Jag kan inte släppa hur Holmer svarar i KU angående uttalandet att "sanningen kommer att skaka samhället i dess grundvalar". Holmer har uppenbart förfarit vilseledande under sin undersökande gärning och det troligaste är att polisen på något sätt är inblandad. Det finns för mycket komprometterande fakta som rör allt från polisledning, åklagare, förundersökningsledare och enskilda poliser.
Men åter till Holmer. Han ser besvärad ut under KU-förhöret på ett sätt som lätt för misstankar om att han är en marionett. Han har tryck på sig att hålla käften; inte för egen skull utan av tvång från en högre makt. Tillsammans med citatet ovan för det mig in på en teori om utländsk påverkan, men där svensk polis blir ålagda att genomförda mordet med hänsyn till att just dessa även har möjlighet att styra en senare utredning.
Lägger man till vem Palme var, vad han gjorde, vad han ville, vilken samhällsstämning som förelåg och USA:s historia av att påverka andra länder så... Att polisledning mfl enbart ville få bort Palme är ett för enkelt motiv.
Det leder en vidare: innebär mordet, förutsatt att teorin stämmer, att Sverige svensk politik fortfarande hålls som gisslan av CIA/USA/amerikansk makt? Holmers ord är skrämmande.
I förhöret säger även Holmer: "jag tror inte heller att det är någonting för KU:s verksamhetsområde". Han talar inte som direkt inblandad eller som att han inte vore inblandad överhuvudtaget.
https://www.youtube.com/watch?v=2-Dgub5sSHg