Citat:
Ursprungligen postat av RejtoBert
S gr det nr skningen frlorar!
Jag har inte frlorat ett djvla dugg. Jag orkade helt enkelt inte tppa till truten p dig fr ngra dagar sedan. Nu knner jag dock fr att gra det.
Citat:
Ursprungligen postat av RejtoBert
Finns lika mycket finnar i skne som i Stockholm s din tes funkar dligt.
Svealand utgrs inte bara av Stockholm. Uppland har den hgsta frekvensen av Y-DNA haplogruppen N1C1 i Sverige (frekvensen bland finnar r 60%) och nstan alla vrmlnningar har skogfinska frfder. Svealand har allts haft influenser frn finnar i hundratals r, medan finnar i strre mngder har funnits i Skne i mellan 40 till 50 r. En sdan liten period gr inget mrkbart avtryck p skningarnas genetiska uppsttning. Det r allts din tes som r bedrvligt usel.
Citat:
Dessutom s r svearna germaner och inte samer sirru.
Germaner r en lingvistisk term och har inget med genetik att gra. Jag frstr inte heller vad samer har fr relevans i en diskussion om finnar. Finnar har visserligen blandat med samer, men det har svenskar i Norrland ocks gjort under ett ganska bra tag.
Citat:
S glm din fantasi om att du och dina sknevnner r mer germanska n svearna.
Det r ett mindre genetiskt avstnd mellan sydsvenskar och danskar samt tyskar n vad det r mellan exempelvis upplnningar och fregende folkgrupper.
Citat:
Och fr att ytterligare visa p att du har fel s r det faktiskt s att vstfinnar r germaner d de kommer frn Sverige och inte frn karelen.
Vstfinnar r inte germaner. De talar inte ett germanskt sprk. Genetiskt klustrar de nrmare stfinnar n svenskar.
Citat:
Och vet du inte skillnaden p en finlandssvensk och en karelare s tycker jag faktiskt lite synd om dig.
Jag vet skillnaden mellan finlandssvenskar och karelare. Det ndrar inte faktumet att finlandssvenskar frn sterbotten och Nyland r genetiskt nrmare finnar n svenskar.
Citat:
Och varfr blandar du in sprkvetenskap?
Fr att du av ngon anledning har ftt fr dig att vstfinnar r germaner trots att de talar finska.
Citat:
Jag pratar om den asiatiska haplopgrupp som karelare, savolaxare och ingrer tillhr och de r allt annat n samma som norrlnningar, svear och finlandssvenskar som r germaner. Vad r det du inte frstr?
N1C1 r samma haplogrupp oavsett om det r en "karelare" eller norrlnning som har den.