Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-07, 13:42
  #265
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Visst krävs det mycket av det. Men jag inbillar mig också att det har mycket att göra med vilken attityd och inställning man har till diskussionerna. Jag har alltid värnat om yttrandefriheten och på den tiden jag modererade var jag bitvis inblandad i väldigt hätska debatter i de forum jag också modererade. Det var för min del en självklarhet att inte försöka sätta munkavle på mina meningsmotståndare, inte alls enbart därför att jag inte hade befogenhet att göra så och förmodligen skulle ha blivit utkickad snabbt när det upptäcktes, utan främst därför att det i mitt tycke är fel. Hur diametralt annorlunda en åsikt än må vara mot min egen och vad jag än tycker om den är det ändå av yttersta vikt att en annan person har rätten att yttra den.

Det var ungefär den uppfattningen som jag upplevde det som att övriga moderatorer delade med mig och som jag tror och hoppas att de gör än idag.

Gillar och delar din inställning starkt och jag har också varit moderator men för en större torrentsite som inte längre existerar. Tyvärr känner jag inte alls igen den här inställningen från övriga moderatorer här på flashback, åtminstone inte från majoriteten av dem som jag stött på.

Tycker heller inte att moderatorerna här föregår med gott exempel när det gäller att hålla en god ton i debatten. Min syn på saken är att reglerna bara är ett verktyg för att få till en bra debatt, att föregå med gott exempel är enligt min mening en självklarhet.

Speciellt vissa moderatorer som jag knappast behöver nämna vid namn kallar regelbundet sina motdebbattörer för idioter när de inte håller med moderatorn i debatten. Bara för att sedan censurera inlägg med motiveringen trams trots att hen själv borde censurera sina tramsinlägg.

.
Citera
2013-04-07, 13:44
  #266
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tycker heller inte att moderatorerna här föregår med gott exempel när det gäller att hålla en god ton i debatten.
Fast det är här du missuppfattat saker och ting rejält. Det finns inget som tvingar oss att föregå med gott exempel i något annat än att hålla oss inom regelverket. Det hjälper inte att du blir upprörd över detta faktum, du har bara att acceptera att det är så det är. Du blir bemött med exakt den ton du själv sätter i diskussionen och bör aldrig räkna med att vinna några fördelar bara för att du själv inte är moderator. Sen får du komma dragandes med dina meriter bäst du vill. Få - om ens någon - här bryr sig det minsta om någon torrentsida eller vad du sitter och jobbar med om dagarna.
Citera
2013-04-07, 13:55
  #267
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast det är här du missuppfattat saker och ting rejält. Det finns inget som tvingar oss att föregå med gott exempel i något annat än att hålla oss inom regelverket. Det hjälper inte att du blir upprörd över detta faktum, du har bara att acceptera att det är så det är. Du blir bemött med exakt den ton du själv sätter i diskussionen och bör aldrig räkna med att vinna några fördelar bara för att du själv inte är moderator. Sen får du komma dragandes med dina meriter bäst du vill. Få - om ens någon - här bryr sig det minsta om någon torrentsida eller vad du sitter och jobbar med om dagarna.

Tog du åt dig?

Och nej, det var återigen du som missuppfattade saker. Jag har inte påstått att man som moderator är tvingad att föregå med gott exempel men om man inte gör det har man inte förstått syftet med moderatorsrollen överhuvudtaget. Det visar också på en låg mognad som definitivt inte räcker till för att både vara hätsk debattör och moderator i en och samma tråd.

.
Citera
2013-04-07, 14:13
  #268
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inte påstått att man som moderator är tvingad att föregå med gott exempel men om man inte gör det har man inte förstått syftet med moderatorsrollen överhuvudtaget.
Ah, så man måste inte, men för att ha förstått rollen som moderator så måste man. Lysande...
Citera
2013-04-08, 04:53
  #269
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tog du åt dig?

Och nej, det var återigen du som missuppfattade saker. Jag har inte påstått att man som moderator är tvingad att föregå med gott exempel men om man inte gör det har man inte förstått syftet med moderatorsrollen överhuvudtaget. Det visar också på en låg mognad som definitivt inte räcker till för att både vara hätsk debattör och moderator i en och samma tråd.


Så länge man inte uttalar sig i rollen som moderator så finns det inga som helst krav på hur man ska eller ens bör bete sig. Sen är det ju klart att en del inte kan skilja på vilken roll man för tillfället spelar. En del användare för jag förtydliga, jag har än så länge under mina år här inte stött på nån moderator som har detta problemet.
Citera
2013-04-08, 07:12
  #270
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tog du åt dig?

Och nej, det var återigen du som missuppfattade saker. Jag har inte påstått att man som moderator är tvingad att föregå med gott exempel men om man inte gör det har man inte förstått syftet med moderatorsrollen överhuvudtaget. Det visar också på en låg mognad som definitivt inte räcker till för att både vara hätsk debattör och moderator i en och samma tråd.

.

Admin torde rimligtvis ha tolkningsföreträde vad gäller syftet med moderatorsrollen med tanke på att det är dennes forum och regler. Och mig veterligen så är syftet här på FB att se till att reglerna efterlevs, inte att vara tongivande för diskussionerna som pågår.
Citera
2013-04-08, 15:16
  #271
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Absolut är det så, men tyvärr verkar vissa användare på allvar tro att de kan använda moderatorskapet som hävstång med motiveringen att antingen vi som moderatorer borde veta bättre än att göra det tydligt för alla att en användare faktiskt är en komplett idiot - det är ju elakt att peka på alla felen - eller att i tråden gå OT och sen när denna OT raderas direkt börja böla om att det faktiskt är censu-u-u-r.

Sånt beteende är ganska så tröttsamt, men tyvärr inget ovanligt. Att det handlar om att användaren är kass är självklart ett mycket mer osannolikt scenario än att det är en mer eller mindre omfattande korruption bakom.

Jodå jag känner igen det Du gör det starkt så länge som du har suttit på din post nu.

Dock brukar det ju allt som oftast i slutändan framkomma att det är moderatorn som har agerat korrekt och användaren som har överreagerat något brutalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Gillar och delar din inställning starkt och jag har också varit moderator men för en större torrentsite som inte längre existerar. Tyvärr känner jag inte alls igen den här inställningen från övriga moderatorer här på flashback, åtminstone inte från majoriteten av dem som jag stött på.

Tycker heller inte att moderatorerna här föregår med gott exempel när det gäller att hålla en god ton i debatten. Min syn på saken är att reglerna bara är ett verktyg för att få till en bra debatt, att föregå med gott exempel är enligt min mening en självklarhet.

Speciellt vissa moderatorer som jag knappast behöver nämna vid namn kallar regelbundet sina motdebbattörer för idioter när de inte håller med moderatorn i debatten. Bara för att sedan censurera inlägg med motiveringen trams trots att hen själv borde censurera sina tramsinlägg.

.

Fast så länge du följer reglerna i övrigt finns det ju inget som säger att man inte får kalla en annan medlem för idiot. Såväl moderator som användare. Det handlar här mycket om fingertoppskänsla när man författar sina inlägg och det är just den här fingertoppskänslan jag tror att många användare saknar eller inte riktigt begriper sig på. Dedikerar jag en eller ett par meningar till att uttrycka min fasta övertygelse om att motdebattören är en komplett idiot men i övrigt skriver ett inlägg som är OnT och i allra högsta grad relevant för diskussionen är det givetvis inget fel i det. Tyvärr är många lättretliga av sig och verkar sedan tro att det är okej att skriva lite vadsomhelst bara för att ge en känga tillbaka.

Och rena tramsinlägg ska givetvis raderas oavsett vem som skriver den. Jag tror att det ofta är det här händelseförloppet som är den riktiga sanningen bakom när inlägg "censureras". För i egenskap av såväl medlem som fd. moderator har jag aldrig sett något inlägg som är kritiskt och riktat till en moderator raderas, så till vida att det har varit OnT för den aktuella tråden och inte bara trams.

Däremot tycker jag personligen att det är trevligt om man kan hålla en god ton precis som du. Men det beror också mycket på vilka man diskuterar med och vilken ton de sätter. Och ibland rinner det över, för alla.
Citera
2015-07-30, 13:41
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GangsterHund
På förslag från admin4 startar jag denna tråd då jag anser Poliser sitter och saboterar tråden om där en Polis dödade en familjehund och dagen efter lades utredningen ner. Poliserna har hela tiden hållit ihop och målsäganden har blivit smutskastad. I tråden på flashback fortsätter Poliserna detta och tittar man i tråden ser man många exempel på hur de försöker sabotera den genom hela tiden glida in på juridiska diskussioner och uppmanar moderatorn att ärendet är utrett och tråden kan låsas. Moderatorerna verkar ha blivit övertalade av Poliserna i tråden kanske lobbar de via PM och de är inte opartiska längre.

Tråden som avses: https://www.flashback.org/t1922649

Här är en från Polis-sidan som tillåts kalla meningsmotståndare lågutbildat slödder + Lågintelligent nätonanist detta är helt okej enligt moderatorn blomvattnare. Jag skrev själv till blomvattnare och anmälde nedanstående inlägg men det var helt ok.

Jag har följt med den här tråden men gav upp diskussionen när man inte ens får använda sig av liknelser. Minsta lilla metafor eller liknelse resulterar genast att inlägget raderas. Det är uppenbarligen bara motståndarsidan som får använda sig av liknelser och metaforer. Med motståndarsidan så menar jag den sida som står på polismannens sida. Bevis på detta hittar man i följande länk. Massvis med relevanta inlägg som håller sig till ämnet har raderats i samband med detta inlägg, men det är uppenbarligen tillåtet att diskutera huruvida en vit medborgare ska skaffa sig ett barn med en svart medborgare.

(FB) Polis sköt ihjäl hund i trädgård.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Dock finns saker som är uppenbart självklara, oavsett vilken bakgrund man än må ha. Så självklara att de ifrågasätts av ett ytterligt litet fåtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
För vissa är det självklart att en vit inte ska skaffa sig barn med en svart. Som sagt att några anser något betyder inte särskilt mycket.
Citera
2015-07-30, 15:36
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag har följt med den här tråden men gav upp diskussionen när man inte ens får använda sig av liknelser. Minsta lilla metafor eller liknelse resulterar genast att inlägget raderas. Det är uppenbarligen bara motståndarsidan som får använda sig av liknelser och metaforer. Med motståndarsidan så menar jag den sida som står på polismannens sida. Bevis på detta hittar man i följande länk. Massvis med relevanta inlägg som håller sig till ämnet har raderats i samband med detta inlägg, men det är uppenbarligen tillåtet att diskutera huruvida en vit medborgare ska skaffa sig ett barn med en svart medborgare.

(FB) Polis sköt ihjäl hund i trädgård.
Inlägget verkar ju inte ens vara rapporterat. Det är väl det minsta man kan göra innan man skriver här?

Sen så var det ju det där med krossade knäskålar, bilder på skåpbilar och irrelevanta polisbilar.
__________________
Senast redigerad av F.Underwood 2015-07-30 kl. 15:40.
Citera
2015-07-30, 18:15
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Inlägget verkar ju inte ens vara rapporterat. Det är väl det minsta man kan göra innan man skriver här?

Svårt att vet när det är ett tekniskt fel på rapportfunktionen. Sedan kan det vara bra att inlägget är kvar så att folk inte kommer in här i sedvanlig ordning och gapar efter källa.


(FB) Varför kan jag inte rapportera inlägg?
Citera
2015-07-30, 18:20
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Svårt att vet när det är ett tekniskt fel på rapportfunktionen. Sedan kan det vara bra att inlägget är kvar så att folk inte kommer in här i sedvanlig ordning och gapar efter källa.


(FB) Varför kan jag inte rapportera inlägg?
Har också haft problem med den funktionen. Men den funkar för mig nu iallafall.
Citera
2019-05-06, 18:45
  #276
Medlem
PixelGuys avatar
Taktiken verkar vara att dränka tråden med trams och tillmälen så fort det kommer in något graverande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback