2012-09-09, 16:03
Medlem
Hej!

har fått kallelse från polisen att infinna mig hos dem vid en given tidpunkt för två olika ärenden.

1. intrång i förvar
2. stöld

Jag har en svag aning om att detta är min fd fru som gjort någon anmälan.
Jag har inte begått någon stöld eller intrång i förvar. Det kan således inte finnas något bevis som pekar mot mig.

Kan de kalla mig enbart på hennes uppgifter?

Denna person är mycket duktig på att dupera folk och ljuger till höger och vänster.
Den utredning som gjorts på socialen innehåller en del ganska grova anklagelser mot mig som person och socialens slutsats är att det är mycket påståenden utan substans samt att de inte anser henne vara kapabel att vara vårdnadshavare.
Det känns som om detta är någon slags hämnd från hennes sida.

Någon som har någon klarhet i hur detta med kallelsen fungerar samt om jag kan gå vidare med något eftersom jag faktiskt är oskyldig.
Citera
2012-09-09, 16:18
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almipo
Hej!

har fått kallelse från polisen att infinna mig hos dem vid en given tidpunkt för två olika ärenden.

1. intrång i förvar
2. stöld

Jag har en svag aning om att detta är min fd fru som gjort någon anmälan.
Jag har inte begått någon stöld eller intrång i förvar. Det kan således inte finnas något bevis som pekar mot mig.

Kan de kalla mig enbart på hennes uppgifter?

Denna person är mycket duktig på att dupera folk och ljuger till höger och vänster.
Den utredning som gjorts på socialen innehåller en del ganska grova anklagelser mot mig som person och socialens slutsats är att det är mycket påståenden utan substans samt att de inte anser henne vara kapabel att vara vårdnadshavare.
Det känns som om detta är någon slags hämnd från hennes sida.

Någon som har någon klarhet i hur detta med kallelsen fungerar samt om jag kan gå vidare med något eftersom jag faktiskt är oskyldig.

Polisen ska utreda brott. På grund av hennes uppgifter har de anledning att höra dig innan de avskriver ärendet. Det är väl bara att gå dit och prata med dem och säga som det är. Eftersom det inte finns någon bevisning mot dig finns det ingen anledning att oroa sig.
Citera
2012-09-09, 18:16
Medlem
Otems avatar
Är du oskyldig och dom inte har några bevis så kan dom väll inte så göra så mycket mer.
Citera
2012-09-09, 19:39
Medlem
Du bör kanske fundera lite över vad det är hon kan ha anklagat dig för. Kombinationen tyder ju på att du skulle ha öppnat något låst (låda, skrivbord, brev...) och tagit något som låg där. Jag vet inte om intrång i förvar appliceras elektroniskt också. Du har inte hackat hennes mail/Facebook och använt uppgifter därifrån?
Citera
2012-09-09, 23:23
Medlem
Bergakungens avatar
Intrång i förvar torde enbart kunna handla om att ha öppnat eller tillskansat sig ett brev eller annan försändelse. Stöld kan vara kopplat till detta, om misstanken gäller att ha tagit ett brev.

Det finns ingen anledning att vara oförsiktig om det handlar om viktiga saker och en vårdnadstvist. Jag skulle (personligen) våga gå till förhöret, men jag skulle mest vara intresserad av få reda på vad saken gäller och om det finns misstanke om brott. Minsta lilla det hettar till, förklara att detta är viktigt för dig på många sätt, inklusive relationen till barn och fd hustru och därför vill du ha ett ombud vid vidare förhör. Det kan vara en god investering, även om du betalar själv.

Givetvis kan polisen kalla dig på enbart hennes uppgifter. Det förstår du om du tänker efter.

Om det nu visar sig att anmälan är helt tagen ur luften och är rena påhittet, så kan du mycket väl göra en anmälan om falsk angivelse eller någon av varianterna (se 15K brottsbalken).
Citera
2012-09-11, 02:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Du bör kanske fundera lite över vad det är hon kan ha anklagat dig för. Kombinationen tyder ju på att du skulle ha öppnat något låst (låda, skrivbord, brev...) och tagit något som låg där. Jag vet inte om intrång i förvar appliceras elektroniskt också. Du har inte hackat hennes mail/Facebook och använt uppgifter därifrån?
Om någon hackat ett mail/facebookkonto så blir nog rubriseringen olaga dataintrång, knappast stöld/intrång i förvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in