2021-12-17, 15:01
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Leproid
Vilka r "de" utanfr en liten cirkel med tnkare och de som runkar av dem? Fortplantning r det enda medlet att skapa bttre levnadsvillkor fr alla frutsatt att man lr sig rtt stt att leva. I kontrast har du en filosofi som uppmuntrar den intelligentare delen av mnniskoslktet att d ut fr att det r obehagligt att nysa, jttesmart.

Det finns inget stt att leva "rtt" s att man inte lider. Man kommer alltid att lida s lnge man inte bokstavligt talat r en grnsak eller ett dtt freml.

Buddha levde i lyx och verfld och skyddades av sin far frn att se sjuka och dda, men nr han vl fick reda p att sjukdom och dd fanns, s frstod han att livet i grunden r lidande. Det r inte svrare n s. Det r bara att mnniskor fr det mesta r s otroligt jvliga att de vill lta sina barn g igenom detta fr att ge sig sjlva en illusion av mening.
Citera
2021-12-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muriatsyra
Det finns bara dligt med livet eller s lite bra att det inte r i nrheten av att vervga det dliga, inte ens i det "bsta" liv.

Precis som alla andra som frnekar pessimismen och antinatalismen s frsker du glida p betydelsen av ord, eftersom det inte finns ngra sakliga invndningar.

Barnen som avlas kommer ocks att vara ensamma, leva meningslst och d, s det r en total sjlvmotsgelse att frka sig fr att frska bekmpa detta.
Vad har mening med ditt stt att tnka?
Citera
2021-12-17, 15:06
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt

Frsk tminstone att vara seris. Det hr r inte jttesvrt att frst. ven om de strsta antinatalisterna r vrldsbermda genier s krvs det inget geni fr att frst konceptet.
Citera
2021-12-17, 15:13
Medlem
Citat:
Frsk tminstone att vara seris. Det hr r inte jttesvrt att frst. ven om de strsta antinatalisterna r vrldsbermda genier s krvs det inget geni fr att frst konceptet.
Du kallar mig dum istllet fr att svara p frgan? En ganska enkel frga om du inte sjlv hade frvrngt ordens betydelse.

Vad har mening med ditt stt att tnka? Allts: Vad har ett syfte?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-12-17 kl. 15:24.
Citera
2021-12-17, 15:17
Medlem
Greta sade vl ngot i stil med "Bara deprimerade mnniskor r normala."
Citera
2021-12-17, 15:26
Avstngd
Citat:
Du kallar mig dum istllet fr att svara p frgan?

Jag vet inte vad du frgar efter, eftersom du glider p betydelser av ord.

Flera anvndare har in i minsta detalj frklarat varfr livet nstan uteslutande bestr av lidande. Ingen optimist/natalist har kunnat komma med vettiga invndningar. Allt r personangrepp, blundande fr de fakta som har lagts fram och "argument" som bygger p att glida p begreppen som anvnds.

Man kan ta trdar p mf hr som r som ur en mardrm men r verkliga:

(FB) Brasilen, grver ut hjrna.

(FB) 2 personer mrdar brutalt en farsvarsls man, med hammare och skruvmejsel!

(FB) 6-rig pojke ha avlidit efter att ha blivit pkrd av en buss i Hjrss 2021-12-16

(FB) 10 renar ihjlkrda av en bilist, E4 vid Darlkarls, Robertsfors 2021-12-16

(FB) Patient tvingades amputera penis lkare i Gvle utreds fr grova misstag

Men det finns inga motsvarande trdar fr oerhrt goda saker som har hnt mnniskor och djur, fr motsvarande goda saker existerar inte.
Citera
2021-12-17, 15:27
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Greta sade vl ngot i stil med "Bara deprimerade mnniskor r normala."

Just ordet normal r inte s lyckat. Men bara deprimerade mnniskor ser nyktert p hur vidrig vrlden faktiskt r.
Citera
2021-12-17, 16:07
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du frgar efter, eftersom du glider p betydelser av ord.

Flera anvndare har in i minsta detalj frklarat varfr livet nstan uteslutande bestr av lidande. Ingen optimist/natalist har kunnat komma med vettiga invndningar. Allt r personangrepp, blundande fr de fakta som har lagts fram och "argument" som bygger p att glida p begreppen som anvnds.

Man kan ta trdar p mf hr som r som ur en mardrm men r verkliga:

(FB) Brasilen, grver ut hjrna.

(FB) 2 personer mrdar brutalt en farsvarsls man, med hammare och skruvmejsel!

(FB) 6-rig pojke ha avlidit efter att ha blivit pkrd av en buss i Hjrss 2021-12-16

(FB) 10 renar ihjlkrda av en bilist, E4 vid Darlkarls, Robertsfors 2021-12-16

(FB) Patient tvingades amputera penis lkare i Gvle utreds fr grova misstag

Men det finns inga motsvarande trdar fr oerhrt goda saker som har hnt mnniskor och djur, fr motsvarande goda saker existerar inte.
Det finns fr- och nackdelar med allt, och du avfrdar frdelarna. Sedan sger du att det bara finns nackdelar.

Du tnker inte. Du frsker bekrfta dina knslor.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-12-17 kl. 16:09.
Citera
2021-12-17, 16:09
Avstngd
Citat:
Det finns fr- och nackdelar med allt, och du avfrdar frdelarna. Sedan sger du att det bara finns nackdelar.

Du tnker inte. Du frsker bekrfta dina knslor.

Hitta ngra trdar med bra saker som motsvarar de dr som jag postade. Livet har inga frdelar.
Citera
2021-12-17, 16:11
Medlem
Citat:
Hitta ngra trdar med bra saker som motsvarar de dr som jag postade. Livet har inga frdelar.
Varfr skulle inte alla mina exempel avfrdas om du inte ens kan hitta ett sjlv. Din standard fr mening r s skev att du inte kan hitta ngot som uppnr den sjlv.

Citera
2021-12-17, 16:13
Avstngd
Citat:
Varfr skulle inte alla mina exempel avfrdas om du inte ens kan hitta ett sjlv. Din standard fr mening r s skev att du inte ens kan hitta ngot som uppnr den sjlv.

Varfr skulle jag leta efter ngot som motsger mig sjlv? Du kan inte hitta ngot.

Och det r inget orimligt att leva fr evigt utan lidande. Tvrtom r det de flesta mnniskor som resonerar sjukt som ser den faktiskt existerande tillvaron som ngot bra verhuvudtaget.
Citera
2021-12-17, 16:34
Medlem
Citat:
Varfr skulle jag leta efter ngot som motsger mig sjlv? Du kan inte hitta ngot.

Och det r inget orimligt att leva fr evigt utan lidande. Tvrtom r det de flesta mnniskor som resonerar sjukt som ser den faktiskt existerande tillvaron som ngot bra verhuvudtaget.
Vad r det fetade fr jvla halmgubbe? Jag har vl inte psttt ngot liknande?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ok jag ska hitta exempel p mening fr dig. Din definition av mening r ngot mellan syfte, bra, eller motsatsen till lidande? Du glider runt lite dr.

Ok, hr: "Andelen fattiga har minskat frn ver 40 procent till under 10 procent och antalet har minskat med ver en miljard mnniskor."
Ekonomifakta

Jorden har inte gtt under trots att vi passerat 21 december 2012.

En som vunnit 100.000 p stryktipset och som dessutom r gift och har ett hus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det hr var frsk att hitta mening med din diffusa definition. Enligt min har allting mening. Allting r p ngot stt.

Nu r det DIN JVLA TUR: Vad har mening med ditt stt att tnka?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-12-17 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in