Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-04, 16:49
  #1
Medlem
berran2ks avatar
Någon som kan göra en djupgrävning på info om vad som händer på Ölands djurpark? Man skulle nästan kunna göra ett program i uppdrag granskning om hur de behandlar sina anställda. Är det någon som sitter på lite info om djurparken? Eller är det någon som har jobbat där som kan berätta lite?

http://www.barometern.se/nyheter/ola...83418365%29.gm
Citera
2012-09-04, 17:36
  #2
Medlem
Jag skriver lite baserat på vad jag hörde på smålandsnytt igårkväll.

I lotteristånd, kiosker osv, i princip överallt där det hanteras pengar finns det övervakningskameror. På alla ställen där kassan inte kan verifieras på annat sätt finns det en kamera. Sedan finns det ~15 Kameror utplacerade runtom i parken, flera av dem kan man enkelt missta för någon slags lampor.

Någon nämnde också utskällningar: Det hände 1 gång under sommaren, nu pratar jag alltså om en kollektiv utskällning efter dagens slut när alla skulle lämna tillbaka kassor/utrustning.
Annars är det ju klart att man får en tillsägelse/utskällning om man missköter sig.

Att man blir hemskickad om det regnar stämmer inte.
Man kan bli hemskickad om det är lite folk, vilket ofta är fallet om det regnar. Då blir man oftast tillfrågad om man vill sluta. Kan man inte ta sig hem eller liknande så får man oftast jobba vidare.
Anledningen till att de skickar hem sina anställda vid dåligt väder/lite folk är för att dem vill gå med så lite förlust som möjligt, så då driver de parken med så lite anställda som möjligt. (Ganska självklart ändå?)

I anställningskontraktet som alla får skriva på (idioterna läste antagligen inte det finstilta) så har jag för mig att det står att man garanteras 20H/Vecka, så de kan ju egentligen gnälla över att bli hemskickade någon gång ibland. (Blev själv inte hemskickad mot min vilja en endaste gång.)

Det var också lite snack om att lönen inte stämde: Detta jag själv ingen erfarenhet av, då min lön alltid stämt. Har fört dubbelt löneprotokoll. (För de som undrar betalas lönen ut kontant)

Svarar gärna på fler frågor om du har några.
Citera
2012-09-04, 17:51
  #3
Medlem
Betalar de ut lönerna kontant? Intressant och ganska unikt för en "vit" verksamhet.
Citera
2012-09-04, 17:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eltopo
Betalar de ut lönerna kontant? Intressant och ganska unikt för en "vit" verksamhet.

Fick i alla fall tillbaka på skatten efter att ha jobbat där förra året. Var duktigt förvånad faktiskt.
Citera
2012-09-04, 18:01
  #5
Medlem
berran2ks avatar
Här är inslaget från smålandsnytt http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-och-utskallda
Citera
2012-09-05, 13:29
  #6
Medlem
Nu har jag sett inslaget...och jag fattar inte vad problemet är?

Ungdomar får räkna med några hundår i början av sin karriär - då ingår utskällningar och tillrättavisande.
(det är för att ungdomar är så blåsta - noll erfarenhet + dumma frågor)

Ledningen borde kanske gå en snällhets-kurs så ungdomarnas ömma hud och ickebefintliga självkänsla bevaras intakt.

Borde vi egentligen inte curla kidsen ÄNNU mera ; jag menar så vi går under snabbare.
Citera
2012-09-06, 12:52
  #7
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltopo
Nu har jag sett inslaget...och jag fattar inte vad problemet är?

Ungdomar får räkna med några hundår i början av sin karriär - då ingår utskällningar och tillrättavisande.
(det är för att ungdomar är så blåsta - noll erfarenhet + dumma frågor)

Ledningen borde kanske gå en snällhets-kurs så ungdomarnas ömma hud och ickebefintliga självkänsla bevaras intakt.

Borde vi egentligen inte curla kidsen ÄNNU mera ; jag menar så vi går under snabbare.

Om en anställd får skit för att man ställer en dum fråga så beror det antgligen på att regeln de frågar om är dum.

Om cheferna "är tvingade" att skälla ut sin personal ofta beror det på att de har så jävla dåligt omdöme att de anställer chipsmongon. Jag har arbetat på ett antal platser där chefer hellre har kvar en sepeskadad schimpans som måste få ett schema uppritat och pek med hela handen för att kunna arbeta och säger upp en kompetent, självgående anställd som har åsikter om hur arbetet ska utföras.

Min erfarenhet efter 16 i arbetslivet.
Citera
2012-09-07, 01:01
  #8
Medlem
Spyrrans avatar
Är det bara unga sommarjobbare som blir utsatta för detta, eller händer det samma sak med heltidsanställda?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback