Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-11, 05:29
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag tror inte viljan r tillrckligt stark d, lider man tillrckligt mycket s fr man till slut nog.
Om det fanns ett piller som frst gjorde dig lugn och sedan ddade dig, hade du svalt det d?

Ngon dag skulle jag skert gra det. Det r fr vrigt ungefr s man fr ddshjlp p ddskliniker och det var ocks s grekerna ddade vissa brottslingar men ocks mnniskor som bara ville d i antiken: de blandade odrt och opium.
Citera
2024-12-11, 05:36
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nr skrev jag att det mesta i livet r gldje och njutning? Det har inget med saken att gra.
ven ett ftal ljuspunkter kan ge en mening i livet, ven hrt slitsamt arbete kan gra det om man upplever att det fyller ett syfte.

Jag har rest i mnga fattiga lnder och dr trffat lyckliga levnadsglada mnniskor, faktiskt ofta i hgre grad n hr i Sverige. Ngra av mina starkaste minnen i livet upplevde jag i en regnskog med mnniskor som hade en brkdel av vad jag har materiellt, dels pga den fantastiska naturen men ocks fr den inblick i deras liv jag fick.

Ditt pstende om att du r frihetlig samtidigt som du nskar neka andra att f barn visar bara hur inkonsekvent dina resonemang r.
Du har inte bara fel i dina slutsatser du har fel i ditt stt att resonera.

Jag har trffat mnniskor i arabvrlden och Sydamerika som var utfattiga men verkade minst 10 gnger lyckligare n de flesta vre medelklassmnniskor jag har mtt hr i Sverige. Fr 2 r sedan hade jag faktiskt tnkt att lmna Sverige och sjlv flytta till ett sydamerikanskt land, men min hlsa blev smre igen och personen som jag hade kontakt med frsvann och r kanske inte ens i livet nr jag skriver detta.

Det innebr dock inte att livet allt sammantaget r ngot som r vrt att fra vidare till nya generationer. Hrt arbete, sjukdomar, brott, myndighetsvergrepp, krig, naturkatastrofer etc etc etc.
Citera
2024-12-11, 07:51
Medlem
Blocktobers avatar
Som redan har ppekats till leda av mnga deltagare i trden, s r livets meningslshet vldigt ltt att bevisa. Det Schopenhauer skrev redan 1851 i Parerga und Paralipomena r tidlst.

Slunda: ven om man har god hlsa, s upptas ens liv antingen av att gra saker fr att livet ska fortstta att upprtthllas, d.v.s. tjna pengar, ta, sova, skydda sig mot elementen; eller, nr man inte behver gra detta, av coping, d.v.s. att sysselstta sig med ngot som distraherar frn det faktum att det nakna livet inte har ngot inre vrde: hobbies, restaurang- och krogbesk, resor till frmmande platser, prata strunt osv.

ven om man har en slackerpersonlighet - jag har det sjlv till stor del - s blir man vid lngre perioder av overksamhet rastls. Dessutom frfaller kroppen och sinnet, om de inte hlls vid ett minimum av rrelse och intellektuell verksamhet.

"Den frsta uppgiften r allts att vinna ngot och den andra att, sedan detta r vunnet, gra detsamma ofrnimbart - eljest blir det en brda." Parerga und Paralipomena 146, 1929 rs svenska utgva.

Detta gr aldrig att komma ifrn. P grund av entropin och homeostasen, som reglerar alla levande kroppar, s r det en naturlag att det bara kan vara p det hr sttet. Ingen teknisk utveckling, hur avancerad den ngonsin blir, kan ngonsin avhjlpa detta!
Citera
2024-12-11, 08:13
Medlem
Citat:
En vllagad kttbit och ngra l ger mer mening n vad religion gr.

Religion visar oss att nr livet blir tillrckligt intelligent d skapas ett behov av att tro p osynliga saker fr att m bra. Det r som att verkligheten inte rcker till.
Citera
2024-12-11, 10:35
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Religion visar oss att nr livet blir tillrckligt intelligent d skapas ett behov av att tro p osynliga saker fr att m bra. Det r som att verkligheten inte rcker till.

Verkligheten rcker inte till fr att den r s frbannat usel och fattig fr det mesta. T.o.m. vi antinatalister skojar och fantiserar ofta fr att det blir fr jvligt att bara diskutera allt som r fel med vrlden.
Citera
2024-12-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Som redan har ppekats till leda av mnga deltagare i trden, s r livets meningslshet vldigt ltt att bevisa. Det Schopenhauer skrev redan 1851 i Parerga und Paralipomena r tidlst.

Slunda: ven om man har god hlsa, s upptas ens liv antingen av att gra saker fr att livet ska fortstta att upprtthllas, d.v.s. tjna pengar, ta, sova, skydda sig mot elementen; eller, nr man inte behver gra detta, av coping, d.v.s. att sysselstta sig med ngot som distraherar frn det faktum att det nakna livet inte har ngot inre vrde: hobbies, restaurang- och krogbesk, resor till frmmande platser, prata strunt osv.

ven om man har en slackerpersonlighet - jag har det sjlv till stor del - s blir man vid lngre perioder av overksamhet rastls. Dessutom frfaller kroppen och sinnet, om de inte hlls vid ett minimum av rrelse och intellektuell verksamhet.

"Den frsta uppgiften r allts att vinna ngot och den andra att, sedan detta r vunnet, gra detsamma ofrnimbart - eljest blir det en brda." Parerga und Paralipomena 146, 1929 rs svenska utgva.

Detta gr aldrig att komma ifrn. P grund av entropin och homeostasen, som reglerar alla levande kroppar, s r det en naturlag att det bara kan vara p det hr sttet. Ingen teknisk utveckling, hur avancerad den ngonsin blir, kan ngonsin avhjlpa detta!

Tror inte ens den gode Arthur skulle skriva under p att livets mening r ltt att hitta och beskriva.

Du tycks ha hitta din sanning hos Schopenhaur, gott s. Men han var varken den frsta eller sista filosofen. Filosofi r ju ett stt att resonera om de stora frgorna, nr dessa blir absoluta sanningar s vergr filosofin till vetenskap.

Det r ocks talande att du inte nmner konsten och naturen i texten ovan. Inte heller s nmner du medmnskliga kontakter, eller mnniskans nyfikenhet och vilja att frska frst oss sjlva och vrlden vi lever i. Mnga filosofer har hittat sitt syfte i den uppgiften (jmf Platon tex).

Det du har hittat r din sanning och det str dig fritt att argumentera om varfr du anser den vara riktig.
Men frsk inte klistra p oss andra din vrldsskdning som om den vore en absolut och slutgiltig sanning, sdana resonemang hr hemma inom religionen inte innom filosofin eller vetenskapen.

Att vga vara sann r viktigt inte minst nr man diskuterar dessa frgor, har du vgat frga dig sjlv varfr det r s viktigt fr dig att klista p andra din vrldsskdning?
Kan det vara fr att du inom dig vet att det inte r en sanning utan att det r ett val du gjort och att ditt liv kunde gestaltat sig helt annorlunda om du valt annorlunda?
Eller om du skulle vlja en annan vg nu?
Det r en tung brda att ta ansvar fr sitt eget liv och de misstag man gjort.
Citera
2024-12-11, 11:39
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
ven om livet i sig sjlvt r dligt, s lgger staten sten p brdan med sitt vidriga frtryck.

Knner du nnsin p ett besynnerligt stt att det r tminstone lite positivt att du bor i ett samhlle du fraktar? Ditt ogillande av arbete kretsar ju kring att det r ett elnde rent allmnt men ett synnerligen svrartat elnde om det bidrar till att ett avskyvrt samhlle ska fungera. Om Sverige vore ett samhlle beskaffat p ett stt du respekterade (mer frihet, mindre fkreatursaktighet, giljotinen fr Fredrik Reinfeldt osv.) skulle du d knna att det vore moraliskt vanskligt att vgra arbeta om arbete krvdes fr att det ska fungera och de flesta andra var villiga att arbeta? Och skulle deppigheten i det arbetet i s fall vara ett rimligt pris att betala fr ett liv i ett samhlle vrt respekt?
Senast redigerad av FunAndGames 2024-12-11 kl. 11:48.
Citera
2024-12-11, 12:35
Medlem
Citat:
Verkligheten rcker inte till fr att den r s frbannat usel och fattig fr det mesta. T.o.m. vi antinatalister skojar och fantiserar ofta fr att det blir fr jvligt att bara diskutera allt som r fel med vrlden.

Yes s r det. Sagor till barnen och religion till dom vuxna. Plus lite lek och vuxennjen fram till kistan. Sen r "uppdraget" slutfrt fr oss oavsett vad man gr eller inte gr i livet. Det r s biologin fungerar. Allt slutar med dden fr individen och sen vidare i kretsloppet fr kroppens grundmnen 🙂
Citera
2024-12-11, 13:27
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Knner du nnsin p ett besynnerligt stt att det r tminstone lite positivt att du bor i ett samhlle du fraktar? Ditt ogillande av arbete kretsar ju kring att det r ett elnde rent allmnt men ett synnerligen svrartat elnde om det bidrar till att ett avskyvrt samhlle ska fungera. Om Sverige vore ett samhlle beskaffat p ett stt du respekterade (mer frihet, mindre fkreatursaktighet, giljotinen fr Fredrik Reinfeldt osv.) skulle du d knna att det vore moraliskt vanskligt att vgra arbeta om arbete krvdes fr att det ska fungera och de flesta andra var villiga att arbeta? Och skulle deppigheten i det arbetet i s fall vara ett rimligt pris att betala fr ett liv i ett samhlle vrt respekt?

Ja, om samhllet inte vore korrupt, s skulle det ju vara svrare att frsvara att inte vilja arbeta, tminstone s mycket som behvs fr att samhllet ska fungera ngorlunda.

Men om samhllet inte vore korrupt, s skulle en normal arbetsdag i vilket fall vara kortare, fr att de flesta som arbetar har lika lng arbetsdag som man hade i slutet av 1800-talet beror frsts inte p att det r ndvndigt utan att man vill ha kontroll ver mnniskor. Det r farligt om fren r lediga det mesta av sin vakna tid och kan fundera ordentligt ver hur saker och ting r funtade. 4 timmars arbetsdag vore skert inte omjligt.
Citera
2024-12-11, 16:18
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ngon dag skulle jag skert gra det. Det r fr vrigt ungefr s man fr ddshjlp p ddskliniker och det var ocks s grekerna ddade vissa brottslingar men ocks mnniskor som bara ville d i antiken: de blandade odrt och opium.

Hade folk haft tillgng till sdana piller skulle vi se betydligt fler sjlvmord
Citera
2024-12-11, 16:24
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Verkligheten rcker inte till. Hade den gjort det s hade alla varit njda och inga religioner hade behvts.
Livet r alldeles fr svarslst och kaotiskt fr att anses vara ngot bra.
Citera
2024-12-11, 17:31
Medlem
Citat:
Verkligheten rcker inte till. Hade den gjort det s hade alla varit njda och inga religioner hade behvts.
Livet r alldeles fr svarslst och kaotiskt fr att anses vara ngot bra.

Jag tycker det r sknt att livet r meningslst. Det betyder att jag kan gra vad jag vill. Vill jag hoppa i sngen s gr jag det och ingen kan stoppa mig 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in