2005-04-06, 11:54
Medlem
pihops avatar
Av vilket material ska en burk för BP vara? Med tanke på att BP är känsligt för statisk elektricitet så borde väl en metallburk som står på en metallbänk vara det ultimata? För då kan man ju bara ta i bänken först för att ladda ur hela altet, men det e bara min teori...

Några fler förslag?
Citera
2005-04-06, 12:09
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Av vilket material ska en burk för BP vara? Med tanke på att BP är känsligt för statisk elektricitet så borde väl en metallburk som står på en metallbänk vara det ultimata? För då kan man ju bara ta i bänken först för att ladda ur hela altet, men det e bara min teori...

Några fler förslag?

Jag har mitt BP i alla möjliga burkar.
Alla dock gjorda i plast.
Gammla burkar till kräftstjärtar dominerar dock..

Det är faktiskt ingen större fara. Se till att du tar i ett element eller någonting jordat innan du håller på med ditt BP, du borde kanske undvika att klappa katten då också..
Citera
2005-04-06, 16:13
Medlem
pihops avatar
hehe jo katterna kanske man ska låta bli innan man fipplar med BP (har 2 katter och 1 kanin)
Citera
2005-04-06, 23:30
Medlem
Vill man minska risken för statisk elektricitet kan man köpa konduktiva mattor till arbetsbänken och golvet under denna. Koppla ihop mattorna med varandra och jorda dem på lämplig sätt. Se bilden på min arbetsbänk i laboratorietråden. Man kan även spraya mattorna och sina fötter med antistatspray. Vill man inte arbeta i strumplästen kan man köpa ESD-skor. Det finns en massa ESD-skyddsprodukter på till exempel ELFA.

En arbetsbänk äv metall är inte att rekommendera då denna på grund av låg resistans ger en mycket snabb urladdning om man råkar bli uppladdad. Ofta när man får en kännbar elektrostatisk stöt hemma är det ju när man tar i diskbänken.

Det kan även vara värt att köpa en hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten. Bör vara minst 50% vid arbete med pyrotekniska satser. Om luftfuktigheten är för låg kan denna lätt höjas med en luftfuktare. Finns på till exempel Clas Ohlsson.

Det finns speciella arbetskläder kläder att köpa som är klassade som ESD-säkra. Själv använder jag ett flamskyddsställ i Nomex som även är ESD-skyddsklassat. Finns att köpa på välsorterade arbetsklädsbutiker, eller kan tas hem av dessa på beställnig.

Själv förvarar jag av praktiska skäl de flesta satser i plastburkar även om detta kanske inte är helt idealt ur ESD synpunkt. Bättre ur denna synpunkt är förmodligen exempelvis papperspåsar som efter att de har förslutits läggs i en plastpåse för skydd mot fukt. Detta ge å andra sidan sämre skydd mot eld och gnistor, så om något skiter sig blir förloppet snabbare.

Något man ska tänka på är att inte hälla en större mängd sats från en behållare till en annan, då detta kan ge upphov till uppladdning.

Själv brukar jag undvika att använda metallskedar till pyrotekniska satser, i alla fall om jag hanterar större mängder. Spetsiga metallföremål är nämligen på grund av sin låga resistans och sin form särskilt benägna till elektrostatiska urladdningar. Bäst är förmodligen träskedar.

Det var nog allt jag kommer på för tillfället vad gäller ESD-säkerhet.

Mvh,
Fyrverkerinörd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in