2005-04-02, 12:41
Medlem
Lost dreamers avatar
Jag är n00b och rookie på kemi, men jag skull bli glad om nån kunde ge mig en kort lättfattlig beskrivning av vad etersulfat är, har läst lite om eter och dess historia; hur det använts inom medicin, men även som rusdryck och rusmedel i övrigt. Om nån har tid.
Citera
2005-04-07, 15:35
Medlem
...

Jaha och vad ska du med den iformationen till? Det finns inget som heter etersulfat så du har förmodligen översatt fel. Om du ska försöka dig på att framställa nitroetan så kan du låta bli för du är uppenbarligen inte kapabel till det.
Citera
2005-04-07, 16:02
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storidiot
Jaha och vad ska du med den iformationen till? Det finns inget som heter etersulfat så du har förmodligen översatt fel. Om du ska försöka dig på att framställa nitroetan så kan du låta bli för du är uppenbarligen inte kapabel till det.

Nu tycker jag du stämmer ner tonen grabben. Frågan är seriöst ställt och han klargör att han inte kan nåt om kemi. Jag har faktiskt ingen aning om vad etersulfat är och skulle gärna vilja veta det.

Vet hut!

Edit.

En person som inte klarar att söka eller läsa sticky har fan ingenting att säja till om. Gör dig själv nödvändig eller håll käft. Nu får det bli någon ordning här om jag så skall frambringa den själv.
Citera
2005-04-07, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Nu tycker jag du stämmer ner tonen grabben. Frågan är seriöst ställt och han klargör att han inte kan nåt om kemi. Jag har faktiskt ingen aning om vad etersulfat är och skulle gärna vilja veta det.

Vet hut!

Edit.

En person som inte klarar att söka eller läsa sticky har fan ingenting att säja till om. Gör dig själv nödvändig eller håll käft. Nu får det bli någon ordning här om jag så skall frambringa den själv.

Håller med!

Han har inte gjort något fel, det var du som var otrevlig. Lägg av med det.
Citera
2005-04-07, 16:22
Bannlyst
kan man begära nå mer av en med det nicket ?? hehe
Citera
2005-04-07, 16:59
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Jag är n00b och rookie på kemi, men jag skull bli glad om nån kunde ge mig en kort lättfattlig beskrivning av vad etersulfat är, har läst lite om eter och dess historia; hur det använts inom medicin, men även som rusdryck och rusmedel i övrigt. Om nån har tid.
Är inte etersulfat en tensid?
Citera
2005-04-07, 18:07
Medlem
ankdams avatar
Tja, etersulfat är troligtvis inte samma sak som eter, därför bör man nog inte använda det som rusdryck i alla fall...
Citera
2005-04-07, 18:33
Medlem
Lost dreamers avatar
Tack för förståelsen för min okunskap allihopa.
Hur som helst; jag undrade därför att jag hade rengöringsservetter innehållandes 60% etanol och 1.75% Sodium Laureth Ether Sulphate, resten vatten.
Till:
Storidiot:

Jag är okunnig om kemi, det medger jag; men det fråntar mej inte rätten att ställa en fråga. Om du har problem med det så låt mej vara.
Citera
2005-04-07, 19:33
Medlem
Jomazis avatar
Det är väl isf ett salt som ser ut som något i stil med NaSO4CxHy, x och y skriver jag för jag vet inte vad "laureth är för något kolväte, men ett kolväte är det. I detta kolväte finns en c-o-c binding vilket är orsaken till att det kallas "ether".
Alltså NaSO4CxHxOCxHx, en tensid. Eter syftar endast till c-o-c bindningen, det innebär inte att ämnet innehåller eter.
Citera
2005-04-07, 19:48
Medlem
zoccers avatar
Här lite info:

http://www.shenet.se/ravaror/cpa.html
Citera
2005-04-07, 20:08
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Här lite info:

http://www.shenet.se/ravaror/cpa.html
Bra sida, hittade närmare info om just natriumlaurylsulfat där också: http://www.shenet.se/ravaror/natriumlaurylsulfat.html
Här är en strukturformel också för den nyfikne (den till höger är det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in