Citat:
Jag har svrt att klart se hur vissa av anti-natalisterna i denna trd mer exakt resonerar. Sdant som att (1) livet r meningslst, (2) livet innehller lidande, (3) varje liv r p det stora hela mer obehagligt n behagligt, (4) man vljer inte sjlv att brja existera, och (5) vrlden r fylld med hemskheter, r i varje fall exempel p vad olika mnniskor hr verkar anse talar mer eller mindre starkt fr tesen. (Jag utgr sjlvfallet ocks frn att man fokuserar p knnande liv.)
Fr tydlighetens skull m man kanske inledningsvis ange exakt vilken tes man lter termen "anti-natalism" beteckna. Tesen att man br avst frn att fortplanta sig? Skall den glla alla faktiska personer vid alla tidpunkter? Aningen svagare versionen vore mjliga, t.ex. en som gller tminstone 90% av faktiska personer (oberoende av deras situation), och ocks en starkare version som gller samtliga personer i alla mjliga vrldar.
Frgan r ocks hur man rimligen skall tillvgag fr att argumentera fr en version av tesen. Jag tror t.ex. att filosofen David Benatar vill undvika att argumentera fr pro-mortalism, och han tycks faktiskt lyckas i varje fall drmed, men det verkar som att somliga anti-natalister i denna trd skulle acceptera en tes i stil med (a) man br beg sjlvmord, eller t.o.m. (b) man br mrda s mnga knnande varelser man kan, eller kanske (c) man br utfra handlingen som minimerar antalet knnande liv.
Ngon i denna trd pstod t.ex. att "livet r vervgande av ondo och borde utrotas", och skrev ocks: "Allt mjligt djvulskap kan universum uppenbarligen stlla till med men en stor asteroid r tydligen fr mycket begrt."
(Vissa s.k. negativa, hedonistiska utilitarister riskerar ocks att frsvara pro-mortalism, utver att frsvara anti-natalism.)
Antag att en viss anti-natalist r en normal hedonistisk utilitarist, och att han har bildat tron att varje knnande liv bidrar med ett negativt vrde till vr vrld (nr man summerat involverat behag, obehag och sdant, p ett antagligen ganska arbitrrt vis). Det vore d inte ndvndigen passande av honom att sluta sig till att han br avst frn att skaffa barn. Antag t.ex. att han avstr frn det genom att lmna sin flickvn som vldigt grna vill ha ett barn. D r det mjligt att hans flickvn finner en annan man, och skaffar tre barn med den andre mannen. Vad jag vill ha sagt hrmed r helt enkelt att det ej r uppenbart att man minimerar antalet barn som fds genom att sjlv avst frn att skaffa barn. Faktiskt r vilket beslut man br fatta svrt att avgra fr mnga konsekventialister, om man frsker ta hnsyn till vldigt indirekta fljder, vilket de ocks anser vara rimligt att gra.
Tror en anti-natalist att det r bttre att t.ex. sprida anti-natalistisk propaganda, s hnger mycket p hur effektivt han kan gra det. Mhnda att anti-natalismens motstndare svarar p det genom att sprida sin propaganda och det p ett mer framgngsrikt vis s att det slutar med en frlust ur anti-natalistisk synvinkel. S det verkar inte heller uppenbart ens ur ett anti-natalistiskt perspektiv, att man br frska sprida anti-natalistisk propaganda. (F.. kan viss anti-natalistisk propaganda vara sdan att mnga anti-natalister inte uppskattar den, bl.a. fr att de har helt andra skl till att acceptera tesen n de som frefaller uttryckas genom propagandan.)
Fr tydlighetens skull m man kanske inledningsvis ange exakt vilken tes man lter termen "anti-natalism" beteckna. Tesen att man br avst frn att fortplanta sig? Skall den glla alla faktiska personer vid alla tidpunkter? Aningen svagare versionen vore mjliga, t.ex. en som gller tminstone 90% av faktiska personer (oberoende av deras situation), och ocks en starkare version som gller samtliga personer i alla mjliga vrldar.
Frgan r ocks hur man rimligen skall tillvgag fr att argumentera fr en version av tesen. Jag tror t.ex. att filosofen David Benatar vill undvika att argumentera fr pro-mortalism, och han tycks faktiskt lyckas i varje fall drmed, men det verkar som att somliga anti-natalister i denna trd skulle acceptera en tes i stil med (a) man br beg sjlvmord, eller t.o.m. (b) man br mrda s mnga knnande varelser man kan, eller kanske (c) man br utfra handlingen som minimerar antalet knnande liv.
Ngon i denna trd pstod t.ex. att "livet r vervgande av ondo och borde utrotas", och skrev ocks: "Allt mjligt djvulskap kan universum uppenbarligen stlla till med men en stor asteroid r tydligen fr mycket begrt."
(Vissa s.k. negativa, hedonistiska utilitarister riskerar ocks att frsvara pro-mortalism, utver att frsvara anti-natalism.)
Antag att en viss anti-natalist r en normal hedonistisk utilitarist, och att han har bildat tron att varje knnande liv bidrar med ett negativt vrde till vr vrld (nr man summerat involverat behag, obehag och sdant, p ett antagligen ganska arbitrrt vis). Det vore d inte ndvndigen passande av honom att sluta sig till att han br avst frn att skaffa barn. Antag t.ex. att han avstr frn det genom att lmna sin flickvn som vldigt grna vill ha ett barn. D r det mjligt att hans flickvn finner en annan man, och skaffar tre barn med den andre mannen. Vad jag vill ha sagt hrmed r helt enkelt att det ej r uppenbart att man minimerar antalet barn som fds genom att sjlv avst frn att skaffa barn. Faktiskt r vilket beslut man br fatta svrt att avgra fr mnga konsekventialister, om man frsker ta hnsyn till vldigt indirekta fljder, vilket de ocks anser vara rimligt att gra.
Tror en anti-natalist att det r bttre att t.ex. sprida anti-natalistisk propaganda, s hnger mycket p hur effektivt han kan gra det. Mhnda att anti-natalismens motstndare svarar p det genom att sprida sin propaganda och det p ett mer framgngsrikt vis s att det slutar med en frlust ur anti-natalistisk synvinkel. S det verkar inte heller uppenbart ens ur ett anti-natalistiskt perspektiv, att man br frska sprida anti-natalistisk propaganda. (F.. kan viss anti-natalistisk propaganda vara sdan att mnga anti-natalister inte uppskattar den, bl.a. fr att de har helt andra skl till att acceptera tesen n de som frefaller uttryckas genom propagandan.)
Vi har egentligen redan svarat p alla dina frgor genom vra gemensamma inlgg bakt i trden.
Nr det kommer till propagandans effekt gr det sklart inte mta. Och det kan ju vara s att kvinnan nd skaffar barn med ngon annan som du sger. Dock slipper man i s fall ha dessa barn p ens eget samvete. Och det knns ju bst att handla enligt ens moraliska principer.