2012-10-03, 14:45
Medlem
Hoj. Jag är 21 år och är normal i min kroppsform. Väger 60-70 kg och jag har varit ute och sprungit till och från i flera år nu (med vissa uppehåll).

Grejen är att nu på sistone så har jag börjat att få skitont i kroppen när jag är ute och springer. Ibland är det vanligt håll, ibland är det andra värkar i magen, ibland är det axeln/bröstet och ibland är det ryggen. Det är så tråkigt att tvingas behöva vända och gå hem när man har taggat inför joggning.

Det enda felet jag kan komma på är att jag inte styrketränar så mycket längre. Eller det har jag aldrig gjort riktigt mycket men nu är det inte ens en gång i månaden. Har varken ork eller lust till det.

Tror ni det finns någon annan förklaring till varför jag alltid får ont i kroppen när jag springer?
Citera
2012-10-03, 14:49
Medlem
Om du inte har ork/lust till att styrketräna kan det inte vara så att du egentligen inte har ork/lust till att jogga heller så det är därför det tar emot? Eller att du omedvetet har dragit ner på all träning så du bara känner av att du är otränad?
Citera
2012-10-03, 14:52
Medlem
Kanske dags att köra lite styrketräning

Kan det vara så att du får ont när du springer på hårt underlag?
Citera
2012-10-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Om du inte har ork/lust till att styrketräna kan det inte vara så att du egentligen inte har ork/lust till att jogga heller så det är därför det tar emot? Eller att du omedvetet har dragit ner på all träning så du bara känner av att du är otränad?

Jag har både ork och lust att dra ut och jogga. Tycker det är grymt skönt och jag gör det några dagar i veckan. Och jag är inte otränad, har sprungit ganska länge nu utan uppehåll. Dock började jag nyligen med korta men snabba intervaller. Att man tar i allt vad man kan en liten bit och sen vila. Jag får grymt ont i bröstet av det, och det var efter att jag började med snabba intervaller som smärtan eskalerade nu när jag tänker på det

Citat:
Ursprungligen postat av numerabiffen
Kanske dags att köra lite styrketräning

Kan det vara så att du får ont när du springer på hårt underlag?

Jag springer i skogen, så det är ganska mjukt underlag. Dock har jag inga skor som är speciellt lämpade för att springa med .. det har jag aldrig haft men jag har aldrig känt smärta förut heller så.
Citera
2012-10-03, 15:58
Medlem
Om jag ska göra en kort analys:

Du har blivit äldre och den tiden när man tvingades röra sig under skoltiden/ungdomen är förbi sedan länge. Det låter som du helt enkelt låtit kroppen förfalla. Förfalla är ett starkt ord, men jag hittade inget bättre då en normal kropp inte ska ha dessa problem du nämner. Styrketräning eller motsvarighet är nästan ett måste idag för många av oss. Vi får inte träningen på annat sätt än att besöka ett gym eller hålla på med en kroppslig fritidsaktivitet.

För många kan tyvärr gym jämföras med något som att borsta täderna. Det är få som tycker det är roligt, men alla kan hålla med om att det är guld värt för vi slipper få ont i tänderna och lägga några lakan hos tandläkaren.

Börja jogga långsamt och gör kroppsliga aktiviteter till din vardag. Se dem inte som något som ska ge dig bättre hälsa, utan utöva dem för att de är roliga. Hälsan är något du ska glömma bort för när den är bra så märker man inte av den.
Citera
2012-10-04, 13:15
Medlem
.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här