Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Vi slåss via proxy, målet är aftonbladet men eftersom mail till aftonbladet var lönlöst så får vi hitta en annan metod, dvs att ge sig på deras finansiärer. Vi har inget egentligt otalt med annonsörerna. Att klicka på annonserna missgynnar annonsörerna men gynnar aftonbladet. Det blir helt fel.

Ibland tar de betalt för klick och ibland för visningar.
Det har ingen betydelse vilket. Falska visningar eller klick uppmärksammas snabbt av annonsören som tar en paus och drar vidare om det inte löses. Vilket är extremt svårt.
Problemet är förstås att 100 falska klick eller visningar är meningslöst lite. Men skulle SDU organisera sig så..OJ OJ
Citera
2012-11-21, 13:00
Medlem
Mr.Goats avatar
http://bink.se/Sajt/Expressen/

På den länken så kan ni läsa litegranna om hur de säljer sina annonser.

Där står bland annat:

Panorama
Panorama 1 milj exponeringar/1 dag...........1250x240px/1024x240px............... 109 000 kr
Panorama 2,5 milj exponeringar/vecka........1250x240px/1024x240px................239 000 kr
Panorama 5 milj exponeringar/vecka...........1250x240px/1024x240px................395 000 kr
Panorama 10 milj exponeringar/vecka.........1250x240px/1024x240px................595 000 kr

Dvs. det är inte billigt .
Jag tror inte de säljer många för 595k, men det räcker bevisligen med att tappa några annonsörer för att det ska kännas riktigt hårt.

De andra priserna ni ser där står beskrivna med CPM, vilket står för Cost Per Mille, dvs kostnad per 1000visningar.
Dvs, klick kostar förmodligen ingenting utan är något som försäljarna på bink helt enkelt använder för att sälja in produkterna.

"Vi vet att per 1000visningar så klickar sig minst 25st in, det ger en kostnad på enbart XX ifall ni köper den här annonsplatsen!"

Skulle idioter här mao. börja klicka på annonser så kommer försäljarna istället kunna köra med:

"förra perioden så klickade hela 500 av tusen visningar in sig på eran annons(!!)"

Jag har jobbat i branchen, de flesta företagare vet inte ifall det är bra eller dåligt ens, men låter det bra så köper dem igen.

Slutsats: Ge fan i att klicka på annonserna, det kostar företagen bara ni är inne på skitsidan, och det är per 1000visningar, dvs inget vi kan påverka ens om vi är många.
Däremot så tjänar tidningarna mindre ifall de får färre visningar, så det bästa är att inte klicka in sig där mer än absolut nödvändigt(för att t.ex skvallra om annonsörer eller liknande )
Senast redigerad av Mr.Goat 2012-11-21 kl. 13:07.
Citera
2012-11-21, 13:06
Medlem
Verkar vara ett par journalister från AB och Ex här inne som gör sitt bästa för att stoppa aktionen. Bekräftar bara att det fungerar.

Troligtvis har slaskpressen redan tagit en del skada iom att denna tråd startades och att flera 100 000-tals människor blivit medvetna om hur AB/Ex fungerar. Förtroendet var lågt innan men är säkert ännu lägre nu.

Har mailat en del företag och kommer naturligtvis fortsätta. Långsiktighet är det viktiga.
Citera
2012-11-21, 13:09
Medlem
Mr.Goats avatar
Jag föreslår att ni som vill hjälpa till med detta inte enbart mailar företagen(vilket naturligtvis är själva stommen i kampanjen och något vi ska fortsätta med i evighet) men även börjar sprida detta nu på andra sociala medier.

Det ska vara ett ställningstagande att annonsera i dessa tidningar, det är den effekten vi vill uppnå, och den uppnås bäst genom att synas med budskapet överallt hela tiden, spamma twitter, familjeliv.se, facebook, eller något annat forum ni vanligtvis också besöker.

Twitter är bra eftersom många journalister hänger där och förhoppningsvis kan de inte hålla sig från att svälja betet
Citera
2012-11-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
http://bink.se/Sajt/Expressen/

På den länken så kan ni läsa litegranna om hur de säljer sina annonser.

Där står bland annat:

Panorama
Panorama 1 milj exponeringar/1 dag...........1250x240px/1024x240px............... 109 000 kr
Panorama 2,5 milj exponeringar/vecka........1250x240px/1024x240px................239 000 kr
Panorama 5 milj exponeringar/vecka...........1250x240px/1024x240px................395 000 kr
Panorama 10 milj exponeringar/vecka.........1250x240px/1024x240px................595 000 kr

Dvs. det är inte billigt .
Jag tror inte de säljer många för 595k, men det räcker bevisligen med att tappa några annonsörer för att det ska kännas riktigt hårt.

De andra priserna ni ser där står beskrivna med CPM, vilket står för Cost Per Mille, dvs kostnad per 1000visningar.
Dvs, klick kostar förmodligen ingenting utan är något som försäljarna på bink helt enkelt använder för att sälja in produkterna.

"Vi vet att per 1000visningar så klickar sig minst 25st in, det ger en kostnad på enbart XX ifall ni köper den här annonsplatsen!"

Skulle idioter här mao. börja klicka på annonser så kommer försäljarna istället kunna köra med:

"förra perioden så klickade hela 500 av tusen visningar in sig på eran annons(!!)"

Jag har jobbat i branchen, de flesta företagare vet inte ifall det är bra eller dåligt ens, men låter det bra så köper dem igen.

Slutsats: Ge fan i att klicka på annonserna, det kostar företagen bara ni är inne på skitsidan, och det är per 1000visningar, dvs inget vi kan påverka ens om vi är många.

I så fall måste man anta att varenda statistiker på de annonserade företagen är riktiga dumskallar som väljer att kasta bort alla pengar på annonser som inte ger någonting i intäkter. Man tar i varje fall en paus om man upptäcker märkliga mönster i statten. Har man också blivit medveten om att det fuskklickas så skiter man helt enkelt i annonserandet eftersom det inte går beräkna eventuell lönsamhet.
Citera
2012-11-21, 13:12
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Verkar vara ett par journalister från AB och Ex här inne som gör sitt bästa för att stoppa aktionen. Bekräftar bara att det fungerar.

Troligtvis har slaskpressen redan tagit en del skada iom att denna tråd startades och att flera 100 000-tals människor blivit medvetna om hur AB/Ex fungerar. Förtroendet var lågt innan men är säkert ännu lägre nu.

Har mailat en del företag och kommer naturligtvis fortsätta. Långsiktighet är det viktiga.

Tvärtom jag hejar på och väntar ivrigt på den första annonsören som hopar av.
Hittills så går det väl sådär tycker jag.
Citera
2012-11-21, 13:13
Medlem
Muspruttens avatar
Intressant material att använda

Aftonbladet
http://www.po.se/component/finder/se...det&Itemid=132

Expressen
http://www.po.se/component/finder/se...ressen&Search=

Ganska många artiklar och påståenden som är värre än vad som finns med här som skulle kunna bli fällande. Granska och anmäl vid tveksamhet.
Citera
2012-11-21, 13:13
Medlem
Schibsteds avatar
Jag drar mitt strå till stacken här.
Har sedan flera månader tillbaka inte besökt varken AF eller EXP, dessutom har jag installerat adblocker. Det var säkert 6 år sedan jag köpte en tidning.
Det är ett utdöende medie, och jag tänker hjälpa den på traven.
Om än, bara som en mindre besökare.
Citera
2012-11-21, 13:19
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted
Jag drar mitt strå till stacken här.
Har sedan flera månader tillbaka inte besökt varken AF eller EXP, dessutom har jag installerat adblocker. Det var säkert 6 år sedan jag köpte en tidning.
Det är ett utdöende medie, och jag tänker hjälpa den på traven.
Om än, bara som en mindre besökare.

samma här har ej besökt aftonbladet eller expressen på väldigt länge helt enkelt för att det är dålig journalistik.
Citera
2012-11-21, 13:21
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjamom67
I så fall måste man anta att varenda statistiker på de annonserade företagen är riktiga dumskallar som väljer att kasta bort alla pengar på annonser som inte ger någonting i intäkter. Man tar i varje fall en paus om man upptäcker märkliga mönster i statten. Har man också blivit medveten om att det fuskklickas så skiter man helt enkelt i annonserandet eftersom det inte går beräkna eventuell lönsamhet.

Klicka på du.

Du menar att bolag som får ett ökat antal klick skulle tänka att "hmm detta känns inte värt det, massa fakeklick så vi lägger ner!"

De betalar fortfarande enbart för antal besökare på sajten, så fakeklick genererar inte ett skit.
I bästa fall(ifall du har rätt) så låter helt enkelt binkförsäljarna bli att redovisa den statistiken och säljer enbart på antal sidvisningar.

Säljare använder de argument de tjänar på.
Citera
2012-11-21, 13:28
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Om sätter dig ner och tänker efter lite.
Du säger upp ditt konto hos bokus som du uppenbart är helnöjd med. Anledningen är att dom annonserar på Expressen, som du tycker skriver taskiga saker om SD?
Har du kollat igenom på vilka sidor Amazon annonserar på? Det kan ju hända att dom också annonserar i något medie du inte gillar.
Den här aktionen är så otroligt korkad och de enda som kommer bli lidande är ni själva. Vad tror du att du kommer uppnå genom att säga upp ditt konto på bokus?
Dina futila små journalist-protester mot den här aktionen är roande men naturligtvis verkningslösa.

Det här handlar om att använda sin konsumentkraft för att markera sitt missnöje mot en tidning vars agenda går emot ens egen övertygelse. Det handlar om att använda den minimalt lilla makt man har som mediakonsument inom den lilla lilla ankdammen Sverige. Det kanske är totalt verkningslöst och en flugprutt i kosmos, men likväl är den symboliska handlingen värdefull för mig personligen och något jag gladeligen fortsätter med.

Sedan om Amazon kommer upp på rullorna här i tråden så får man väl stödja antikvariat, det är inte hjärnkirurgi det handlar om.

Vad gör du förresten själv om du ogillar ett företag? fortsätter du att köpa deras produkter då du anser att du ändå bara är ett maktlöst fyrbent djur vars enda existensberättigande är konsumtion och motstånd mot att konsumera i en viss riktning är verkningslöst? Det om något vore korkat – och sorgligt.

Citat:
Ursprungligen postat av xcanucksx
Patriotiskt att lägga köpen utomlands..
Patriotism? vet du verkligen vad det innebär? Läs inte in saker som jag inte har skrivit.
Citera
2012-11-21, 13:31
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcanucksx
Nej det gör duinte. Du lever i ett demokratiskt land. Du kan tänka och besluta för dig SJÄLV, vilket också innebär att du har möjligheten att läsa och tro på vad du SJÄLV vill.
Sluta leka något slags jävla offer, för det är du inte.Det är ingen som sätter en pistol i pannan på dig och kräver att du ska tro på allt som sägs i media.

Så nej, du bor inte i DDR.
Vet du vad förkortningen DDR stod för? Deutsche Demokratische Republik. Ingen satte en pistol på pannan i DDR så länge du inte uttryckte dig negativt om kommunism, Sovjet, osv. Om man var positiv till Västtyskland var man "fascist".

Ligger man nära det som vid ett visst tillfälle ses som "sanningen" har det i alla tider varit möjligt att tänka och uttrycka sig fritt. Vi människor är dock inte annorlunda idag än under medeltiden och tillhör man makten försöker man idag, precis som förr, att få alla att tänka lika. Likriktningen ("Gleichschaltung" i Goebbels-stil) skall uppnås genom propagandainstrument som Expo, olika skattefinansierade institut mot diskriminering, vinklad journalistik och forskning osv. Tro inte att du är så mycket mer upplyst än våra förfäder.
Senast redigerad av Hulkapulka 2012-11-21 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in