Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 11:35
  #27685
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nej, det hade hon inte Tror inte hon klarat sig oskadd i incidenten i ledtråd tre heller

3b) Jagades med högaffel efter en nödlandning.. En bonde trodde hon var japan.

Hazel Ying Lee? Intressant person!
Citera
2024-04-18, 11:41
  #27686
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Hazel Ying Lee? Intressant person!

Rätt! Piloten och mångsysslaren Hazel Ying Lee som flög i WASP. Mycket duktig kock som ofta bjöd sina kollegor på mat.

En flygtur och middag på en bra kinesisk restaurang efteråt, och frågan till dig!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hazel_Ying_Lee
Citera
2024-04-18, 11:44
  #27687
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rätt! Piloten och mångsysslaren Hazel Ying Lee som flög i WASP. Mycket duktig kock som ofta bjöd sina kollegor på mat.

En flygtur och middag på en bra kinesisk restaurang efteråt, och frågan till dig!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hazel_Ying_Lee

Jag tackar så mycket, tror nästan det ska bli bli Kinamat till lunch nu.

Återkommer med ny fråga ikväll!
Citera
2024-04-18, 19:37
  #27688
Medlem
Venators avatar
Då söker vi en artefakt som gjordes i begränsad upplaga och som är eftersökt på samlarmarknaden.

1. Inspirerard av framför allt amerikansk förlaga.

2a. Två försöksmodeller 1952.

2b. Cykelhandtag!?

3. Handbok i användningen från 1956, med pinnar.

4. Utgick på 60-talet när man bytte till något annat.
Citera
2024-04-18, 22:32
  #27689
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Då söker vi en artefakt som gjordes i begränsad upplaga och som är eftersökt på samlarmarknaden.

1. Inspirerard av framför allt amerikansk förlaga.

2a. Två försöksmodeller 1952.

2b. Cykelhandtag!?

3. Handbok i användningen från 1956, med pinnar.

4. Utgick på 60-talet när man bytte till något annat.

Kan det vara nån typ av tryckkokare?
Citera
2024-04-18, 22:40
  #27690
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kan det vara nån typ av tryckkokare?

Nej, det är nog väldigt svårt att hitta någon likhet!

5. Från och med 1954 års modell förknippas tillverkaren med en fisk.

6. Då bytte man också namn på artefakten, för att framstå lite mer svenskt beskedligt.
Citera
2024-04-18, 23:11
  #27691
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nej, det är nog väldigt svårt att hitta någon likhet!

5. Från och med 1954 års modell förknippas tillverkaren med en fisk.

6. Då bytte man också namn på artefakten, för att framstå lite mer svenskt beskedligt.

Klurigt, tänkte först fiskeredskap.. men det måste väl nästan vara ett fordon.. Klurar på!
Citera
2024-04-18, 23:15
  #27692
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Klurigt, tänkte först fiskeredskap.. men det måste väl nästan vara ett fordon.. Klurar på!

Nej, varken fiskeredskap eller fordon. Men man brukar ha med någon liknande när man fiskar och dessa funkar säkert då också.

5b. Haj, känt varumärke.

7. Inte civil användning.

8. Jag har sett nytillverkade kopior som inte heller är billiga, men samlarna förstås vill ha de sällsynta originalen.

Notera också sexan, detta är alltså en svensk variant på något som har en känd amerikansk förebild.
Citera
2024-04-18, 23:28
  #27693
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nej, varken fiskeredskap eller fordon. Men man brukar ha med någon liknande när man fiskar och dessa funkar säkert då också.

5b. Haj, känt varumärke.

7. Inte civil användning.

8. Jag har sett nytillverkade kopior som inte heller är billiga, men samlarna förstås vill ha de sällsynta originalen.

Notera också sexan, detta är alltså en svensk variant på något som har en känd amerikansk förebild.

Jaja.. en svensk stridskniv? Som FM/52J?
Citera
2024-04-18, 23:38
  #27694
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jaja.. en svensk stridskniv? Som FM/52J?

Svensk stridskniv är helt rätt! Bytte namn till fältkniv, det lät väl bättre för Svenska Freds. Hajen är symbol för E A Berg (sedermera Bahco). De första modellerna från 1952 togs fram för FJS, en av dem hade faktiskt ett träskaft överdraget med ett cykelhandtag i plast. Kreativt men ser väl måttligt badass ut.

Som jag förstår det avbröts försöken när bajonetten till AK4 kom. Det gjordes väl vissa truppförsök men vad jag vet fanns de aldrig i mobförråd? Jag har hållit i ett original en gång vid närstridsutbildning (med kniven kvar i slidan) och fick en del blåmärken den dagen.

Tråden vidare till dig med en Fältkniv modell FM64 samt en docka föreställande Putin att öva på!
Citera
2024-04-18, 23:54
  #27695
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Svensk stridskniv är helt rätt! Bytte namn till fältkniv, det lät väl bättre för Svenska Freds. Hajen är symbol för E A Berg (sedermera Bahco). De första modellerna från 1952 togs fram för FJS, en av dem hade faktiskt ett träskaft överdraget med ett cykelhandtag i plast. Kreativt men ser väl måttligt badass ut.

Som jag förstår det avbröts försöken när bajonetten till AK4 kom. Det gjordes väl vissa truppförsök men vad jag vet fanns de aldrig i mobförråd? Jag har hållit i ett original en gång vid närstridsutbildning (med kniven kvar i slidan) och fick en del blåmärken den dagen.

Tråden vidare till dig med en Fältkniv modell FM64 samt en docka föreställande Putin att öva på!

Kul fråga! Trevlig vinst Vi kan väl ta något liknande(på sätt och vis).

1) Mönsterskyddades inte, skulle man kanske gjort.

2) Ursprungligen en syd, mellan och norr.

3) Skulle skapa en identitet.
Citera
2024-04-19, 00:01
  #27696
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kul fråga! Trevlig vinst Vi kan väl ta något liknande(på sätt och vis).

1) Mönsterskyddades inte, skulle man kanske gjort.

2) Ursprungligen en syd, mellan och norr.

3) Skulle skapa en identitet.

Tankarna har snurrat från arkitektur till tyrolerhattar...

Men något modernt nog för att kunna ha blivit mönsterskyddat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback