2012-10-05, 11:07
Medlem
Hej!
Har länge gått och funderat på vilken ny mobil jag ska köpa. Är sugen på iPhone eftersom den har så bra kamera och så bra kvalité på ljudinspelning (även när man spelar in typ i en replokal där ljudet är högt).
I övrigt är jag dock inte så sugen på iPhone.

Frågan är alltså: någon som kan rekommendera en mobil med bra kamera och ljudinspelningskvalité? Eller är det bara iPhone som gäller om man vill ha båda dessa funktionerna.

Är sugen på en Samsung S3, men hur är den på ljudinspelning?

Mycket tacksam för svar
Citera
2012-10-05, 23:42
Nya Nokia lumia 920 ska väl ha en väldigt bra kamera samt möjlighet att spela in ljud i 140 db utan att det distar och har sig. Jag har ju dock aldrig hört prov på en ljudinspelning från en konsert eller liknande från den så jag kan inte säga med säkerhet.
Citera
2012-10-06, 00:58
Medlem
Jag HATAR när man filman en spelning på någon rock-klubb så sprakar ljudet när man filmar för att det är för hög ljudvolym. Nokia 920 sätter stopp för det med deras Nokia Rich Recording som klara 140dB som även finns på deras 808

http://www.youtube.com/watch?v=EJHeSJRYmcs

http://www.youtube.com/watch?v=Avd5GagIWrw

http://www.youtube.com/watch?v=usFL_sokzqg

http://www.youtube.com/watch?v=NR776eHbncA
Senast redigerad av Snuffesunshine 2012-10-06 kl. 01:01.
Citera
2012-10-06, 01:53
Medlem
Tack för tipsen! Och länkarna. Blev grymt sugen på Nokia Lumia 920 nu. Håller på mycket med musik så jag blir också tokig när det distar på för hög volym.

Hoppas den kommer ut snart!!
Citera
2012-10-06, 01:56
Medlem
I USA kommer den 4: november, kanske något liknande datum i Sverige.. få se
Citera
2012-10-06, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffesunshine
I USA kommer den 4: november, kanske något liknande datum i Sverige.. få se

Kan inte säga något preliminärt men läst att 920 kanske kan komma till Sverige kring jul.
Citera
2012-10-06, 11:24
Medlem
Kring jul stämmer inte, den kommer att släppas mellan 4-11.11 Fin, Swe, Nor, Dan enligt finsk media..

Så vänta på den, har själv lyssnat på inspelningar på 808 och de är av mycket hög kvalitet..
Citera
2012-10-11, 15:37
Medlem
Wendigos avatar
Bara ni är med på att Nokia Lumia 920 enbart spelar in ljudet i mono, alltså inte stereo som Nokia 808 klarar. Det är ju en enorm skillnad, framförallt om man vill spela upp ljudet på en stereoanläggning eller motsvarande - vem fan vill lyssna på en rockkonsert i mono?
Citera
2012-10-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Bara ni är med på att Nokia Lumia 920 enbart spelar in ljudet i mono, alltså inte stereo som Nokia 808 klarar. Det är ju en enorm skillnad, framförallt om man vill spela upp ljudet på en stereoanläggning eller motsvarande - vem fan vill lyssna på en rockkonsert i mono?

Absolut är iaf jag medveten om att den enbart tar mono (har med wp8 att göra)
Men du menar nog tvärt om när det gäller rockkonserten . I en stereoanläggning märker man knapp något. jag skulle säga att man märker faktiskt ingenting om man är en bra bit bort eller är i ett annat rum. Skillnad blir det dock när man lyssnar på det i lurar

Enligt Nokia själva så skall ljudet (inspelningsljudet) på 920 vara bättre än 808
Senast redigerad av Snuffesunshine 2012-10-11 kl. 18:13.
Citera
2012-10-12, 08:14
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffesunshine
Absolut är iaf jag medveten om att den enbart tar mono (har med wp8 att göra)
Men du menar nog tvärt om när det gäller rockkonserten . I en stereoanläggning märker man knapp något. jag skulle säga att man märker faktiskt ingenting om man är en bra bit bort eller är i ett annat rum. Skillnad blir det dock när man lyssnar på det i lurar

Enligt Nokia själva så skall ljudet (inspelningsljudet) på 920 vara bättre än 808

Låt mig gissa: du är en sån som inte tycker att flerkanalljud på filmer är nån stor skillnad heller..
Och de allra flesta som lyssnar på en konsert brukar nog vara rätt nära stereon, inte "en bra bit bort eller i ett annat rum" för då går man liksom miste om själva närvarokänslan, vilket är hela poängen med en liveinspelning - det ska ju låta som om du var där, mitt i publiken. För det behöver du minst stereoljud.

Att Nokia sen säger att både kameran och mikrofonerna är bättre på 920 än på 808
är en helt annan sak. Har du sett eller hört någon som helst reklam för 808 här i Sverige? Nej, för det görs inte. Den kör ju det officiellt avslutade operativet Symbian så därför satsar Nokia mycket mera på det alldeles splitternya Windows Phone 8. Och då blir det ju rätt dumt om de i förbigående säger att "njaa, alltså vårt flaggskepp är inte vår bästa mobil men.. eh.. alltså..jo"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in