Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-09, 19:50
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Rooibos r dock egentligen inte te. Jag skulle kra p grnt te om jag ville ha tevodka. Provsmaka med jmna mellanrum s att det inte blir beskt. Svart te skulle kunna funka men frgen kommer inte se aptitlig ut.
Fast det gr mig detsamma om det "egentligen" inte r te, s lnge det smakar gott. Men grnt te lter ocks gott, hellre n svart tror jag. Jag fr prova. Man kan ju blanda kanske? Fast d fr man nog en rtt indistinkt smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Erknn, du vill gra detta endast fr att kunna dra (den mycket trkiga) ordvitsen att du "dricker T-sprit"?

Till 80%!
Citera
2012-09-09, 20:42
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Fast det gr mig detsamma om det "egentligen" inte r te, s lnge det smakar gott. Men grnt te lter ocks gott, hellre n svart tror jag. Jag fr prova. Man kan ju blanda kanske? Fast d fr man nog en rtt indistinkt smak.

I s fall kan du vl egentligen lika grna tillstta rter och vanliga kryddor och gra nn form av kryddad snapps. Det lr bli godare, och kan man kalla vodka smaksatt med Rooibos eller annat rtt "te" fr tevodka s kan man gra detsamma om vodka smaksatt med rter (s.k. rtte r ett vedertaget ord men r precis som rtt te egentligen inte te).
Citera
2012-09-09, 21:55
Bannlyst
De som bara mste ppeka att rooibos inte r riktigt te r sisdr ngra r frsenade, det r ju knappast ngot nytt. Rooibos rknas nd in bland terna i Sverige. Och rooibos honungslika smak kan gott fungera som smaksttning i sprit d det r ett av f "ter" som kan drickas kyld utan tillsatser. Grnt te smakar skit kallt frresten och jag tror inte alls p att smakstta sprit med grnt te. Frst och frmst pga besk- och bitterrisken och sen fr att grnt te inte passar alla och r relativt smaklst i jmfrelse med t ex Earl Grey och Lapsang. Frdelen med grnt te r att det r ltt att f tag i hela blad, att det frgar grnt och att det innehller tmligen mycket antioxidanter, till skillnad mot det svarta tet.

Om TS beskriver vad fr sorts smak(upplevelse) h*n vill ha s kan vi skert tillsammans stta ihop rtt ter och rter fr att uppn det.
Citera
2012-09-09, 22:24
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Om TS beskriver vad fr sorts smak(upplevelse) h*n vill ha s kan vi skert tillsammans stta ihop rtt ter och rter fr att uppn det.
Det var mnga motstridiga bud om det grna teet. Rooibos r ju betydligt mer telikt n vilka rter som helst, och om det stmmer som du sger att det ven gr att dricka kallt r det definitivt ett attraktivt alternativ. Kan man rent av blanda i lite honung, mnntro?

Jag hade vl inte direkt ngon konkret uttnkt smakvision, experimentlustan r strre. Jag skulle fredra att resultatet gr att dricka oblandat, typ som man kan dricka bacardi razz rent trots hg alkoholhalt, medan ren rom r svrsmlt. Fast med vodka nu d, fr att f en neutralare smak dr teet mrks av tydligare. Om det blir lite t snapshllet r det acceptabelt. Funkar det dessutom att i ndfall kunna blanda ut med typ tonic eller sprite utan att smakerna krockar r det en bonus.

Kan man gra en sn hr grej p explorer utan att kvljas, eller ska det till lite dyrare vodka? Ska erknnas att jag inte tror att jag ngonsin har knt ngon skillnad p olika vodkor.
Citera
2012-09-09, 22:38
Bannlyst
Kan tnka mig att sprite passar bde till grnt te och Earl Grey. Lapsangs rkiga smak kan bli svrare men varfr inte till cola? Ville du bara ha tesmaken s r ju honungen dumt att hlla i men vill du sta och f till en egen sorts likrliknande sprit s fungerar det nog bra det ocks. Rooiboste som svalnat kan man ha i kylskpet och dricka som det r eller sta med (helst) honung eller rrsocker. Blir mycket gott!

Om du ger dig p grnt te s rekommenderar jag dig att frst testa med en liten mngd, t ex en halv deciliter valfri sprit och en tesked grna teblad och lta st en eller ngra dagar. Kolla alltid frgen, blir det grumligt och kraftigt grnt s kommer det nog inte smaka sdr jttebra. Grnt te och (peppar)myntablad fungerar mycket bra tillsammans men ger en mer mintig smak.

Rooibosen gr inte att misslyckas med tror jag, den blir inte besk eller ngot snt och r svrt att verdosera ocks. Vanligt svart te tror jag blir relativt smaklst men jag kan ha fel.
Senast redigerad av McIlroy 2012-09-09 kl. 22:44.
Citera
2012-09-10, 07:17
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
De som bara mste ppeka att rooibos inte r riktigt te r sisdr ngra r frsenade, det r ju knappast ngot nytt. Rooibos rknas nd in bland terna i Sverige. Och rooibos honungslika smak kan gott fungera som smaksttning i sprit d det r ett av f "ter" som kan drickas kyld utan tillsatser. Grnt te smakar skit kallt frresten och jag tror inte alls p att smakstta sprit med grnt te. Frst och frmst pga besk- och bitterrisken och sen fr att grnt te inte passar alla och r relativt smaklst i jmfrelse med t ex Earl Grey och Lapsang. Frdelen med grnt te r att det r ltt att f tag i hela blad, att det frgar grnt och att det innehller tmligen mycket antioxidanter, till skillnad mot det svarta tet.

Att det skulle vara nn nyhet har vl ingen psttt s det r vl knappast relevant. Att det rknas som te beror nog p vem man frgar. Folk klassar det som te eftersom det bryggs p samma stt. Som sagt s klassar folk ven diverse rtteer som te s med detta resonemang kan vl vilken kryddad sprit som helst rknas som tesprit? Dock kvarstr faktum att te r en vxt, och drycken te r en bryggd framstlld frn den vxten. Inget annat.

Korrekt bryggt grnt te smakar aldrig beskt eller bittert. Om man dremot brygger det som svart te, dvs. lter det dra flera minuter i kokhett vatten s blir det beskt och bittert ja. Att grnt te smakar illa kallt r ocks strunt. Man dricker kallt grnt te i de flesta kulturer dr grnt te dricks i nn strre utstrckning. Jag dricker sjlv kallt grnt te i princip dagligdags.

Citat:
Rooibos r ju betydligt mer telikt n vilka rter som helst,

Tycker du? Detta har jag lite svrt att frst. Rooibos har ju en vldigt sregen smak som IMO inte pminner s mycket om te. Diverse rtbryggder kan dock i mnga fall smaka rtt likt ett smaksatt grnt te.
Citera
2012-09-10, 09:57
Medlem
MauroSpockos avatar
Fr att fortstta lite p OT-diskussionen d frgan i TS knns besvarad, s brukar jag dricka grnt te som ltits dra i fem, tio minuter, och det blir gott tycker jag.
Citera
2012-09-10, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Att det skulle vara nn nyhet har vl ingen psttt s det r vl knappast relevant. Att det rknas som te beror nog p vem man frgar. Folk klassar det som te eftersom det bryggs p samma stt. Som sagt s klassar folk ven diverse rtteer som te s med detta resonemang kan vl vilken kryddad sprit som helst rknas som tesprit? Dock kvarstr faktum att te r en vxt, och drycken te r en bryggd framstlld frn den vxten. Inget annat.

Korrekt bryggt grnt te smakar aldrig beskt eller bittert. Om man dremot brygger det som svart te, dvs. lter det dra flera minuter i kokhett vatten s blir det beskt och bittert ja. Att grnt te smakar illa kallt r ocks strunt. Man dricker kallt grnt te i de flesta kulturer dr grnt te dricks i nn strre utstrckning. Jag dricker sjlv kallt grnt te i princip dagligdags.

Tycker du? Detta har jag lite svrt att frst. Rooibos har ju en vldigt sregen smak som IMO inte pminner s mycket om te. Diverse rtbryggder kan dock i mnga fall smaka rtt likt ett smaksatt grnt te.
Trevligt att hra att du ftt till det grna tet att smaka bra ven i kylt tillstnd. Jag fr inte alls ner kallt grnt te tyvrr. Brukar du sta tet nr du dricker det kallt? Jag undviker all form av stning s det kanske r ett av sklen att smaken p kallt grnt te inte tilltalar mig.

Det r drfr jag r rdd att grnt te som ftt lakas ur i alkohol kan f samma effekt som jag upplever det kalla grna tet.

Frresten, grnt rooibos (ofermenterat) pminner i smaken om grnt te (dock ej gunpowder).
Citat:
Fr att fortstta lite p OT-diskussionen d frgan i TS knns besvarad, s brukar jag dricka grnt te som ltits dra i fem, tio minuter, och det blir gott tycker jag.
D har du andra smaklkar n de flesta andra, grnt te har tyvrr den egenheten att den ndrar smak till det beska nr tebladen ftt dra fr lnge. Men det r bra att folk har olika smaklkar, det gr att folk testar runt och vi hittar nya stt att dricka te, som TS id om att gra tevodka t ex.
Citera
2012-09-10, 13:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Trevligt att hra att du ftt till det grna tet att smaka bra ven i kylt tillstnd. Jag fr inte alls ner kallt grnt te tyvrr. Brukar du sta tet nr du dricker det kallt? Jag undviker all form av stning s det kanske r ett av sklen att smaken p kallt grnt te inte tilltalar mig.

Det r drfr jag r rdd att grnt te som ftt lakas ur i alkohol kan f samma effekt som jag upplever det kalla grna tet.

Frresten, grnt rooibos (ofermenterat) pminner i smaken om grnt te (dock ej gunpowder).

D har du andra smaklkar n de flesta andra, grnt te har tyvrr den egenheten att den ndrar smak till det beska nr tebladen ftt dra fr lnge. Men det r bra att folk har olika smaklkar, det gr att folk testar runt och vi hittar nya stt att dricka te, som TS id om att gra tevodka t ex.

Det kan ju vara en vanesak. Jag star aldrig heller grnt te (svart te dricker jag dremot grna med en sockerbit per stor tekopp). Jag brukar alltid brygga en kanna grnt te p morgonen. Oftast dricker jag inte upp det innan jag drar ivg till plugget. Kommer oftast hem efter lunch och dricker upp resten d. Bryggningsmetoden fr grnt te som jag anvnder r fljande: Mycket teblad, kanske 1/2 till 1 dl per kanna (1 liter vatten). Vattnet ska vara s varmt s att sm bubblor och ngstrimmor brjar stiga frn det men inte mer (har inte mtt temperaturen men gissningsvis omkring halvvgs till kokpunkten, dvs. ca. 50 grader). Bryggningstiden br vara runt 30 sekunder. Sedan anvnder jag samma blad till flera bryggningar. Det smakar oftast allra bst andra bryggningen p samma blad. (observera att detta gller lste, jag anvnder inte tepsar annat n om inget annat finns tillgngligt)

Sitter just nu och sippar p rumstempererat grnt te av typen Lipton Green Tea Orient frn i morse: http://brandcom.unilever.com/b2Publi...ent-150g_L.png
En av favoriterna bland billiga och enkelt tillgngliga grna brukster som inte krver import eller hgt pris. Annars gillar jag japanska ter (som r en helt annan sak) men det r svrt att f tag p riktigt bra utan att importera.
Senast redigerad av Feadog 2012-09-10 kl. 13:37.
Citera
2012-09-28, 20:36
Medlem
MauroSpockos avatar
terupplivar den hr trden. Tnkte kpa en sjuttis vodka och lta st te i, vet ej sort n. Om det blir fr starkt att dricka rent, vad tror ni man kan blanda ut med som inte ddar tesmaken? Sockerdricka?
Citera
2024-10-20, 22:39
Medlem
urverksapelsins avatar
Jgarte r ju te med rom. Kaffe med brnnvin r en kaffekask. Sen finns gaelic coffe osv
Men vad heter det om man hller en skvtt brnnvin/vodka i teet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in