2012-12-11, 17:45
Medlem
Skarphedens avatar
Som gissning på den första ledtråden: Dante Alighieri beskriver i La Divina Commedia staden Dis (Sid baklänges).Punished within Dis are those whose lives were marked by active (rather than passive) sins: heretics, murderers, suicides, blasphemers, usurpers, sodomites, panderers, seducers, flatterers, Simoniacs, sorcerers, barrators, hypocrites, thieves, false counsellors, schismatics, falsifiers and traitors.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dis_%28Divine_Comedy%29
Kan dock vara fel ute.
Citera
2012-12-11, 20:02
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Albert Fish, som skröt om just det fjärde och kallades:

-Jag får inte ihop Sid baklänges
-Farmare*2 syftar troligen på att Fish mer än en gång försökte hitta offer på en farm, eller själv utgav sig för att vara det.
-I ett horribelt brev till ett av offrens mor talades det om kinesisk kannibalism.

Dock tog jag det som sagt på den fjärde ledtråden och om någon kan knäcka den första innan Bernad_law dyker upp låter jag denne överta stafettpinnen.

Som lite kuriosa kan väl nämnas att Paul Dukas syftade på Yen Sid.

Helt korrekt som vanligt.

Här kommer förklaringen av ledtrådar:

1. Var diabolisk och helt enkelt för svår, jag syftade alltså på Sid Fernwilter, Ernies farbror och alltså skapad av tecknaren Bud Grace. Hans namn omvänt var ett av offren för Albert Fish

2. När han avsåg att mörda Grace Budds bror utgav han sig för att vara farmare från Farmingdale, dvs gånger två.

3. Mycket riktigt skriver Albert Fish ett absurt brev där han härleder sitt beroende av människokött till en händelse i Kina

4. Denna satte du helt.

5. Filmen The Grey Man spelades in 2007 och huvudrollsinnehavaren var Patrick Bauchau, som spelade Roland Picard i filmen 2012.

Bollen är som vanligt din!
Citera
2012-12-11, 20:58
Medlem
Cykeltutas avatar
imponerande!

Citera
2012-12-11, 22:05
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Helt korrekt som vanligt.

Här kommer förklaringen av ledtrådar:

1. Var diabolisk och helt enkelt för svår, jag syftade alltså på Sid Fernwilter, Ernies farbror och alltså skapad av tecknaren Bud Grace. Hans namn omvänt var ett av offren för Albert Fish

Bollen är som vanligt din!
Ja, det var den sannerligen! Jag var inne både på Dante och Disney, men inte på Bud Grace.

Jag tackar och söker efter en person:

-Personen blev snuvad på priset, men fick pengar ändå.
-Tiden brukade vara ur led.
-Matlagare hade nytta av vår persons uppfinning.
Citera
2012-12-11, 22:24
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Ja, det var den sannerligen! Jag var inne både på Dante och Disney, men inte på Bud Grace.

Jag tackar och söker efter en person:

-Personen blev snuvad på priset, men fick pengar ändå.
-Tiden brukade vara ur led.
-Matlagare hade nytta av vår persons uppfinning.

Gissar på John Harrison.
Uppfann den marina kronometern men ansågs inte helt uppfylla kraven på "The Longitude Prize" men fick likväl en del av prissumman. En uppfinning som James Cook hade användning för.
Citera
2012-12-11, 22:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpheden
Gissar på John Harrison.
Uppfann den marina kronometern men ansågs inte helt uppfylla kraven på "The Longitude Prize" men fick likväl en del av prissumman. En uppfinning som James Cook hade användning för.
Suck... jag som funderade kring Pasteur...
Citera
2012-12-11, 22:25
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Gissar på John Harrison.
Äsch, det här var visst alldeles för enkelt. Nåväl, din tur.
Citera
2012-12-11, 22:30
Medlem
Skarphedens avatar
Söker ett slag: Ett problem med almanacka ledde till nederlag för en äppellik befälhavare.
Citera
2012-12-11, 22:36
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Söker ett slag: Ett problem med almanacka ledde till nederlag för en äppellik befälhavare.
Slaget vid Ulm.

Österrike VS Napoleon (ni vet, kejsaren). Österrike fick stort med spö. Myten säger att Österrike använde den gregorianska kalendern, och den allierade ryssland använde den julianska. Därför stämde inte datumen, och Österrike fick ingen hjälp i slaget.

Den österrikiske befälhavaren var Karl Mack von Leiberich, han förlorade stort och blev krigsfånge. Men jag lyckas inte koppla honom till ledtråden "äppellik". Kan bero på bristande kunskaper i tyska...
Citera
2012-12-11, 22:45
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Slaget vid Ulm.

Österrike VS Napoleon (ni vet, kejsaren). Österrike fick stort med spö. Myten säger att Österrike använde den gregorianska kalendern, och den allierade ryssland använde den julianska. Därför stämde inte datumen, och Österrike fick ingen hjälp i slaget.

Den österrikiske befälhavaren var Karl Mack von Leiberich, han förlorade stort och blev krigsfånge. Men jag lyckas inte koppla honom till ledtråden "äppellik". Kan bero på bristande kunskaper i tyska...
Snarare brist på dåliga ordvitsar. Mack ~ Mac = Apple. Därav äppellik.
Din tur och hatten av i vart fall.
Citera
2012-12-17, 08:35
Medlem
N3ss3s avatar
Nu har det gått nästan en vecka, det är otroligt tråkigt om tråden stannar av pga något sådan här. Även om jag är dålig på gissningarna så läses denna ivrigt.

Så hur löser vi detta?
Citera
2012-12-17, 08:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Nu har det gått nästan en vecka, det är otroligt tråkigt om tråden stannar av pga något sådan här. Även om jag är dålig på gissningarna så läses denna ivrigt.

Så hur löser vi detta?
Genom att jag borde lära mig att titta i tråden även om min prenumeration (som ska komma direkt) inte dyker upp direkt vid första meddelandet utan ibland efter 2-3 meddelanden.

Eftersom du säger att du inte är bra på gissningar så ger jag gärna dig denna fråga, så får du chansen att ställa dem ibland också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in