaden, telefonen fick jag gratis på annons.

Sen väljer du ju i mångt och mycket vad din fritid ska kosta, mycket går att få billigt om du inte har krav på att det ska vara det nyaste, och sverige med sina många årstider erbjuder en hel del roliga saker att göra utomhus, snudd på gratis.

Vill du dra ner kostnaden för boendet så bo med någon, eller flera, det är väldigt roligt och lärorikt.

Visst, det kostar dessvärre att leva, men om man slutar lägga sig till med en massa behov av saker som kostar och är lite uppfinningsrik så är det inte speciellt dyrt att va människa tycker jag.
Har kollat lite och det verkar ju nästan dyrare att ha en stor lägenhet med flera andra än att bo i nån liten etta själv. Men större lägenheter kanske är billigare längre ut från huvudstaden.
Citera
2012-08-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Jag blir så sur på detta samhälle ibland, för allt ska kosta pengar. En jävla massa fucked up pengar. Hur mycket pengar ska man förväntas ha och lägga ut med varje månad?! Hur klarar ni er med eran inkomst och med allt som ska betalas?

Kan ju rada upp en del saker som mjölkar mitt "spar"konto på pengar i mitt nuvarande liv:

Hyran.
Den är ju fördjävlig. 5k, för i stort sett ingenting. En knapp boyta, sunkig som självaste fan. Köket har en inredning som står kvar sedan första världskriget, typ. Ingen fläkt i köket. Borde man inte få mer för 5k varje jävla månad? Ett fräscht kylskåp? Lite fräscha, standardköksluckor?

Busskortet kostar cirka 1k varje månad. Inte långt ifrån i alla fall. Är det verkligen värt 1k varje månad?! För att åka en jävla buss, några gånger i månaden, fram och tillbaka?

Är det rimligt att behöva betala 1k för en tågbiljett så att man kan hälsa på sina hjärndöda släktingar tvärs över Sverige?

Är det rimligt att betala 1400 för en uppkörning (körkort)? Som annars är ett KRAV för att få ett jävla jobb. (och nu diskuteras det om att invandrare ska få skiten gratis. HA HA. )

Telefonräkningen skulle jag också kunna klaga på, att den blir fördjävla dyr. Men tror att det inte skulle vara smart att klaga på den, eftersom jag själv har inverkan på den. Men ändå, JÄVLAR vad dyrt det ska va att ha en ful jävla värdelös telefon.

JAG BARA UNDRAR hur mycket jävla CASH man ska ha i detta samhälle för att kunna leva ett anständigt liv?
För man vill ju ha ett kul liv på det här också. Umgås med polare och göra roliga saker - utan att behöva vrida och vända på varenda jävla krona som en sosse med ölmage.

Livet, alltså. Livet.
Vad säger ni?

Jag betalar 5000 kr per månad för ett stort, helrenoverat hus (med "allt", bastu, bubbelbad etc) med stor ny utbyggnad Har ca 200 m till havsbad

Du styr ju över ditt eget liv. Om du skaffar ett bra jobb får du lån till en fräsch bostad och då är det inget problem att saker kostar.

Tips: Det underlättar att ha en partner. Då delar ni på alla kostnader, även boendekostnad. Du får mer pengar över till annat.
Citera
2012-08-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Har kollat lite och det verkar ju nästan dyrare att ha en stor lägenhet med flera andra än att bo i nån liten etta själv. Men större lägenheter kanske är billigare längre ut från huvudstaden.

Där ser man, jag har aldrig bott i huvudstaden just och har dålig koll på hur det ligger till där, men generellt sett tycker jag det verkar som att priset per m2 sjunker ju större lägenheten är, men det är förmodligen högst varierande beroende på stad isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in