Citat:
Ursprungligen postat av hejsanmorsan
I dag gick jag på trottoaren på väg hem då ett glas, troligtvis ett dricksglas, föll från huset intill trottoaren. Glaset föll troligtvis från 4-5 våningen då det hade en väldigt hög hastighet när jag skymtade det mitt framför ögonen. Glaset landade ungefär 1 meter framför mig och det flög glassplitter överallt.
Chockad som jag var så stannade jag till och såg upp mot lägenhetsfönsterna men såg ingen. Det var massvis med personer runt om som såg händelsen. Jag som fortfarande var chockad tänkte inte så mycket mer på det än att jag ville därifrån så jag gick vidare hemåt.
Jag har ingen som helst tanke på att anmäla. (Om det ens går). Men teoretiskt sett:
Tror ni att den skyldige på något vis skulle kunna bli straffad? Skadestånd?
Lite OT, hur tror ni att skadorna på mig hade varit om jag blivit träffad av glaset?
Jag blev nästan påkörd av en bil tidigare idag. Inget hände, men jag blev chockad. Sen körde föraren iväg och livet fortsatte...
Om du hade blivit träffad så skulle väl om nånting din försäkring ersätta skador. Hur vet du att det föll från fjärde-femte våningen om du inte såg varifrån det kom?
Om personen kastat ut det med uppsåt att träffa dig, och du blev träffad, då hade han kunnat dömas ja i teorin.