• 2
  • 3
2012-09-07, 13:36
Moderator
Gordon Blixts avatar
Nu drar vi ett streck i den tekniska debatten om hur läskeblasken som tappas upp på McDonald's och andra ställen blandas till. Den som hädanefter inte håller sig till den juridiska frågeställningen om bedrägeri kommer att få varning. Och nej - egna anekdoter om svag läsk är inte i sig juridik.

/Mod
Citera
2012-09-07, 13:37
Medlem
En effekt av att beställa utan is är att kolsyran försvinner snabbt som attan.
Jag som inte gillar det så mycket beställer således alltid "Cola utan is". Inte för att man är smålänning och inte vill tappa 2cl dyrbar vätska, utan för att det helt enkelt är godare.

Att spä ut läsken sker nog aldrig på ställen där anställda sköter hanteringen. Kanske privatägda ställen ägnar sig åt det, men känns som ett bra sätt att tappa kunder på. Servera äcklig läsk/mat.

Jag har för mig att Coca-Cola har avtal med restaurangerna som säger att de inte får göra si eller så med coca-colas varumärke, det speglas ju tillbaks på företaget. Så jag tror det är avtalsbrått det är frågan om i så fall.
Senast redigerad av MissPenguin 2012-09-07 kl. 13:45.
Citera
2012-09-07, 14:35
Medlem
Sherlok.Holmess avatar
Det är riktigt stor skillnad i smak på en vanlig burk coca cola och det blasket man får i automaterna. Jag är också helt övertygad att det blandas i mer vatten än det borde. Det kan väl inte finnas nån som tycker automatläsken smakar lika som på burk?
Citera
2012-09-07, 16:57
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlok.Holmes
Det är riktigt stor skillnad i smak på en vanlig burk coca cola och det blasket man får i automaterna. Jag är också helt övertygad att det blandas i mer vatten än det borde. Det kan väl inte finnas nån som tycker automatläsken smakar lika som på burk?
Fast det tycker jag inte sodastreamad cocacola gör hemma heller, oavsett mängden essens jag blandar i.

Och att det inte smakar lika på burk som hos donken är inte bedrägeri. Undrar om det verkligen skulle räknas som bedrägeri även om man faktiskt spädde ut den extra? Så länge det följer innehållsdeklarationen så är det inte något fel gjort i alla fall.
Senast redigerad av negerbarn 2012-09-07 kl. 17:02.
Citera
2012-09-08, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tror Coca Cola (som används av de flesta snabbmatställen) skulle bli väldigt upprörda om det visade sig att t ex McD Sverige eller en platschef skruvat lite på läskmaskinen för att spara några kronor. Det är ju deras varumärke och de är väldigt petiga med kvaliteten på sin produkt.

Det som kan hända är att smaken håller på att ta slut, då kan man få t ex en Sprite som mest smakar smaksatt Ramlösa osv.

Ja men även om dom bara skruvat på maskinen en liten procent så kommer ju detta utgöra stora skillnader i inköp av essenser i det långa loppet. Hur lätt kan det vara att känna smaken på om maskinen gör en procent för mycket vatten?

Fast cocacola kanske kommer säkert och gör kontroller på deras läskemaskiner med jämna mellanrum.
Citera
2012-09-08, 22:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
För att säkerställa att det är rätt mängd vatten och kolsyra i essensen kommer en tekniker och kalibrerar läskmaskinen med jämna mellanrum. Om den är felkalibrerad (typ någon restaurangchef som vill spara in) så kommer säkert Coca Cola att vara intresserade av att veta detta.

Är det bedrägeri? Det är i varje fall säkerligen avtalsbrott av restaurangen gentemot Coca Cola. Svårt att se att det skulle vara bedrägeri gentemot kunden.
Citera
2012-09-11, 09:50
Medlem
woofers avatar
Gentemot kunder så är det ju bedrägligt då kunden tror sig köpa en sak men i själva verket får något annat. Nu är ju brottet mot kunderna ganska ringa så att tro att man som kund ska kunna nå några juridiska framgångar gemtemot en restaurang för att de serverar för svag läsk känns långsökt.

Däremot sker ett betydligt allvarligare brott mellan restaurangen och coca-cola där restaurangen i ett avtal förbinder sig att låta coca-cola sköta servicen och inställning av utrustning enligt deras recept. Utrustningen ställs antingen in mekaniskt och då är alla inställningsreglage plomberade och går ej att ändra utan att det syns. Modern utrustning ställs in digitalt och där finns små möjligheter att ställa ändra om blandningsförhållandet. Nu har jag inte detaljkoll på coca-colas standardavtal för att sälja läska beredd från essens men sannolikt finns det sanktioner inskrivna om kunden bryter mot avtalet.

Sen är utrustningen inte perfekt, det kommer in luft i systemet ibland och att man får en svag läsk beror oftast på det och det är något som kanske drabbar 1 läsk av 1000.

Sen är ju inte läskessens speciellt dyrt, pappmuggen kostar typ mer än innehållet så den ekonomiska besparingen i att blanda i mer vatten är ganska liten.

Det förekommer säkert att mindre seriösa restauranger hittar sätt att ställa om utrustningen själva men den bästa bestraffningen för dessa är ju att man som kund påpekar detta för restaurangen och förklarar att man kommer att sluta äta där pga av att de lurar sina kunder. De restauranger som snålar på läskessens snålar sannolikt på mycket annat också så frågan är väl om man vill äta där i vilket fall...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in