2005-03-31, 03:38
Medlem
Jag r ute efter att tillverka lite natriumklorat men jag r inte s sugen p att bygga en kloratcell hur dumt/ondigt det n lter. Satt och lste lite i Hgg om tillverkning av just klorater och den klassiska metoden att leda klorgas genom en NaOH lsning vid rtt temperatur ( 70 grader tror jag att det var ). Det stod ocks att hypokloritlsningar vid "lmplig pH" vergr till klorat.

S kort sagt, klorin + saltsyra?
NaClO + HCl -> Cl2 + NaOH ( vilket sedan br reagera vidare till det nskade mnet? )

Ngon som anvnt sig av denna metod och som har lust att dela med sig av lite smarta tips eller s?

Tnkte ocks passa p att frga en sak om klorat-baserade sprngmnen.
I SWI str det om ett sprngmne som ltt kan tillverkas utifrn natriumklorat,bensin,vax och vasselin. r det bullshit? Jag blev lite smskeptisk efter att jag lste dersas historia om att det skulle anvnts under "hela frsta vrldskriget som fyllningar i granater....". Har precis lst en bok om frsta vrldskriget som utver historian tckte mer eller mindre alla vapensystem, sprngmnen etc och sttte inte p det ovan nmnda sprngmnet. Jag kan dock inte lta bli att tycka att det lter intressant.
Citera
2005-03-31, 10:46
Bannlyst
Jag skulle inte lita p ngot som str i SWI, ta reda p mer information om mnet i frga. Jag avrder d helt och hllet frn att tillverka ngot som du inte verkar veta ngot om.

BaLL0ng + nl = kewl bomb
Citera
2005-03-31, 12:01
Medlem
Jomazis avatar
Nej, gasen absorberas inte i lsningen, den blir inte basisk, reaktionerna sker enl NaClO+2HCl---->NaCl+Cl2+H2O.

Om du har NaClO-lsning eller Ca(ClO)2 varfr kokar du inte bara ner den s att den disproportioneras till klorat direkt?
Detta r vad som sker:

Disproportionering av hypoklorit till klorat och klorid
3ClO- ---> 2Cl- + ClO3-

Det sker allts bara vtskan utstts fr vrme under en lngre period, kokas den ner s att volymen minskar ett par gnger s r det i princip klart. Bara att flla ut kloratet med ngot kaliumsalkt.

Ska du gra som du sger ovan s mste du anvnda en absorbtionsflaska. Se till att du gr det utomhus d klor inte r sdr meganyttigt. NaOHn i absorberingsflaskan mste inte hlla 70 grader, det r nog smidigare att disproportionera hypokloritlsningen i efterhand genom att koka ned den.
Klorgas absorberas i NaOH-lsning
Cl2+2OH- ----> H2O+Cl- + ClO-

3ClO- ---> 2Cl- + ClO3-

Du fr allts ut en mol klorat (122,5g KClO3 eller 106,5g NaClO3) p 3 mol klorgas, det krver 6 dl 30%saltsyra och 223,35g Natriumhypoklorit, om utbytet blir 100%, vilket det inte blir. Har du tillgng till fast hypoklorit s r det som sagt bttre att du kokar ner den ifrn brjan istllet fr att g denna omvg.
Citera
2005-03-31, 12:03
Medlem
Phels avatar
Kloratsprngmnen blev anvnd under frsta vrldskriget, bla. under namnen Cheddite, Minlite, Sebomite, Koronit och Albit, varav de tv sista r tyska.
Den som pminner om SwI's, r Minlite B, bestende av 90%KClO3, 3%Petr. Jelly (vas), och 7%Paraffin. Denna blev anvnd av franskmnnen i granater och minor under WW1, men vertogs senare av dynamit, och perkloratbaserade sprngmnen.
Som jag kan frst, r det "lttlagad", men lg VoD (~3000m/s vid d.1,3 och 4000 vid d.1,5), och en rejl booster, r nog orsaken till att det inte r s vanligt i denna hobby.

Kllor:
http://www.absoluteastronomy.com/enc...h/Cheddite.htm
http://yarchive.net/explosives/detonating_mix.html
Chemistry of Powder and Explosives
Citera
2005-03-31, 12:27
Medlem
Ha! Jag visste det. Jag har aldrig hrt talas om natriumhypoklorit i fast, ren form och antog direkt att den inte r stabil under normala frhllanden. Men nr jag frgade morsan var hon inte s sker
Det stod ingenting om detta i Hgg (iaf inte vad jag sg ), men det stod dremot att klorat disproportioneras till perklorat vid rtt temperatur, vilket r mer stabilt n klorat.

Citat:
Jag skulle inte lita p ngot som str i SWI, ta reda p mer information om mnet i frga. Jag avrder d helt och hllet frn att tillverka ngot som du inte verkar veta ngot om.

Skrp dig! 70% av svaren p detta forum ser ut shr. Om du lser min post s frgar jag ju om mnet i sig. Det framgr ju att du inte r direkt insatt du heller. Man behver ju inte direkt vara kemist fr att slnga ifrn sig ett snt dr larvigt "jag rkar veta att atcp r farligt och drfr r jag en respekterad kemist" - svar.

Jag lade ocks mrke till att du inte svarade p min primra frga, utan direkt skte dig till en frga som (enligt dig) tillter ett snt larvigt svar.
Citera
2005-03-31, 14:35
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffe16_w
Skrp dig! 70% av svaren p detta forum ser ut shr. Om du lser min post s frgar jag ju om mnet i sig. Det framgr ju att du inte r direkt insatt du heller. Man behver ju inte direkt vara kemist fr att slnga ifrn sig ett snt dr larvigt "jag rkar veta att atcp r farligt och drfr r jag en respekterad kemist" - svar.

Jag lade ocks mrke till att du inte svarade p min primra frga, utan direkt skte dig till en frga som (enligt dig) tillter ett snt larvigt svar.

I detta fall fr jag faktiskt sja att jag backar stoffe till 100%, att ta ider frn SWI har det aldrig varit ngot fel p. Dock skall man ALLTID dubbelkolla kllor, oavsett vilka.
Citera
2005-03-31, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Nej, gasen absorberas inte i lsningen, den blir inte basisk, reaktionerna sker enl NaClO+2HCl---->NaCl+Cl2+H2O.

Om du har NaClO-lsning eller Ca(ClO)2 varfr kokar du inte bara ner den s att den disproportioneras till klorat direkt?
Detta r vad som sker:

3ClO- ---> 2Cl- + ClO3-

Det sker allts bara vtskan utstts fr vrme under en lngre period, kokas den ner s att volymen minskar ett par gnger s r det i princip klart. Bara att flla ut kloratet med ngot kaliumsalkt.

Ska du gra som du sger ovan s mste du anvnda en absorbtionsflaska. Se till att du gr det utomhus d klor inte r sdr meganyttigt. NaOHn i absorberingsflaskan mste inte hlla 70 grader, det r nog smidigare att disproportionera hypokloritlsningen i efterhand genom att koka ned den.
Klorgas absorberas i NaOH-lsning
Cl2+2OH- ----> H2O+Cl- + ClO-

3ClO- ---> 2Cl- + ClO3-

Du fr allts ut en mol klorat (122,5g KClO3 eller 106,5g NaClO3) p 3 mol klorgas, det krver 6 dl 30%saltsyra och 223,35g Natriumhypoklorit, om utbytet blir 100%, vilket det inte blir. Har du tillgng till fast hypoklorit s r det som sagt bttre att du kokar ner den ifrn brjan istllet fr att g denna omvg.

S du kan allts lsa ex Ca(ClO)2 i vatten, reducera lsningen genom kokning och p s vis bilda klorat, och sedan flla ut det under kylning med typ Seltin (Kalium) eller?
Citera
2005-03-31, 15:34
Medlem
onemanarmys avatar
Hur kollar man sin renhet p natriumkloratet?
Jag har vtska frn elektrolys som ska innehlla en ansenlig mngd natriumklorat. Men hur vet jag att det bara inte r klorluktande koksalt?
Citera
2005-03-31, 16:32
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Hur kollar man sin renhet p natriumkloratet?
Jag har vtska frn elektrolys som ska innehlla en ansenlig mngd natriumklorat. Men hur vet jag att det bara inte r klorluktande koksalt?

Prova och koka av vattnet, blanda en del av pulvret med socker och kolla vad som blir kvar efter att det brunnit upp - Om det brinner vill sga. Ser du ngt som liknar smlt koksalt i resterna s vet du att det inte bara var klorat i vtskan.
Citera
2005-03-31, 16:39
Medlem
Jomazis avatar
Diangel: Ja, helt rtt.

oma: Du kan flla ut kloraten med kaliumjoner. Vga fllningen, de mer avancerade metoder som tas upp p capecanaveral-sidan (se kloratcellstrden) krver rtt knepiga kemikalier vad jag frsttt. Mjligen om man skulle kunna anvnda ngon av de reaktionerna fr att kunna titrera fram procentandelen klorat..... Hmmmm

Natriumhypoklorit finns bara i lsning, det r inte stabilt i fast form. kalciumhypoklorit dremot finns som pool-klor i fast form.
Citera
2005-03-31, 17:29
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Diangel: Ja, helt rtt.

oma: Du kan flla ut kloraten med kaliumjoner. Vga fllningen, de mer avancerade metoder som tas upp p capecanaveral-sidan (se kloratcellstrden) krver rtt knepiga kemikalier vad jag frsttt. Mjligen om man skulle kunna anvnda ngon av de reaktionerna fr att kunna titrera fram procentandelen klorat..... Hmmmm

Natriumhypoklorit finns bara i lsning, det r inte stabilt i fast form. kalciumhypoklorit dremot finns som pool-klor i fast form.

Jo, man skulle ju kunna tillstta en mttad lsning med kaliumklorid, men d r det ju kaliumklorat som flls ut.

Jag indunstar ett par dl och blandar med socker s fr vi se vad som hnder.
Jag menar, jag bestller ju inte hem KCL om det var en kass elektrolys jag byggde..:P S rik r jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in