Idag, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Jag kan frst att han r frbannad. Han har tjafsat med orliga idioter i 18 r vid det hr laget. Det r fler antinatalister n ngonsin, men vi r nd bara en liten minoritet. Folk vill leva med sina lgner.

Vldigt lgt att ge sig p ngons utseende. Men Lucy och Miss Erable ser tminstone enligt min mening bra ut, om du vill se snygga antinatalister (jag gillar inte bimbos utan intellektuella kvinnor):

https://www.youtube.com/@genzartistandqueer
https://www.youtube.com/@masqueradeofmisery

Eller denna: https://www.youtube.com/@CPTSDRecoveryChatASMR/videos

Hon har t.o.m. samma frnamn som Schopenhauers syster

Knner du till Carlo M. Cipolla?
Dina resonemang uppfyller ett flertal av hans kriterier fr dumhet.

Ngra exempel r hur du hr underskattar de som inte hller med dig och dina meningsfrnder.

Ett annat att filosofien inte lser ngra som helst problem fr utvaren och dessutom riskerar att skada de som luras in i ideologin.
Faktum r ju att mnga vill utplna allt liv s om man vrdestter livet hos mnniskor eller i naturen s r ideologin skadlig.

Det finns mnga blindtarmar i mnsklighetens historia, detta r ytterligare en.
Citera
Idag, 13:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Hur vet du det? Ingemar Bergman pstod ocks att han hade minnen frn den ldern. Mina egna tidigaste minnen r frn 2 rs lder och vid 3 lrde jag mig sjlv lsa.

Det r klart att man mste ta till personangrepp om man r optimist. Min egen bror sger att mina sikter inte r ngot vrda fr att jag r sjukpensionr(!!!), men han har givetvis inga sakliga invndningar mot antinatalismen, eftersom det inte finns ngra.

Dremot r det troligen s att personliga motgngar gr en mycket mer bengen att sga sdant hr utan hmningar. Om min bror skulle frska sprida antinatalism p sitt jobb skulle han bli utfryst och i vrsta fall f sparken. Jag har inget jobb att frlora, s jag kan kosta p mig att sga sdant hr, ocks utanfr ntet.

Ingmar Bergman kanske har minnen frn nr han var ett r gammal, men det var ju inte minnen av att ha filosofiska frgor om guds tystnad eller liknande. D Bergman r ett verkligt geni behver han inte omkonstruera hela sin barndom kring att vara ett speciellt underbarn.

S det r klart att luffaren i videon kan ha minnen av nr han var ett r gammal, men det jag sger definitivt inte r mjligt r att han var inbiten pessimist som sjlvstndigt frn Schopenhauer kom till samma slutsatser redan vid ett rs lder.

Sedan fantiserar nu du hur tabu det r att vara antinatalist eller pessimist. Ingen frlorar jobbet pga sdana ideer, det r inte som om man kommer ut som nazist eller liknande. S lnge man inte skriker och gormar t mnniskor likt youtubeluffaren s frlorar man inte jobbet p att komma ut med att man inte tycker att barn ska komma till vrlden.
Citera
Idag, 13:12
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag

Ngra exempel r hur du hr underskattar de som inte hller med dig och dina meningsfrnder.

Ett annat att filosofien inte lser ngra som helst problem fr utvaren och dessutom riskerar att skada de som luras in i ideologin.
Faktum r ju att mnga vill utplna allt liv s om man vrdestter livet hos mnniskor eller i naturen s r ideologin skadlig.

Jag underskattar ingen. Snarare verskattade jag mnniskor nr jag var ung och naiv. Jag kunde helt enkelt inte inse vilka fn de flesta s.k. medmnniskor var.

Den enda lsning som finns fr att gra slut p lidandet r att gra slut p allt medvetet liv. Det r trist men sanningen. Men jag led aldrig under de 13,8 miljarder r som jag inte fanns.
Citera
Idag, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag

Nej inte om man vger det lidande som skulle orsakas av en fet komet mot det lidande som skulle vara fallet om livet fick fortstta i flera miljoner r till.

Men det hela r hursom rent hypotetiskt eftersom inget finns realistiskt som skulle gra slut p allt liv inom en verskdlig framtid. Och antinatalism kommer sklart aldrig tstadkomma mer n en marginell effekt. S filosofin r ju mer ett statement n ngot som blir realistiskt i praktiken.
Senast redigerad av Tandan Idag kl. 19:48.
Citera
Idag, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Haha, folk som upplever sig vara extra speciella har konstiga fantasier om sig sjlva; deras uppblsta egon frvrnger deras minnen till och med. Nr han var ett r gammal s kunde han inte grta om mycket mer n att han var hungrig eller hade bajs i bljorna kan jag lova dig och han hade inte en tanke om hur vrlden var felkonstruerad.

Han minns givetvis ingenting frn nr han var ett r gammal men har omkonstruerad hans minnen av sig sjlv i den ldern fr att passa in i hans fantasi dr han r ett geni som ser saker som inga andra ser.

Den riktiga motivationen till allt han gr r att hlla fantasin om hans verlgsna intellekt i liv, fantasin om att han r speciell r det enda som han lever fr.

Det enda som skulle motivera honom till sjlvmord vore ifall han frn ngon objektiv vinkel (exempelvis med psykedeliska droger) sg sanningen om hur medioker han r som tnkare.

S psykedeliska droger leder till en objektiv vinkel p verkligheten? Menar du att det inte finns tvivel om en andlig dimension d? Lt oss anta att s r fallet, rttfrdigar det samtidigt allt lidande i tillvaron enligt dig?
Citera
Idag, 21:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
S psykedeliska droger leder till en objektiv vinkel p verkligheten? Menar du att det inte finns tvivel om en andlig dimension d? Lt oss anta att s r fallet, rttfrdigar det samtidigt allt lidande i tillvaron enligt dig?

Nej, jag skulle inte pst att det leder till en objektiv vinkel, men dremot kan det vnda upp och ner p default mode s att man ser sanningar som hjrnan annars gr allt fr att dlja frn ditt medvetna jag.

Ifall ngot rttfrdigar allt lidande i universum kan jag inte svara p, ingen kan det riktigt. Det r svrt nog att frska rttfrdiga ens eget lidande beroende p vilket moment i livet man befinner sig i.

Finns mnniskor som genomlevt tortyr och tragedier bortom vad vi kan frestlla oss som nd lskar livet medan andra ser livet som miserabelt trots att de knappt upplevt riktiga hemskheter.
Citera
Idag, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nej, jag skulle inte pst att det leder till en objektiv vinkel, men dremot kan det vnda upp och ner p default mode s att man ser sanningar som hjrnan annars gr allt fr att dlja frn ditt medvetna jag.

Ifall ngot rttfrdigar allt lidande i universum kan jag inte svara p, ingen kan det riktigt. Det r svrt nog att frska rttfrdiga ens eget lidande beroende p vilket moment i livet man befinner sig i.

Finns mnniskor som genomlevt tortyr och tragedier bortom vad vi kan frestlla oss som nd lskar livet medan andra ser livet som miserabelt trots att de knappt upplevt riktiga hemskheter.

Okej, var mest nyfiken eftersom jag hittills inte prvat sjlv. Mnga r ju trots allt vertygade om att det r ngot bortom hjrnan som du sger.

Jo det har du helt rtt i, det finns mnga faktorer som spelar in nr det kommer till livssyn.
Citera
Idag, 21:23
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Okej, var mest nyfiken eftersom jag hittills inte prvat sjlv. Mnga r ju trots allt vertygade om att det r ngot bortom hjrnan som du sger.

Jo det har du helt rtt i, det finns mnga faktorer som spelar in nr det kommer till livssyn.

Jag har tagit bde LSD och psykedeliska svampar och rkt och tit hasch. Blev bara snurrig i skallen. "Andlighet" r ett bedrgeri det med.
Citera
Idag, 21:28
Medlem
Citat:
Jag har tagit bde LSD och psykedeliska svampar och rkt och tit hasch. Blev bara snurrig i skallen. "Andlighet" r ett bedrgeri det med.

Okej, ja mnga har ven den erfarenheten. Men vi skall nog vara frsiktiga med att generalisera. Alla fr inte samma upplevelser beroende av en mngd faktorer. Jag har inte din vertygelse vad gller medvetandet som du vet, ven om jag lutar t ditt hll.
Citera
Idag, 21:30
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Okej, ja mnga har ven den erfarenheten. Men vi skall nog vara frsiktiga med att generalisera. Alla fr inte samma upplevelser beroende av en mngd faktorer. Jag har inte din vertygelse vad gller medvetandet som du vet, ven om jag lutar t ditt hll.

Jo, jag vet att du - till skillnad frn nrden et al - r en rlig man.
Citera
Idag, 21:50
Medlem
Citat:
Jo, jag vet att du - till skillnad frn nrden et al - r en rlig man.

Ja intellektuell ohederlighet och alla sorters frstllning och brist p kthet r ngot jag allmnt tycker illa om, jag ser det som en klar karaktrssvaghet. Man sker ofta dlja en oskerhet med en falsk fasad, ofta fr att bli populr och tror att man r en vinnare, nr man i sjlva verket bara vldtagit sig sjlv.
Citera
Idag, 22:42
Medlem
Citat:
Det finns folk som tycker att Inmendham r sexig. Det r knappast hans utseende som har gjort honom till antinatalist.

Sjlvklart, eftersom kvinnor i allmnhet ser till annat n bildsknhet. Ett enkelt exempel p det r killar som varit riktigt snygga men nd incels. Ett annat exempel r undertecknad som mer eller mindre alltid sett frjvlig ut pga olika och otaliga skavanker men nd aldrig haft problem med att attrahera kvinnor och inte sllan riktigt snygga. Mirakulst nog ven ftt en del komplimanger fr utseendet. Fr mig r det lite som att leva i ett alternativt universum, helt obegripligt. Srskilt som jag har sdan utseendedefekter som folk i allmnhet tycker r oattraktivt. Men det verkar p ngot synnerligen ofrklarligt vis inte spela ngon roll i mitt fall. Jag r totalt ofrstende men nd sklart tacksam fr detta faktum. nd har jag trots detta blivit s cklad av mig sjlv att jag inte lngre vill trffa kvinnor (oavsett vad dom anser), p senare tid d ngra nya missbildningar tillkommit. Ja kvinnor kommer jag aldrig begripa mig p i detta sammanhang. Detta borde inte ha hnt mig med tanke p mina frutsttningar. S, fr omvxlingsskull ngot positivt att sga om livet frn mitt hll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in