Citat:
Filosofi r inte naturvetenskap men rknas som en vetenskap. Filosofi kan egentligen bara handla som snt, man inte kan visa vetenskapligt. Syftet r att frska hitta sanningen, genom logiskt tnkande.
Men om man pstr ngot om verkligheten, br man kunna visa att det r s, eller visa att det man sger r troligt p ngot stt, om man ska uttala sig. Annars r det bara phitt och inte ens filosofi.
Sger man att ngot r ett faktum, ska man ven kunna visa att det r det, annars r det bara en sikt, tyckande, som med dina lakritstroll. Men d sger du sjlv dr, att det du sger inte gr att visa. D mste du sjlv frhlla dig till det. Du kan inte visa att det du sger stmmer. Eller hur?
Men om man pstr ngot om verkligheten, br man kunna visa att det r s, eller visa att det man sger r troligt p ngot stt, om man ska uttala sig. Annars r det bara phitt och inte ens filosofi.
Sger man att ngot r ett faktum, ska man ven kunna visa att det r det, annars r det bara en sikt, tyckande, som med dina lakritstroll. Men d sger du sjlv dr, att det du sger inte gr att visa. D mste du sjlv frhlla dig till det. Du kan inte visa att det du sger stmmer. Eller hur?
Jag skrev allts att man kan tycka att lakritstrollens vldtkter, mord, sprngningar och dylika phitt r bra om man vill det, och att det inte finns nn gudalik domare vars domslut gr det till ett faktum att ett mongo med den sikten gr fel i att tycka s ven om alla som r normalt funtade cklas av mongot. Att lakritstrollen r som de r och gr vad de gr r dock ett faktum.
Jag kan inte visa det du vill ska visas p ett stt som tillfredsstller de kriterier du definierat men med det sagt r dina kriterier dina, och inte mina.
Citat:
ven preferenser r bara tyckande, vad man fredrar. Att mnniskor har olika preferenser kan man filosofera ver. Men det r s att sga inte ett argument fr att man har rtt. Bara att man fredrar ngot fre ngot annat. Fredrar du lidande framfr livslust, blir d frgan, om du nu ndvndigtvis ska anvnda det ordet p fel stt.
Jag vet inte vad i hela vrlden jag kan tnkas ha skrivit som skulle indikera att jag inte knner till betydelsen av ordet preferenser, att det r en frga om tyckande skulle allts vara nyheter fr mig? Jaha.
Citat:
Jag frnekar inte lidande, tvrtom har jag hela tiden sagt att det finns. Men jag menar att det r inte lidandet som r det dominerande i mnniskors liv, generellt sett, som ni pstr. Ni fokuserar bara p det. Lidande frekommer. Men det r inte det dominerande. S om in anser det, mste ni visa att det r s, p ngot stt. Inom filosofin d med logiska argument, dr ni tar med allt vad livet innebr, inte bara lidandet.
Mste du ocks visa att det inte r dominerande, eller r kravet enkelriktat? Frresten skrev jag ju att jag inte misstycker om folk fokuserar p det trevliga hellre n det hemska och att jag sjlv gr det fr det mesta. Vrt att ha i tanke, det blev ju svrartat nedtriktade mungipor p dig frut nr du tyckte andra tillskrev dig diverse saker du menade att du var oskyldig till.
Citat:
Hur visar ni det, blir d frgan? Jag har argument, dr jag tar med andra saker i livet n det, vilket ni inte gr, utan bara pstr saker. Ni bara tycker eller anser. Men ni klarar inte att argumentera logiskt och visa att det ni sger stmmer.
Varfr r dessa argument vrda s mycket utan kvantifierbar data, om nu motargumenten r s usla utan sdan?
Citat:
Allts r era sikter faktiskt i praktiken en religion, en tro, p samma stt som andra religioner. Ni frkastar religionerna, men har sjlva en egen religion. En egen tro. P samma stt som kristna inte kan visa att Gud finns, kan ni inte visa att det ni sger stmmer. Det r en dogm som ni hller fast vid, fr om den inte r sann, faller eran religion och ni har inget att tro p lngre.
Var exakt gr grnsen fr saker man kan tycka utan att det r en religion trots att det inte gr att faststlla med kvantifierbar data att det r odiskutabel sanning? Vi har aldrig upplevt en vrld utan cancer och kan sledes inte faststlla med hjlp av den heliga datan att vr vrld vore lite mindre sorgesam utan cancer, r det d en religion att negga p cancer och nska att det inte fanns?
Gud r dock exklusivt nrvarande i kristusmupparnas fantasier, hemskheter har skdats i verkligheten betydligt oftare.