2014-11-29, 12:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Då är jag lite smartare. Man får helt enkelt fråga i butiken, känns ganska onödigt att ha whisky i en karaff som består av "blyglas". Oavsett om man bara har "whiskeyn en kort stund", dricker man ur den under flera år så tillämpas samma matematiska princip so om whiskeyn hade stått i flaskan i flera år, det vill säga även om man bara har whiskyn där en vecka så kommer man få i sig väldigt små mängder, summerar man detta med alla veckor så får man i sig större mängder... Det är ett ganska allvarligt gift, kan man undvika det så är det bäst, även om man säkerligen hade gått oskadd ändå.

Men finns det alltså inte "kvalitétsglas" som inte är blyglas?
En kristallkaraff är knappast något som du hittar i vanliga butiker, det är i specialbutiker för glas du finner sådana. Priset för en kristallkaraff lär väl också avskräcka en del, vem med alla indianer i kanoten köper en karaff för flera tusenlappar och fyller den med Famous Grouse?
Citera
2014-11-29, 13:31
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En kristallkaraff är knappast något som du hittar i vanliga butiker, det är i specialbutiker för glas du finner sådana. Priset för en kristallkaraff lär väl också avskräcka en del, vem med alla indianer i kanoten köper en karaff för flera tusenlappar och fyller den med Famous Grouse?
Det skulle isf vara någon som köpt en på en loppis för en spottstyver och som inte riktigt begriper vad det är han köpt.
Men någon som betalat fullpris för karaffen lär som du säger knappast fylla den med skräpwhisky.

Själv har jag två karaffer som är tomma då jag inte riktigt bestämt mig för vad jag ska fylla dom med.

Funderar på att fylla den ena med konjak. Men det känns fel att ha konjak i en karaff.
Citera
2014-11-29, 14:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det skulle isf vara någon som köpt en på en loppis för en spottstyver och som inte riktigt begriper vad det är han köpt.
Men någon som betalat fullpris för karaffen lär som du säger knappast fylla den med skräpwhisky.

Själv har jag två karaffer som är tomma då jag inte riktigt bestämt mig för vad jag ska fylla dom med.

Funderar på att fylla den ena med konjak. Men det känns fel att ha konjak i en karaff.
Det är väl inte fel med konjak i en karaff? Fast konjaksflaskor brukar ju vara ganska fina jämfört med whiskyflaskor, så det känns onödigt.
Varför inte köra lite julkryddad snaps?
Citera
2014-12-12, 11:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus

Det enda man skall undvika är att förvara ofärgad sprit i karaff eftersom det ser helt hjärndött ut. Konjak blir perfekt enligt min uppfattning.
Citera
2014-12-12, 12:30
Medlem
Maledictuss avatar
Jag kryddar alltid egen snaps till högtiderna och brukar servera den i en vanlig genomskinlig flaska med patentkork men en karaff vore ju lite snyggare. Tack för tipset!
Citera
2014-12-12, 14:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det enda man skall undvika är att förvara ofärgad sprit i karaff eftersom det ser helt hjärndött ut. Konjak blir perfekt enligt min uppfattning.

Något man skall tänka på när det gäller karaffer med riktigt inslipade glasproppar är risken för att proppen fastnar. Det finns flera anledningar till att en inslipad propp kan fastna. Dels kan det uppstå ett litet men tillräckligt undertryck i karaffen vilket gör att proppen sugs fast i karaffens slipning. Det kan också vara så att man brukar onödigt mycket kraft när man placerar proppen i karaffen vilket också kan resultera i att proppen fastnar.

En tredje orsak är om man i karaffen förvarar alkohol med hög sockerhalt, t ex likörer. Då lägger det sig gärna ett tunt lager socker i karaffens slipning, när man sedan placerar proppen tillbaka i karaffen så är slipningen lite fuktig. När fukten torkat bort så fungerar det tunna sockerlagret som murbruk i slipningen och proppen kan sitta som sten.

Vad gör man då för att undvika problemet? En sak är att regelbundet motionera propparna dvs man lyfter proppen och vrider den runt ett halvt varv. Sedan sätter man tillbaka proppen försiktigt.

Ett annat sätt är att förse proppen med en mycket tunn remsa av silikontejp. Det räcker att remsan är 1 millimeter bred och man placerar remsan (lodrätt) så att den täcker åtminstone halva proppens slipning räknat uppifrån och ned. Detta räcker för att förhindra att slipningarna hugger i varandra. Remsan kommer inte att synas och tejpen är inte på något sett giftig. Vill man vara riktigt petnoga så avlägsnar man försiktigt den närmast osynliga tejpremsan från proppen i samband med servering.

Den som någon gång råkat ut för glasslipningar som fastnat vet vilka problem det kan bli, undvik det.
Senast redigerad av Moltas666 2014-12-12 kl. 14:50.
Citera
2014-12-12, 17:01
Medlem
123qazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Jag har en viss kärlek till flaskorna som innehåller mina favoritwhiskys. Så jag föredrar att förvara i ursprungsflaskan. Tycker också det är snyggare med klarglas.

Personligen ser jag det bara som att folk vill skryta när dem har radat upp sina kära whiskyflarror för allmän beskådning.

Jag har ett par kristallkaraffer stående, ska bara få tid att inhandla nåt att fylla dem med. Känns som man borde ha lite portvin eller liknande att värma sig med under juletid.
Senast redigerad av 123qaz 2014-12-12 kl. 17:04.
Citera
2014-12-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123qaz
Personligen ser jag det bara som att folk vill skryta när dem har radat upp sina kära whiskyflarror för allmän beskådning.

Jag har ett par kristallkaraffer stående, ska bara få tid att inhandla nåt att fylla dem med. Känns som man borde ha lite portvin eller liknande att värma sig med under juletid.

Köper man whisky för tiotusentals kronor så vill man ju självklart skryta lite med dom!

Skämt o sido... har aldrig förstått varför man skulle hälla upp sin whisky i en karaff!? Men å andra sidan har jag ingen direkt favoritwhisky som jag köper varje gång utan köper alltid något nytt jag vill prova. Och då man har 30 öppnade flaskor så skulle det bli ett jäkla bök att hitta rätt flaska om man har dom i en anonym flaska.
Citera
2014-12-14, 22:57
Medlem
Germanofils avatar
Bodde en gång i världen i en delad lägenhet tillsammans med en bög och en jude (från Israel). Låter som början på ett dåligt fb-skämt men är faktiskt helt sant. Hur som helst så hade bögen en karaff som vi brukade dricka vin ifrån. Tyckte själv att det var ganska fräckt då man hade gäster på middag. Ger ett snyggare intryck än en flaska.

Kan inte påstå att jag nojar överdrivet mycket över blyfällningen då vinet i karaffen alltid var uppdrucket inom två dagar i vilket fall som helst.
Citera
2014-12-14, 23:04
Medlem
Jag har den här till whiskyn som jag fick av frugan.
http://www.royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=28368
Citera
2014-12-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Bodde en gång i världen i en delad lägenhet tillsammans med en bög och en jude (från Israel). Låter som början på ett dåligt fb-skämt men är faktiskt helt sant. Hur som helst så hade bögen en karaff som vi brukade dricka vin ifrån. Tyckte själv att det var ganska fräckt då man hade gäster på middag. Ger ett snyggare intryck än en flaska.

Kan inte påstå att jag nojar överdrivet mycket över blyfällningen då vinet i karaffen alltid var uppdrucket inom två dagar i vilket fall som helst.

Trodde du skulle fortsätta skriva att bögen använde karaffen till annat än bara dricka från.
Citera
2014-12-15, 11:29
Medlem
Vin förstår jag att man häller över i en karaff då det luftas snabbare. Men samtidigt lär det ju bli dåligt snabbare också!

Känns som att vissa häller över billigt vin eller sprit i en karaff så att man inte ska veta vad man blir bjuden på. Lite som de som köper en sportig bil med minsta motorn och plockar bort alla emblem från bakluckan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in