2012-10-06, 06:53
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Sugkoppsoperationen är det lättaste. Bara man tar det försiktigt när man kopplar ur alla små sladdar så går det bra. Det är viktigt att lyfta panelen försiktigt och lite i taget så man kan koppla ur alla kablar utan att rycka i dem och här är det en fördel att vara två så en kan hålla upp panelen medan den andra koncentrerar sig på att koppla ur den.
Det svåraste är att få logikkortet tillbaks på plats, men när man väl kopplat in SATA-kabeln där behöver man inte lyfta det igen om man skulle vilja byta SSD i framtiden.
Jag tycker faktiskt att iMac är förhållandevis servicevänlig, även logikkortet är säkert lätt att få på plats igen efter att ha övat det ett par gånger. De allra flesta komponenter är föredömligt lätt åtkomliga när man plockat bort LCD-panelen.
Har man aldrig grävt i datorer tidigare rekommenderar jag dock att låta någon annan göra det.
Det svåraste är att få logikkortet tillbaks på plats, men när man väl kopplat in SATA-kabeln där behöver man inte lyfta det igen om man skulle vilja byta SSD i framtiden.
Jag tycker faktiskt att iMac är förhållandevis servicevänlig, även logikkortet är säkert lätt att få på plats igen efter att ha övat det ett par gånger. De allra flesta komponenter är föredömligt lätt åtkomliga när man plockat bort LCD-panelen.
Har man aldrig grävt i datorer tidigare rekommenderar jag dock att låta någon annan göra det.
Fast nu är du inte normalanvändaren utan mycket proffsigare tänk på det. Jag skulle inte rekommendera en normalanvändare att göra detta eftersom risken är större att dom pajar något eller intecsätter tillbaka det på korrekt sätt.
iMacen är en snygg kompakt dator, vilken är enkel att nyttja. Apple har inte konstruerat det för att man ska mecka själv i den. Däremot har dom accepterat att användaren i efterhand vill utöka ram-minnet. Därav det lilla enkla luckan på undersidan där du lätt trycker in mer minne.
Om man ska mecka bör man ha en Mac Pro som är en tower. Vilket gör det lättare att komma åt saker.
Med andra ord: Spara några gråa hår och lägg några spänn extra och låt ett proffs sätta in ex.vis SSD. Om dom klantar till det får dom ersätta den. Och du kan koncentrera dig på att ha kul istället