2012-09-12, 22:46
Medlem
mattkants avatar
Hej,

Kpte fr snart ett r sedan en dator frn Webhallen. Datorn har krnglat som tusan och varit inne p service 2 gnger. Senaste gngen kom det fram att datorn ej gr att laga och att jag skulle bli krediterad 80% av datorns dvarande inkpsvrde. D stller jag mig tv frgor:

1 - Har dom rtt att bara ge mig 80% av vad jag betalat? Kper jag en dator som gr snder inom garantitiden s br det utg kreditering p 100% av inkpspriset, eller?

2 - Finns det ngon risk att Webhallen bara ger mig ett tillgodokvitto hos dom, eller kommer jag f "cashen i nven"? Har dom rtt att bara ge mig ett tillgodokvitto?

Behvs mer info, frga.

mvh
Citera
2012-09-12, 23:13
Medlem
QueenOfDecays avatar
Du har rtt att f pengarna tillbaka.

Du har reklamationsrtt i 3 r.

Om varan r felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rtt till enligt konsumentkplagen. Du kan d:

krva att felet rttas till
krva omleverans av en ny, felfri vara
f prisavdrag
f ersttning fr reparation
hva kpet och f pengar tillbaka
hlla inne betalning
f skadestnd.

Kruxet r att du kan behva bevisa att det inte r du som orsakat felet. Men om datorn varit inne p service tv gnger, s har du kvitto p det.

G och ge dem datorn tillbaka, och krv pengar i nven. Det har du rtt till.
Citera
2012-09-13, 00:11
Medlem
Emerains avatar
om kpet gr tillbaka s gr hela kpet tillbaka. Det innebr att du ska f 100% tillbaka mot att du ger tillbaka datorn. Inget annat r att kpet gr tillbaka.
Citera
2012-09-13, 00:40
Medlem
Nja, vid hvning ska kparen betala sklig ersttning fr den nytta som hon/han haft av varan. Samtidigt r sljaren skyldig att betala rnta frn den dag han/hon tog emot betalningen.

44 Hvs kpet, skall kparen ge ut den avkastning av varan som han har ftt samt betala sklig ersttning, om han har haft annan nytta av varan.

Om sljaren skall lmna tillbaka betalningen, skall han betala rnta frn den dag han tog emot betalningen.

Exakt vilken nytta TS har haft av datorn r svrt att avgra med den info som finns, men ARN har avgjort ett liknande fall dr det rrde sig om 10 mnader och hvning efter flera frsk frn sljarens sida att tgrda problemet. I det fall ansg man att kvittning av rntan mot nytta samt c:a 80% av kpesumman var sklig ersttning (se 1998-0605).
Citera
2012-09-13, 01:02
Medlem
mattkants avatar
Tack fr snabba och bra svar!

Hos vem ligger bevisbrdan angende hur stor nytta man haft av produkten? Mste jag som kund bevisa att jag knappt anvnt datorn, eller ligger bevisbrdan hos butiken att pvisa att jag anvnt den i s stor omfattning att jag kan anses ha haft nytta av datorn?

EDIT: "44 Hvs kpet, skall kparen ge ut den avkastning av varan som han har ftt samt betala sklig ersttning, om han har haft annan nytta av varan."

Kan du vara snll att utveckla detta? Framfrallt "skall kparen ge ut den avkastning av varan som han har ftt".

EDIT 2: "Samtidigt r sljaren skyldig att betala rnta frn den dag han/hon tog emot betalningen."
Hur fungerar detta i praktiken? Rntesats m.m.
Senast redigerad av mattkant 2012-09-13 kl. 01:06.
Citera
2012-09-13, 01:45
Medlem
Bevisbrdan br ligga p dig att visa att du inte haft nytta av varan, att du knappt anvnt datorn pga felet eller tiden den varit p reparation kan man tnka sig begrnsar din nytta av den. Gller det dremot att du knappt anvnt den av ngon annan anledning gr inte det. Proppen talar om nyttan ska ha varit ganska betydande, t.ex. nr man anvnt en vara i rtt stor omfattning. Elektronikbranschen har ven rekommenderat att man som vgledning anvnder sig av avskrivningstiderna som gller vid frskringar, detta skulle i s fall innebra c:a 33% r fr datorer (se se EB2010).

Nr det gller avkastning r det inget du behver bry dig om, det gller nmligen endast avkastning som r direkt knuten till varan och som inte frutstter ngra srskilda tgrder eller arbetsinsatser frn kparens sida och inte om du anvnt varan och p det sttet ftt inkomster (se prop 1989/90:89).

Rntan r referensrnta + 2% och betalar de inte inom i tid r referensrnta + 8% (se rntelagen)
Citera
2012-09-13, 01:57
Medlem
mattkants avatar
Tack fr utomordentliga svar! Har ftt lite mer ktt p benen. Nu ska vi se hur det slutar.

EDIT: Frlorad arbetsinkomst samt telefonkostnader i samtal med support och dylikt, kan det glla som "srskilda tgrder eller arbetsinsatser"? Spnar ivg lite nu, men vill ha s mycket som mjligt att g p. Att jag t.ex frlorat ett antal arbetstimmar fr att passa in upphmtning frn fraktfirman?
Senast redigerad av mattkant 2012-09-13 kl. 02:01.
Citera
2012-09-13, 02:36
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattkant
Hej,

Kpte fr snart ett r sedan en dator frn Webhallen. Datorn har krnglat som tusan och varit inne p service 2 gnger. Senaste gngen kom det fram att datorn ej gr att laga och att jag skulle bli krediterad 80% av datorns dvarande inkpsvrde. D stller jag mig tv frgor:

1 - Har dom rtt att bara ge mig 80% av vad jag betalat? Kper jag en dator som gr snder inom garantitiden s br det utg kreditering p 100% av inkpspriset, eller?

2 - Finns det ngon risk att Webhallen bara ger mig ett tillgodokvitto hos dom, eller kommer jag f "cashen i nven"? Har dom rtt att bara ge mig ett tillgodokvitto?

Behvs mer info, frga.

mvh

1. Det lter skumt att dom bara skulle betala tillbaka 80% i stllet fr 100%. Tyvrr har jag ingen frsch information att ge dig p den punken men dom borde ge tillbaka 100% av kpvrdet. Det lter lite som att Webhallen ska bli kompenserad p 20% fr en vara som inte funkar som den ska, lter illa i mina ron.

2. Ja, det finns en risk att du fr tillbaka i form av tillgodokvitto, flis i handen r tyvrr sllsynt i dagslget. Om du skulle f tillbaka i form av tillgodokvitto s begr att dom kompenserar dig och st p dig ocks, ta i lite utan att verdriva, se till att det sker p dina villkor.
Citera
2012-09-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
1. Det lter skumt att dom bara skulle betala tillbaka 80% i stllet fr 100%. Tyvrr har jag ingen frsch information att ge dig p den punken men dom borde ge tillbaka 100% av kpvrdet. Det lter lite som att Webhallen ska bli kompenserad p 20% fr en vara som inte funkar som den ska, lter illa i mina ron.

2. Ja, det finns en risk att du fr tillbaka i form av tillgodokvitto, flis i handen r tyvrr sllsynt i dagslget. Om du skulle f tillbaka i form av tillgodokvitto s begr att dom kompenserar dig och st p dig ocks, ta i lite utan att verdriva, se till att det sker p dina villkor.

1. Det lter inte alls skumt. Lardest frklarar alldeles utmrkt varfr. Fr att ge ett exempel: Nisse kper ett par nya skor i december 2011 fr 1000 kr. I februari 2013 gr skorna snder och Nisse vljer att reklamera dem och eftersom inga nya finns att f vill han istllet ha pengarna tillbaka. Att d f 1000 kr tillbaka vore ju konstigt, eftersom han haft nytta av skorna ett bra tag och de inte lngre betingar samma vrde. Slitage/nytto-avdrag, kort och gott.

2. Det finns ingen risk att han fr det i form av tillgodokvitto eller presentkort om han inte vill det. Det r ngot butiker grna frst erbjuder vid reklamationer. Godtar kunden det r allt frid och frjd. Vill man istllet ha pengar i nven nekar du helt enkelt erbjudandet om tillgodokvitto och begr att f det kontant istllet. r reklamationen godknd s r den, och d r det inget att snacka om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in