Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2012-03-29, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Jag ber att f korrigera mig sjlv, Lnnrot var inte den pdrivande frfinskaren lika mycket som hans forskningsresultat kom att bilda stommen fr frfinskningsrrelsen. Denna leddes emellertid av J.V Snellman som ironiskt nog fddes i Stockholm...
Det var ju framfrallt svenskar som startade den frsta frfinskningen och vad de tnkte p r ju en bra frga. Dr kan man snacka om att frstra fr sitt eget folk i slutndan, som det ser ut idag i Finland.

Har sjlv herr Mannerheim i slkten och han har djupa rtter i Srmland och det gller ven mnga andra som t ex Snellman. Norge hade sin Qvisling och svenskarna en hel hg Qvislingar. Synd bara att vi inte hade mjlighet att avrtta dom ocks som norrmnnen gjorde med Qvisling.
Citera
2012-03-31, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RejtoBert
S gr det nr skningen frlorar!
Jag har inte frlorat ett djvla dugg. Jag orkade helt enkelt inte tppa till truten p dig fr ngra dagar sedan. Nu knner jag dock fr att gra det.
Citat:
Finns lika mycket finnar i skne som i Stockholm s din tes funkar dligt.
Svealand utgrs inte bara av Stockholm. Uppland har den hgsta frekvensen av Y-DNA haplogruppen N1C1 i Sverige (frekvensen bland finnar r 60%) och nstan alla vrmlnningar har skogfinska frfder. Svealand har allts haft influenser frn finnar i hundratals r, medan finnar i strre mngder har funnits i Skne i mellan 40 till 50 r. En sdan liten period gr inget mrkbart avtryck p skningarnas genetiska uppsttning. Det r allts din tes som r bedrvligt usel.
Citat:
Dessutom s r svearna germaner och inte samer sirru.
Germaner r en lingvistisk term och har inget med genetik att gra. Jag frstr inte heller vad samer har fr relevans i en diskussion om finnar. Finnar har visserligen blandat med samer, men det har svenskar i Norrland ocks gjort under ett ganska bra tag.
Citat:
S glm din fantasi om att du och dina sknevnner r mer germanska n svearna.
Det r ett mindre genetiskt avstnd mellan sydsvenskar och danskar samt tyskar n vad det r mellan exempelvis upplnningar och fregende folkgrupper.
Citat:
Och fr att ytterligare visa p att du har fel s r det faktiskt s att vstfinnar r germaner d de kommer frn Sverige och inte frn karelen.
Vstfinnar r inte germaner. De talar inte ett germanskt sprk. Genetiskt klustrar de nrmare stfinnar n svenskar.
Citat:
Och vet du inte skillnaden p en finlandssvensk och en karelare s tycker jag faktiskt lite synd om dig.
Jag vet skillnaden mellan finlandssvenskar och karelare. Det ndrar inte faktumet att finlandssvenskar frn sterbotten och Nyland r genetiskt nrmare finnar n svenskar.
Citat:
Och varfr blandar du in sprkvetenskap?
Fr att du av ngon anledning har ftt fr dig att vstfinnar r germaner trots att de talar finska.
Citat:
Jag pratar om den asiatiska haplopgrupp som karelare, savolaxare och ingrer tillhr och de r allt annat n samma som norrlnningar, svear och finlandssvenskar som r germaner. Vad r det du inte frstr?
N1C1 r samma haplogrupp oavsett om det r en "karelare" eller norrlnning som har den.
Citera
2012-04-16, 11:52
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Finns lika mycket finnar i skne som i Stockholm s din tes funkar dligt. Dessutom s r svearna germaner och inte samer sirru.

S glm din fantasi om att du och dina sknevnner r mer germanska n svearna. Och fr att ytterligare visa p att du har fel s r det faktiskt s att vstfinnar r germaner d de kommer frn Sverige och inte frn karelen. Och vet du inte skillnaden p en finlandssvensk och en karelare s tycker jag faktiskt lite synd om dig.

Det han syftar p r att finsk invandring till norra och centrala Sverige frn medeltiden och fram inte direkt har varit ngot ovanligt.Vi har t.ex. skogsfinnarna som koloniserade stora delar vstmanlands, dalarnas och vrmlands demarker och ven flyttade till delar av Norge: http://www.finnsam.org/forestfinns.html http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsfinnar

Finska borgare har ven invandrat till svenska stder sedan Finland blev en del av Sverige, och som sagt s har migration ver bottniska viken inte varit ovanligt under den tiden Finland var en del av det svenska krnriket. Sen s har uppblandning med trnedalingar och samer inte heller varit ngot ovanligt.

Sen s finns det ju ven flyktingarna frn inbrdeskriget, krigsbarnen frn vinterkriget och fortsttningskriget, arbetskraftsinvandringen under 50-70 talen. Det finns gott om finskt blod frn Svealand och norrut. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigefinnar
Citera
2021-08-07, 10:59
Medlem
PaoloRobertos avatar
Nej Finland r inte Skandinavien

Skandinavien r, Danmark, Frarna, Norge, Sverige och Island. Thats it.
Senast redigerad av PaoloRoberto 2021-08-07 kl. 11:01.
Citera
2021-08-07, 12:03
Avstngd
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Nej Finland r inte Skandinavien

Skandinavien r, Danmark, Frarna, Norge, Sverige och Island. Thats it.

Alla skulle nog inte slppa in Frarna eller Island heller. Olika personer, i olika sprkomrden och vid olika tidpunkter, har alla sina egna definitioner.

https://casalinguae.at/skandinavien-...-unterschiede/
Skandinavien ist der Teil Nordeuropas, der die Lnder Norwegen, Schweden und Dnemark umfasst. Im weiteren Sinne werden auch ganz Finnland und seltener Island und die Frer zu Skandinavien gezhlt
Inte ens allvetarsajten Faktoider frmr ge ett helt entydigt och ovedersgligt svar.

http://faktoider.blogspot.com/2017/0...ndinavien.html
Det "egentliga" Skandinavien utgrs av Skandinaviska halvn med Norge och Sverige, samt Danmark. Finland ingr inte i den definitionen. Fast ibland gr det det nd, av historiska och kulturella skl.
/---/
Begreppet Norden r mjligen enklare d det inkluderar alla lnder och kolonier som man vl (?) tnker sig, och ngra till: Sverige, Norge, Danmark, Finland, land, Island, Grnland, Svalbard och Frarna.
Beslktad trd.
(FB) Finland, skandinavien eller ej?
Senast redigerad av rdg 2021-08-07 kl. 12:18.
Citera
2021-08-07, 20:47
Medlem
Jermuks avatar
De tappra finlndarna rddade Norden undan Stalin.

Det r klart att Finland tillhr den nordiska gemenskapen. Det r bara fnigt att hvda ntt annat.
Citera
2021-08-08, 01:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
De tappra finlndarna rddade Norden undan Stalin.

Det r klart att Finland tillhr den nordiska gemenskapen. Det r bara fnigt att hvda ntt annat.

(Finne sjlv, hr mina subjektiva sikter)

Jo, givetvis i den nordiska gemenskapen. Men inte skandinaver.., det r mrks bara i sprket. Sedan tror jag inte att finnar suktar ngot speciellt efter att vara skandinaver heller. Man r "nordbor" : Simple as that !
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in