Citat:
Ddligheten fr oss mnniskor r 100% s dr kommer du ju f som du nskar ngon dag.
Jag skrev inte att allt lidande skapas av oss sjlva och nmnde definitivt inte cancer.
Om du lider av ddlig cancer beklagar jag uppriktigt.
Vad jag dremot sger r att mening i livet r ingen man fr till sig med automatik utan ngot man behver arbeta sig fram till.
Kanske r det familjen, konsten eller naturupplevelser, kanske t.o.m. arbetet, att bygga ngot man kan vara stolt ver, personlig utveckling. Fr de flesta r det sker en blandning av detta.
Jag sger inte att jag vet meningen med livet, jag menar att det r ngot individuellt att ska efter.
P samma stt kan man skapa sitt eget helvete p massor av stt. Stta bort vnner och familj, fixera vid saker man inte kan pverka som dden, leva p ett stt som strider mot vad man tror p, missbruk, Inte leva i nuet och s vidare.
Jag skrev inte att allt lidande skapas av oss sjlva och nmnde definitivt inte cancer.
Om du lider av ddlig cancer beklagar jag uppriktigt.
Vad jag dremot sger r att mening i livet r ingen man fr till sig med automatik utan ngot man behver arbeta sig fram till.
Kanske r det familjen, konsten eller naturupplevelser, kanske t.o.m. arbetet, att bygga ngot man kan vara stolt ver, personlig utveckling. Fr de flesta r det sker en blandning av detta.
Jag sger inte att jag vet meningen med livet, jag menar att det r ngot individuellt att ska efter.
P samma stt kan man skapa sitt eget helvete p massor av stt. Stta bort vnner och familj, fixera vid saker man inte kan pverka som dden, leva p ett stt som strider mot vad man tror p, missbruk, Inte leva i nuet och s vidare.
Man kan sga att desto mer intelligent en varelse r desto mer mste den arbeta fr att skapa mening i tillvaron, fr desto mer kan den detektera meningslsa repetitioner (samt metaforer fr saker man tidigare har upplevt). En mnniska med 150 i iq mste vara i stndig intellektuell upptcksresa p ett annat stt n en mnniska med 100 i iq.
En spckhuggare eller schimpans blir mer uttrkad i fngeskap n en hst.
S vore lycka livets mening skulle vi alla vilja vara som snubben med downs syndrom som alltid r lycklig och asgarvar t prutskmt med samma intensitet varje gng.
Det finns givetvis hierarkier i lyckoupplevelser och en slags knnedom att mer komplexa lyckoupplevelser som en sofistikerad tnkare, konstnr eller andligt upplyst person knner r vrd mer n simpla lyckan av hunden som springer efter bollen. En musikaliskt lrd person fr en djupare tillfredstllelse av att lyssna p Bach n medelmnniskan nr denne lysznar p popmusikens repetitiva refrnger. En spirituell person som fastar i 30 dagar likas i djupare kontakt med sitt medvetande och mjligen gud n den som sitter uttrkad i kyrkan ngra gnger om ret.
Men priset fr mer sofistikerade upplevelser r just att du mste bdtala i form av perioder av djupare misr och en stndig kamp i jakt efter mening.
Senast redigerad av Naknekejsaren Igår kl. 14:35.
Senast redigerad av Naknekejsaren Igår kl. 14:35.