2012-10-07, 21:33
Medlem
explosivts avatar
Okej, så i slutet på sommaren 2009 (tror jag, är väldigt säker iaf) köpte jag en iMac 20" som har fungerat mycket väl och smidigt. Har inte märkt av några som helst tecken på att den skulle börja spöka så jag blev rätt förvånad när jag kom hem i natt och den inte fungerade som vanligt.

Här är problemet: Skärmen är svart, men datorn är igång då jag hör att den surrar samt att när jag trycker på volym up/ner så hörs tonerna av att ljudet höjs/sänks. När jag sätter datorn i viloläge för att sedan väcka den igen så visas allt på skärmen i cirka 1-2 sekunder innan den övre delen av skärmen blir lite gråaktig för att tillslut helt bli svart. Samma sak händer när jag startar om datorn helt! Det hela känns otroligt skumt.

Så jag googlade på problemen och folk värkade föreslå att starta upp datorn i Safe Mode. Jag försökte, men märkte inte av någon skillnad. Ett annat förslag från internet var att formatera om hela datorn. Jag bestämde mig för att köra på det, men ville först säkra lite dokument som ligger på iMacen. Därför började en lång jakt på att hitta en VGA till VGA kabel, vilket jag inte hittade. Det slutade med att jag plockade upp en gammal IBM skärm för att använda som external monitor. Det lyckades, men jag behövde komma in i systeminställningar för att kryssa i "Mirror Displays". Med hjälp av VoiceOver och keyboard shortcuts lyckades jag manövrera mig in dit och kryssa i boxen.

Nu har jag alltså lyckats säkerhetskopiera de filer jag vill ha kvar och kan gå in på nästa moment: blåsa rent datorn och hoppas på det bästa.

Jag letar upp min iMac installationsskiva med OSX och stoppar in den i min iMac. Enligt internet ska jag hålla in C medan datorn startar upp för att sedan kunna välja att formatera om hårddisken. Fast jag har problemet att min skärm, som sagt, är svart. Jag hade hoppats på att jag kunde försöka formatera om hårddisken genom att använda min IBM skärm, men det värkar som att när man startar upp ifrån skivan så är inte "Mirror Displays" default setting, så att säga.

Det sista alternativet är att försöka skicka in den på någon slags reparation, men vill gärna försöka undvika det så om någon har någon som helst idé eller har varit med om något liknande så hjälp mig!

Stadiet jag är fast i är alltså att försöka formatera om min iMac 20" utan att skärmen fungerar.
Citera
2012-10-07, 21:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explosivt
men det värkar som att när man startar upp ifrån skivan så är inte "Mirror Displays" default setting, så att säga.

Det stämmer, innan drivrutinen till grafikkortet laddats så kan du bara använda den primära (inbyggda) skärmen.

VIdare så sätter jag en peng på att en ominstallation kommer inte att lösa något. Det du beskriver är ett hårdvarufel.

För, återigen, innan operativsystemet startats och laddat drivrutinen så körs skärmen enbart via hårdvara utan något annat som inverkar.
Citera
2012-10-07, 21:55
Medlem
explosivts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det stämmer, innan drivrutinen till grafikkortet laddats så kan du bara använda den primära (inbyggda) skärmen.

VIdare så sätter jag en peng på att en ominstallation kommer inte att lösa något. Det du beskriver är ett hårdvarufel.

För, återigen, innan operativsystemet startats och laddat drivrutinen så körs skärmen enbart via hårdvara utan något annat som inverkar.

Jo jag har ju haft tanken om att det är ett hårdvarufel, men det känns så otroligt surt att behöva slänga in den på någon reparation då garantin är borta sedan länge. Känner att det är värt att försöka lösa det på något slags sätt och att tillslut, när jag provat det mesta, lämna iväg den!

Det jag stör mig mest på är skärmen faktiskt fungerar då jag ser den i ca 2 sekunder varje jag gång jag väcker den ifrån viloläge. Jag ser också då de förändringar jag gjort när skärmen varit svart.
Citera
2012-10-11, 23:52
Medlem
Jag *tror* att det var så här man gjorde. Du kan testa att koppla ur datorn från strömförsörjningen, hålla in strömbrytaren i tio sekunder och koppla in datorn igen. Och sen starta som vanligt. Det kan nämligen vara så odramatiskt att du har haft ett strömavbrott medan datorn befunnit sig i vila. Har hänt mig ett par gånger, och då kan PMU eller vad det heter bli knäppt. Värt att testa!
Senast redigerad av Putsch 2012-10-11 kl. 23:59.
Citera
2012-10-12, 00:49
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag *tror* att det var så här man gjorde. Du kan testa att koppla ur datorn från strömförsörjningen, hålla in strömbrytaren i tio sekunder och koppla in datorn igen. Och sen starta som vanligt. Det kan nämligen vara så odramatiskt att du har haft ett strömavbrott medan datorn befunnit sig i vila. Har hänt mig ett par gånger, och då kan PMU eller vad det heter bli knäppt. Värt att testa!

Det du tänker på är: http://support.apple.com/kb/HT3964 [ Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC) ]

TS kan även testa: http://support.apple.com/kb/HT1379 [ About NVRAM and PRAM ]
Citera
2012-10-12, 01:11
Medlem
Hur som helst har det fungerat på min flera gånger.
Citera
2012-10-15, 12:48
Medlem
explosivts avatar
Tyvärr så verkar inget utav de båda lösningarna fungera...
Citera
2012-10-15, 23:47
Medlem
Då är det service som gäller. Om du är i Stockholm kan jag rekommendera att du vänder dig till LAN-Master direkt, det är enklast. Det där ordar Mac-doktorerna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in