• 2
  • 3
2005-04-01, 17:26
Medlem
[Pinkey]s avatar
så alltså, vilken av Unika Kali, Krista-K Plus, (fanns det en till?) har högst renhet? Det skulle ju vara mer än underbart om man kunde köpa 25 kilo för 220 kr istället för svenska kemis 15 kilo för 1100 kr, utan att få en drastisk minskning iförbränningshastighet.
Citera
2005-04-01, 17:55
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Pinkey]
så alltså, vilken av Unika Kali, Krista-K Plus, (fanns det en till?) har högst renhet? Det skulle ju vara mer än underbart om man kunde köpa 25 kilo för 220 kr istället för svenska kemis 15 kilo för 1100 kr, utan att få en drastisk minskning iförbränningshastighet.

Om du kollar länken smokebomb postat, får du kanske lite på det klara om krista k plus.
Den lär vara fri från Na rester, vilket oxå verkar stämma då flamtest blir röd. Ej gul alltså.
Citera
2005-04-01, 18:46
Medlem
Jomazis avatar
Röd? Är den inte violett? Röd färg tyder på att det innehåller ett uns kalcium. Jag skulle tro att KKP innehåller 1-3% nånting klumpförebyggande, jag har precis fått hem en påse (lyckodag ), den är oprillad och något off-white till färgen, till partikelstorleken är det nog jämförbart med seltin.

Skulle förvåna mig om man märker någon skillnad jämfört med svenska kemis kaliumnitrat. 1-3% är ingen stor siffra, även de jävligaste ämnen i pyrosammanhang (kalk o.d) skulle knappast göra någon skillnad i så små mängder. Och i annat fall är det ändå piece of cake att rena det till 99 eller mer %, som jag skriver ovan med filtrering och utfällning med iskall sprit/IPA/aceton.
Citera
2005-04-01, 22:53
Medlem
Smokebombs avatar
Väntar med spänning

Billigt salpeter fan vad gött!
Citera
2005-04-02, 14:17
Medlem
Flavuss avatar
[quote=Jomazi]Röd? Är den inte violett? Röd färg tyder på att det innehåller ett uns kalcium. Jag skulle tro att KKP innehåller 1-3% nånting klumpförebyggande, jag har precis fått hem en påse (lyckodag ), den är oprillad och något off-white till färgen, till partikelstorleken är det nog jämförbart med seltin.
QUOTE]

Färgen är nog en tolkningsfråga... lågan var nog lite åt det violetta hållet. Men skillnaden mellan röd/violett är ju inte knivskarp (tycker jag iaf).

Lycka till med KKP eller unika eller vad det nu var du köpt.
Citera
2005-04-04, 16:25
Medlem
pihops avatar
Jag har just nu förbokat en säck krista K plus på granngården i sthlm ska se om jag hinner hämta den idag eller imorgon. Kommer med rapport om kvalitet snarast
Citera
2005-04-04, 18:02
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Jag har just nu förbokat en säck krista K plus på granngården i sthlm ska se om jag hinner hämta den idag eller imorgon. Kommer med rapport om kvalitet snarast

Granngården i frihamnen eller? det var där jag köpte min säck. De tog in 3 säckar varav 2 var bokade (en av mig och an ennan som skulle ha det till sina jordgubbar eller vad det nu var... )
Citera
2005-04-04, 18:55
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flavus
Granngården i frihamnen eller? det var där jag köpte min säck. De tog in 3 säckar varav 2 var bokade (en av mig och an ennan som skulle ha det till sina jordgubbar eller vad det nu var... )

Jo det är granngården i frihamnen, ska hämta den imorgon eftermiddag. Hur fungerar ditt? har du behövt rena det?
Citera
2005-04-04, 19:37
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Jo det är granngården i frihamnen, ska hämta den imorgon eftermiddag. Hur fungerar ditt? har du behövt rena det?

Mitt fungerar utmärkt till BP (bra skillnad mellan NaNO3 och KNO3!!!!). KNO3/socker brann fint det med, oxå snabare än med NaNO3. Violett/röd låga.
Det lär ska vara fritt från Na, tungmetaller mm. så om du bara ska använda det till BP så behövs absolut ingen rening av någe slag. Enda anmärkningen jag kan komma på var att jag hittat plastbitar i det, med de är lätta att sila/plocka bort. Även små lite mörkare korn har jag funnit.
Citera
2005-04-04, 21:28
Medlem
pihops avatar
Om man tom. kan hitta "smuts" i det ska jag garanterat rena det. tror jag ska dra igång en tråd om rening av det...
Citera
2005-04-23, 14:53
Medlem
Vad jag förstår så fungerar Krista K+ till att värma med socker och tillverka rökbomber?
Behöver man mala ner det, eller kommer det i form av pulver?
Om så behövs; hur ska man mala ner det?
Citera
2005-04-23, 20:13
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qba
Vad jag förstår så fungerar Krista K+ till att värma med socker och tillverka rökbomber?
Behöver man mala ner det, eller kommer det i form av pulver?
Om så behövs; hur ska man mala ner det?

Sök... På exempelvis rökbomber eller nåt. Det finns väldigt många trådar att välja på.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in