Citat:
Ursprungligen postat av
bajspundare
Du har fel i allt, tyvärr. De flesta kineser är patrioter men är ödmjuka och inte intresserade av konflikter med andra länder eller kulturer.
Religion är inte förbjuden, moskéer och kyrkor finns i de flesta städer. Alla universitet har halal-cafeterior.
Stats-TV sänder program på uighuriska, minoriteter lär sig både sina egna språk och kinesiska. Minoriteter blir inkvoterade på universiteten. Uighurerna var länge undantagna från enbarnsregeln. Osv.
Du kanske missade att det var en Uighur som tände OS-elden?
Tyvärr stämmer inte din bild med verkligheten.
Hela din trådhistorik vittnar rätt tydligt om att du inte går att ta seriöst när det gäller Kinafrågor. Jag började nästan tro på dig först men sen började du skriva om uigurerna som om de inte vore förtryckta.. haha, någon slags gräns måste du väl ändå ha i ditt CCP-dyrkande?
Okej, religion är inte helt förbjudet men partimedlemmar är tvingade till att inte vara öppet troende för att få vara med i diktaturpartiet. Det är dessutom förbjudet att sprida religöst material på internet, och det är dessutom ren fakta att de diskriminerar buddhister, muslimer och kristna i landet.
Men du kanske tror på de glada klippen på de leende uigurerna som står och dansar på bomullsfälten, vad vet jag. I din värld kanske det ser fullständigt äkta ut och inte alls påtvingat.
Ja, Kina har nog inga baktankar alls med att låta uigurer tända OS-facklan. Det handlar nog inte alls om att sända signaler till omvärlden och att sprida en falsk verklighetsbild. Det var tokigt av mig att få för mig det.