Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-11, 01:38
Medlem
hashish-boys avatar
jag har kollat p ett par tre avsnitt av nybyggarna och iden med programmet verkar ju vara bra fr vissa deltagare, de andra deltagarna verkar ju ha problem som man inte lser med boende och jobb. (d tnker jag ex. p hon rita som kommit in i programmet nu)

hur funkar det hr missbrukar programmet dem ingr i? fr dem med ex. ADD/ADHD hjlp fr sina psykiska problem? det knns liksom dumt att inte angripa roten till problemet?

eller r mina tankar felaktiga och att jag inte frstr missbrukar problematiken?
Citera
2012-10-11, 13:11
Medlem
triquartistas avatar
Vart i Stockholm ligger bygget?
Citera
2012-10-11, 13:13
Bannlyst
Jag har helt ndrat bild av Johan, han om ngon verkar motiverad nog att klara av det hr. Det som slr mig nr jag ser programmet r att tjejerna verkar ge upp alldeles fr enkelt, var finns viljan och envisheten? r det hr en fljd av lngvarigt drogmissbruk eller var dom shr redan innan drogerna kom in i bilden? Ngon som vill spekulera?
Senast redigerad av losingyou 2012-10-11 kl. 13:15.
Citera
2012-10-11, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av triquartista
Vart i Stockholm ligger bygget?

Nykvarn.
Citera
2012-10-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Jag har helt ndrat bild av Johan, han om ngon verkar motiverad nog att klara av det hr. Det som slr mig nr jag ser programmet r att tjejerna verkar ge upp alldeles fr enkelt, var finns viljan och envisheten? r det hr en fljd av lngvarigt drogmissbruk eller var dom shr redan innan drogerna kom in i bilden? Ngon som vill spekulera?

Dligt sjlvfrtroende, ingen sjlvknsla. Behver inte vara frn missbruk. Dom litar inte p sig sjlva. Dom har redan intalat sig sjlva att "jag klarar inte det hr" innan dom ens brjat.. Dremot kan minsta lilla grej dom gr frstrka sjlvfrtroendet ngot enormt. Du sg ju hur glad Rita blev t.ex nr hon fixat vggen och fllt ner ett trd. Hon blev riktigt stolt mrkte man.
Senast redigerad av robcore 2012-10-11 kl. 14:38.
Citera
2012-10-11, 14:37
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Kan hlla med om det, men andra sidan kanske det gr det lttare fr Johan nr hon r dr ocks.

Jag undrar det.
Hade Rita varit stark och motiverad, s kanske.
Men jag tror att det snarare kan vara tuffare att lgga av med knarket nr man r ett par som drogat ihop tidigare. Den svagare av de tv kan ltt dra ner den andra i skiten igen, eftersom ingen egentligen r speciellt stark i en sdan situation.

Missbrukare verlag, har vl en tendens att ta den "ltta vgen" ut och ger grna upp allt fr ltt. Det hrda livet de levt samt drogernas slitage p psyke och kropp gr det vl inte enklare att hlla ut nr de stts under press heller, kan jag tnka.

Bastas koncept om att hrt arbete r vgen ifrn drogerna passar skert vissa och i synnerhet mn. Men vissa behver nog "krama en nalle" (som ngon sa i programmet) och f lite terapi eller tminstonde snacka ut om sitt frflutna. De r ju trots allt personligheter och gr inte att bunkra ihop som en enhet allihop. Utan de har sklart olika bakgrunder och orsaker till varfr de hamnat dr de r.

En sak tror jag dock r viktig.
Och det r att var och en som deltar i det hr projektet, eller har bestmt sig fr att sluta br ha ntt sin personliga botten. Innan man gjort det, s tror jag inte att man kommer ngon vart. Man mste verkligen vilja sluta sjlv. Inte fr att andra vill, tycker eller sger det.

Dr tror jag inte att varken Linnea eller Rita r nnu. Johan r jag osker p, tycker inte man har ftt ngot riktigt grepp om honom n.

Men jag r ingen expert.
Det r bara mina personliga funderingar.
Sjlvklart hoppas jag att det gr bra fr dem alla.
Citera
2012-10-11, 17:46
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nynna
Om du ids freslr jag att du lser trden frn brjan och kanske f klarare bild av vad programmet handlar om.
jag har tittat p de tv frsta avsnitten och skummat igenom resten. och tycker inte att det knns s annorlunda mot hur jag beskrev det.

och nr det brjar komma fler knns det nstan som att det kommer bli lite snudd p ett big brother fr lodisar :S
Citera
2012-10-11, 17:55
Medlem
paprikaflickans avatar
annars tycker jag att de skulle valt lite yngre mnniskor.detta blir ju bara tragiskt, jag menar, ngon gammal utlnds knark-tant p 50 r r vl inget man bryr sig om, inte heller ngon kriminell yrkestjuv i samma lder. hade nog varit intressantare om det var med typ ungdomar som rkat ha otur och hamnat snett men fortfarande har en chans i livet. han dendr gamla utan tnder, har ju skert haft jttemnga chanser att rtta till sitt liv, med allt sitt kkfarande och sdr, men har valt att fortstta stjla kopparkabel och bo i en husvagn fr att han tycker bttre om att skjuta tjack n att ha ett normalt liv. dessutom s knns det ju "fr sent" fr att rdda dem nd, deras liv r ju nd ver s knns ganska "whatever" om de lyckas byta spr nu.

vad hnde med han den dr 23ringen i frsta avsnittet till exempel? han var ju dessutom lite rolig. hade nog varit roligare om de tog mer folk i den ldern.
Citera
2012-10-11, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
annars tycker jag att de skulle valt lite yngre mnniskor.detta blir ju bara tragiskt, jag menar, ngon gammal utlnds knark-tant p 50 r r vl inget man bryr sig om, inte heller ngon kriminell yrkestjuv i samma lder. hade nog varit intressantare om det var med typ ungdomar som rkat ha otur och hamnat snett men fortfarande har en chans i livet. han dendr gamla utan tnder, har ju skert haft jttemnga chanser att rtta till sitt liv, med allt sitt kkfarande och sdr, men har valt att fortstta stjla kopparkabel och bo i en husvagn fr att han tycker bttre om att skjuta tjack n att ha ett normalt liv. dessutom s knns det ju "fr sent" fr att rdda dem nd, deras liv r ju nd ver s knns ganska "whatever" om de lyckas byta spr nu.

vad hnde med han den dr 23ringen i frsta avsnittet till exempel? han var ju dessutom lite rolig. hade nog varit roligare om de tog mer folk i den ldern.

Johan r 42 r och Rita r 30 r gammal...
Citera
2012-10-11, 18:14
Medlem
Moff .. es avatar
Jag tror varken Ritva eller Linnea kommer att klara sig drogfria, ven om de ftt fina hem nu.
Citera
2012-10-11, 18:27
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan

Du.
Ring mig nr du r 50, s ska vi se till s att du hamnar p hemmet.
Fr d r du ju enligt egen utsago redo fr graven.

Hur r det med dina frldrar frresten?
Pigga och krya? Utan problem hoppas jag.
Annars blir det tippen.
Citera
2012-10-11, 18:32
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Johan r 42 r och Rita r 30 r gammal...
oj, de ser verkligen ldre ut, men antar att hemlsheten stter sina spr. men vilket fall s r de ju tminstne inga "ungdomar" som har hela livet framfr sig p samma stt. ngon som r ver 40 och i den sitsen kan man ju inte riktigt "rdda" p samma stt, p sin hjd kanske den blir drogfri och fr nt jobb p samhall eller kris eller liknande. men livets gladedagar r ju nd frbi. till skillnad frn en som r 20, som verkligen kan styra om sitt liv, inte frsent att ens ta en universitetsexamen och bli en framgngsrik och normal samhllsmedborgare.

ass, det r lite svrt att frklara precis hur jag menar, men hoppas ni frstr? sedan s bryr jag mig faktiskt inte lika mycket om en ful 40rig lodis, n om en st 19ring. kanske lter ganska elakt och cyniskt, men s r det. och jag tror faktiskt att de allra flesta tycker samma sak innerst inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in