2012-09-11, 22:07
Medlem
EckiEckis avatar
Som jag skrev så är det väl sannolikt att inget fel egentligen begåtts, men jag är lite irriterad.

Jag köpte min bostadsrätt för något år sedan.

Strax innan semestern går styrelsen ut med ett brev där de uppmanar alla att byta ut tilluftfiltren i lägenheterna om de suttit längre än två år.

Jag kikar på mina och finner förvisso ingen märkning på när de monterats, men med tanke på hur /&#%&#¤&"! fulla med skit de var så beslutar jag mig för att byta ut dem, till en kostnad av cirka 3 000kr. Jodå, det gjorde bra saker för luften i lägenheten.

So far, so good.

Men nu informerade styrelsen om att en OVK (obligatorisk ventilationskontroll) skall göras nu under septepmber, varvid ALLA filter kommer att bytas.

När jag pratade med entreprenören som skulle göra detta så säger han att datumet spikades med föreningen redan i april. Det vill säga innan styrelsen gick ut med brevet om att man borde byta filtren.

Entreprenören säger också att det redan i april gjordes klart att filtren skulle bytas som en del av OVK.

Så, man kan väl säga att jag och ett par till inte är direkt överlyckliga över att ha lagt ut tusentals kronor i onödan.

Vi föreslog då till styrelsen att styrelsen skulle köpa våra nya filter, lägga på hög, och sälja till de som behöver dem om två år.

De menar då att "men de tillhör ju "era lägenheter, så det kommer inte på fråga".

Så, kan någon se en vinkel utifrån jag rent juridiskt skulle kunna Ehm.. Uttrycka mitt missnöje över styrelsens agerande i denna fråga?
Citera
2012-09-12, 06:52
Medlem
"Enligt 7 kap 12 § bostadsrättslagen bostadsrättshavaren inte för ”reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller för ventilationskanaler.” Luftfiltret bedömer jag vara en del av ventilationskanalen, och om det är en ventilationskanal som föreningen har försett lägenheten med samt om ventilationskanalen tjänar fler än bara din lägenhet är det en kostnad som föreningen ska stå för och inte du" Hittade detta på http://lawline.se/answers/12944

Så dom borde stå för kostnaden av filtret om det är ett gemensamt luftsystem. Så hänvisa till den lagen. Eller om du inte vill hålla på att bråka, se till att du får ha kvar dina nyaköpta filter och spara dom till framtiden, så kan du ju använda dom när dom som kommer sättas upp nu på kontrollen blir dåliga.
Citera
2012-09-12, 07:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR-Thompa
"Enligt 7 kap 12 § bostadsrättslagen bostadsrättshavaren inte för ”reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller för ventilationskanaler.” Luftfiltret bedömer jag vara en del av ventilationskanalen, och om det är en ventilationskanal som föreningen har försett lägenheten med samt om ventilationskanalen tjänar fler än bara din lägenhet är det en kostnad som föreningen ska stå för och inte du" Hittade detta på http://lawline.se/answers/12944

Så dom borde stå för kostnaden av filtret om det är ett gemensamt luftsystem. Så hänvisa till den lagen. Eller om du inte vill hålla på att bråka, se till att du får ha kvar dina nyaköpta filter och spara dom till framtiden, så kan du ju använda dom när dom som kommer sättas upp nu på kontrollen blir dåliga.

Jo, jag borde kanske nämnt att jag håller på att sälja lägenheten, och därför inte kommer attha den kvar när det är dags för byte nästa gång.

Problemet är ju att filtren enbart betjänar min lägenhet, alla lägenheter har sina egna filter, vilket gör att jag inte helt anser att jag kan luta mig på det där.
Citera
2012-09-12, 08:19
Medlem
Har du fått något svar från styrelsen varför de gjort ett sånt irrationellt utskick? Pensionärsstyrelse?
Jag antar att styrelsen inte har bytt ut sina filter.
Citera
2012-09-12, 08:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Har du fått något svar från styrelsen varför de gjort ett sånt irrationellt utskick? Pensionärsstyrelse?
Jag antar att styrelsen inte har bytt ut sina filter.

Solklar pensionärsstyrelse.

Den sorten som när man påpekar att det regnar in i lägenheten, då fönstret slagit sig, samt att paragraf 34 i stadgarna säger att innehavarens ansvar slutar vid inre ytskikt på fönstren helt enkelt inte svarar på tre veckor, och när man råkar möta vice ordföranden i hissen säger "Nej, sånt där lägger sig inte styrelsen i vet du. Du måste ju felanmäla till HSB".

Samma sort styrelse som utlyser "Städdag nu på lördag" och lägger ut lapparna på onsdagen i samma vecka.

Samma sorts styrelse som skickar ut "Från och med i morgon spärrar vi möjlogheten att komma in med kod, nu är det BARA taggar som gäller":

Ja... typ den sortens styrelse.
Citera
2012-09-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Problemet är ju att filtren enbart betjänar min lägenhet, alla lägenheter har sina egna filter, vilket gör att jag inte helt anser att jag kan luta mig på det där.

Fast filtret kan ju bara sitta i din lägenhet, frågan är ju om själva luftsystemet sitter ihop med andra lägenheter. Eller är det bara typ ett hål rätt ut genom väggen? Om det är ett gemensamt luftsystem så ska ju dom stå för allt.
Citera
2012-09-12, 13:54
Medlem
EckiEckis avatar
Definitionsfråga, men alltså:

Fastigheten har mekanisk frånluft. Luft sugs alltså ut ur min lägenhet. Att DENNA anläggning är delad är det inget tiviel om.

Men dessa filterkassetter sitter i de luftdon dom är "hål i väggen" och dessa mynnar ju bara i min lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in