2012-10-07, 13:56
Medlem
majak0vskijs avatar
Det här är såklart en svår fråga att svara på utan att se utförandet, men varför håller jag alltid på att sätta mig på arslet med stången i knäböj?
När jag ska göra ett lyft med en vikt som är utmanande men inte supertung så måste jag börja promenera baklänges när jag kommer upp ur lyftet för att inte ramla. Har också hänt hela 2 ggr att jag satt mig på röva med stång och allt.
Använder fivefingers på gymmet och vrider tårna snett utåt vid lyft. Lägger stången på skulderbladen och försöker bibehålla buktryck men är särdeles dålig på det med. Jag benpressar 160 kg men böjer bara 65 för annars sätter jag mig, måste alltså göra något fel.
Är det något generellt ni kan tipsa om att undersöka?
Citera
2012-10-07, 14:03
Medlem
dauits avatar
för att du är extremt vig, se det bara som en positiv sak, vissa kan inte gå längre än 90 grader utan att mjukna upp höftböjarna osv.

utför du dem som om du skulle göra "box-squat" dvs att du sätter dig ned på boxen, fast i det här fallet du att du nästan sätter dig ned på marken?
Citera
2012-10-07, 14:18
Medlem
Om ni har en box på gymmet, så böj med den. Minskar skaderisken och du lär dig tekniken fortare.
Angående ditt problem så är det bara övning, du ska inte jämnföra benpress med knäböj, stor skillnad!
Citera
2012-10-07, 14:42
Medlem
Hade varit fint om du kunde ladda upp en video på ett set. Inte helt säker på om jag förstått ditt problem men låter som att du får bakvikt när du kommer upp till stående? Försök tänka dig en linje som går upp ungefär från mitten av foten, och att stången ska följa den linjen i hela rörelsen.

Som på den högra bilden här:
http://70sbig.com/wp-content/uploads/2012/01/squats.jpg
Citera
2012-10-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij
Det här är såklart en svår fråga att svara på utan att se utförandet, men varför håller jag alltid på att sätta mig på arslet med stången i knäböj?
När jag ska göra ett lyft med en vikt som är utmanande men inte supertung så måste jag börja promenera baklänges när jag kommer upp ur lyftet för att inte ramla. Har också hänt hela 2 ggr att jag satt mig på röva med stång och allt.
Använder fivefingers på gymmet och vrider tårna snett utåt vid lyft. Lägger stången på skulderbladen och försöker bibehålla buktryck men är särdeles dålig på det med. Jag benpressar 160 kg men böjer bara 65 för annars sätter jag mig, måste alltså göra något fel.

Jag har nog alltid varit den som har satsat mest på benträningen och inte bara armar och axlar som majoriteten. Så ett och annat kan jag ju säga om knäböj...

Det finns två skolor eller filosofier. Den ena säger att "ass to the grass" förstör knäna och den andra raka motsatsen - att det är bättre för ens muskelutveckling och att knäna inte under några omständigheter tar stryk. Min erfarenhet är att den sista filosofin har rätt. Jag körde "atg" nonstop i 5+ år och innan dess vanliga 90-graders böj. Jag skulle t.o.m. vilja gå så långt som att säga att 90-grader är det som sliter mest. Det känner man ju själv när stressen på knäna blir betydligt större under själva utförandet. Vikt och utförande i allmänhet har givetvis med belastningen att göra. Du kommer att pressas nedåt med en tyngre vikt jämfört med en lättare.

En benpressmaskin kan inte jämföras med vanlig knäböj ö h t! Jag har sett folk lasta på hundratals kilo och sedan under utförandet knappt ens böjt på knäna - samma med knäböj förstås. Det ser lika löjeväckande ut varje gång. Jag kallar det för "ego-träning". Det ser starkt och "coolt" ut när man lastar på skiva efter skiva även om momentet per se kunde ha utförts korrekt med en 1/4 av vikten.
Citera
2012-10-07, 15:56
Medlem
majak0vskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
för att du är extremt vig, se det bara som en positiv sak, vissa kan inte gå längre än 90 grader utan att mjukna upp höftböjarna osv.
utför du dem som om du skulle göra "box-squat" dvs att du sätter dig ned på boxen, fast i det här fallet du att du nästan sätter dig ned på marken?

Citat:
Ursprungligen postat av Tunnah
Om ni har en box på gymmet, så böj med den. Minskar skaderisken och du lär dig tekniken fortare.
Angående ditt problem så är det bara övning, du ska inte jämnföra benpress med knäböj, stor skillnad!

OK ska kika efter en box och prova.

Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Hade varit fint om du kunde ladda upp en video på ett set. Inte helt säker på om jag förstått ditt problem men låter som att du får bakvikt när du kommer upp till stående? Försök tänka dig en linje som går upp ungefär från mitten av foten, och att stången ska följa den linjen i hela rörelsen.

Som på den högra bilden här:
http://70sbig.com/wp-content/uploads/2012/01/squats.jpg

Jag var kanske lite otydlig, mitt problem består av att jag på väg upp ur bottenläget får bakvikt och tippar baklänges. Händer både i början av rörelsen upp och nästan upp till toppläget.
Rent spontant tror jag inte att mina böj ser ut som bilden till höger, jag har nog både stången aningen för högt upp och lutar mig inte lika mycket framåt. Att jag inte lutar mig framåt och håller buktryck skulle ju förklara varför jag dråsar bakåt. Ska prova om jag inte kan få till en video under morgondagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag har nog alltid varit den som har satsat mest på benträningen och inte bara armar och axlar som majoriteten. Så ett och annat kan jag ju säga om knäböj...

Det finns två skolor eller filosofier. Den ena säger att "ass to the grass" förstör knäna och den andra raka motsatsen - att det är bättre för ens muskelutveckling och att knäna inte under några omständigheter tar stryk. Min erfarenhet är att den sista filosofin har rätt. Jag körde "atg" nonstop i 5+ år och innan dess vanliga 90-graders böj. Jag skulle t.o.m. vilja gå så långt som att säga att 90-grader är det som sliter mest. Det känner man ju själv när stressen på knäna blir betydligt större under själva utförandet. Vikt och utförande i allmänhet har givetvis med belastningen att göra. Du kommer att pressas nedåt med en tyngre vikt jämfört med en lättare.

En benpressmaskin kan inte jämföras med vanlig knäböj ö h t! Jag har sett folk lasta på hundratals kilo och sedan under utförandet knappt ens böjt på knäna - samma med knäböj förstås. Det ser lika löjeväckande ut varje gång. Jag kallar det för "ego-träning". Det ser starkt och "coolt" ut när man lastar på skiva efter skiva även om momentet per se kunde ha utförts korrekt med en 1/4 av vikten.

Jämförelsen var mest för att illustrera att benstyrkan torde finnas där och att kommentarer av valören "var inte så viktkåt!!" då kunde undvikas, även om jag förstår att rörelsen blir en annan och att det inte går att dra likhetstecken mellan de två övningarna.
Citera
2012-10-07, 16:04
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Lägg stången på trapzen istället. Men jag antar och hoppas att du gör det redan.
Citera
2012-10-07, 16:21
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Stången för långt ned på ryggen kombinerat med att du går ned för upprätt alternativt har alldeles för bred fotställning.

Fixas genom att böja som om du sätter dig på en stol: böj höften bak, sen böjer du knäna fram, vikten på hälarna och gå ned kontrollerat.

Såsom Yoto Yotov gör 02:38 i klippet:
www.youtube.com/watch?v=wgUsxet849M
Senast redigerad av Arne.Negerfors 2012-10-07 kl. 16:24.
Citera
2012-10-07, 16:58
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Hur ser din benpress ut? Du måste tänka på att vid böjen så lyfter du även din egna kroppsvikt, dessutom ger benpressen ett mekaniskt övertag.
Citera
2012-10-07, 17:48
Medlem
majak0vskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitbalans
Lägg stången på trapzen istället. Men jag antar och hoppas att du gör det redan.

Ja, det stämmer. Tankeerror. Dock för långt ned om jag tittar på de länkade bilderna ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
Stången för långt ned på ryggen kombinerat med att du går ned för upprätt alternativt har alldeles för bred fotställning.

Fixas genom att böja som om du sätter dig på en stol: böj höften bak, sen böjer du knäna fram, vikten på hälarna och gå ned kontrollerat.

Såsom Yoto Yotov gör 02:38 i klippet:
www.youtube.com/watch?v=wgUsxet849M

Tack för tipset. Har kollat och jag tror inte jag trycker ut bakdelen så mycket som han gör. Jag fegar nog helt enkelt. Drar in röven, lägger stången för långt bak och då sitter jag där. Verkar logiskt.
OffT: 4:45 vad i helvete?!

Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Hur ser din benpress ut? Du måste tänka på att vid böjen så lyfter du även din egna kroppsvikt, dessutom ger benpressen ett mekaniskt övertag.

Klart, räknade bort den egna vikten. Räknar jag då om vikterna blir det precis lika mycket. Spännande.
I benpress har jag fötterna lika brett som höfterna och pressar rakt. På nedvägen låter jag vikten följa med så långt det går á la ass to the grass, dåligt uttryckt men du förstår. Har i bottenläget endast tårna emot plattan och då snett utåt. Vet inte om det är av stretch i bottenläget eller för att jag är svag i höften som denna övning känns just i höften.
Citera
2012-10-07, 19:25
Medlem
Tyrs-Vinges avatar
Nyfiken bara, vad har dessa fivefingers för sula? (Antar att det är skor)
Citera
2012-10-08, 06:43
Medlem
majak0vskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrs-Vinge
Nyfiken bara, vad har dessa fivefingers för sula? (Antar att det är skor)

Mycket tunn, det är sk barfotaskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in