Citat:
Ursprungligen postat av
PUBG2018
Oj vad svartsjuk och avundsjuk du är.
Nej, inte särskilt. För jag har bott i Kina i många år, och akademiskt följt Kina de senaste 25 åren. Så jag vet precis vad jag pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
PUBG2018
För cirka 25 år sedan levde 99% av Kina fattigare än dessa som har 12 kr om dagen.
Påståendet är FALSKT. Sådan var diktaturen Kinas ekonomiska nivå för
45 år sedan, i mitten-slutet av 1970-talet. Inte "för cirka 25 år sedan."
Citat:
Ursprungligen postat av
PUBG2018
Kommer också bli rikare än dig om 20-30 år.
Haha
. Inte en chans. Diktaturen Kinas ekonomi har stagnerat de senaste decenniet. Och den trenden förstärks kraftigt just nu, och går inte att vända. För den beror på strukturella långsiktiga problem i diktaturen Kinas ekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
PUBG2018
Ettbarnspolitiken kan Kineserna lösa utan problem.
Hur kan man lösa att 400 miljoner människor aldrig fötts? De 400 miljonerna unga människorna skulle arbetat, köpt bostad och konsumtionsvaror, och därigenom drivt Kinas ekonomiska tillväxt under 70 år framåt. Pga av deras arbete, så hade Kina kunnat växa till att bli en utvecklad ekonomi.
Men nu finns inte dessa 400 miljoner unga arbetare. Motsvarande hälften av Kinas hela arbetskraft, under de kommande 50+ åren. Och därför kommer aldrig Kina kunna bli en utvecklad ekonomi. Kommer aldrig kunna uppnå samma ekonomiska nivå som Japan, USA och Sverige.
Människor som arbetar är vad som driver ekonomisk tillväxt. Och dödar man halva arbetskraften, då blir det ingen tillväxt.