2012-10-07, 22:20
Medlem
Tjena! Är en kille på 22 år som har lyckats att träna min rygg sned, och behöver lite tips och råd om hur jag ska fortgå. Det hela började med att jag ville lite väl mycket under ett ryggpass där jag körde ryggresningar med vikt, och i min iver för att slå personbästa så råkade jag använda vänstra delen mer än den högra. Tänkte att det jämnar ut sig med tiden, men det har det inte gjort - tvärtom! Trots försök till att jämna till den genom att fokusera på att använda högersidan av ryggen så lyckas jag inte, utan gör bara problemet värre.

Det är nu en markant skillnad mellan hur välutvecklad muskulaturen är på den högra och vänstra sidan av ryggen, och jag har i princip gett upp om att kunna fixa det själv. Därför har jag två frågor att ställa till er:

1. Har ni några tips på grymma övningar för att kunna isolera ena sidan av ryggen och förhoppningsvis kunna lösa problemet, eller ska jag...

2. Direkt söka professionell hjälp. Om så är fallet, vad ska man då besöka? Naprapat? Sjukgymnast?

Tack på förhand!
Citera
2012-10-07, 22:27
Medlem
Lillbubbens avatar
Om du kontrollerar dig själv väldigt noga nu..... Lägg dig ner på rygg också kontrollerar du ifall dina ben är lika långa, använd fotknölarna som referens. Är de lika långa så skulle jag fortsätta träna fast aldrig köra tex en hantels rodd eller liknande utan köra mycket skivstång när det gäller ryggen.

Är benen olika lång så är din rygg sned. Gå till naprapat. Lycka till.
Citera
2012-10-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillbubben
Om du kontrollerar dig själv väldigt noga nu..... Lägg dig ner på rygg också kontrollerar du ifall dina ben är lika långa, använd fotknölarna som referens. Är de lika långa så skulle jag fortsätta träna fast aldrig köra tex en hantels rodd eller liknande utan köra mycket skivstång när det gäller ryggen.

Är benen olika lång så är din rygg sned. Gå till naprapat. Lycka till.
det är ju hantelrodd och liknande övningar som är bra då han belastar musklerna lika mycket på varje sida.

kör han däremot rodd med stång så kan det bli så att han omedvetet använder ena sidan mera än den andra och därmed sne belastar musklerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in