Citat:
Ursprungligen postat av
Blocktober
Hur vet du det? Ingemar Bergman pstod ocks att han hade minnen frn den ldern. Mina egna tidigaste minnen r frn 2 rs lder och vid 3 lrde jag mig sjlv lsa.
Det r klart att man mste ta till personangrepp om man r optimist. Min egen bror sger att mina sikter inte r ngot vrda fr att jag r sjukpensionr(!!!), men han har givetvis inga sakliga invndningar mot antinatalismen, eftersom det inte finns ngra.
Dremot r det troligen s att personliga motgngar gr en mycket mer bengen att sga sdant hr utan hmningar. Om min bror skulle frska sprida antinatalism p sitt jobb skulle han bli utfryst och i vrsta fall f sparken. Jag har inget jobb att frlora, s jag kan kosta p mig att sga sdant hr, ocks utanfr ntet.
Ingmar Bergman kanske har minnen frn nr han var ett r gammal, men det var ju inte minnen av att ha filosofiska frgor om guds tystnad eller liknande. D Bergman r ett verkligt geni behver han inte omkonstruera hela sin barndom kring att vara ett speciellt underbarn.
S det r klart att luffaren i videon kan ha minnen av nr han var ett r gammal, men det jag sger definitivt inte r mjligt r att han var inbiten pessimist som sjlvstndigt frn Schopenhauer kom till samma slutsatser redan vid ett rs lder.
Sedan fantiserar nu du hur tabu det r att vara antinatalist eller pessimist. Ingen frlorar jobbet pga sdana ideer, det r inte som om man kommer ut som nazist eller liknande. S lnge man inte skriker och gormar t mnniskor likt youtubeluffaren s frlorar man inte jobbet p att komma ut med att man inte tycker att barn ska komma till vrlden.