• 1
  • 2
2005-04-08, 23:28
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Som sagt jag har inte bedrivit någon närmare forskning, men jag upplevde det som att utbytet blev större med mycket saltsyra,då den blev mer komplett reagerad (misstänkt mer instabil också då mindre trimär TACP finns kvar) men för att den inte ska börja koka så tillsätter man lite i taget.

Hmm, jag märker knappt någon värmeökning. Jag använder iofs alltid endast 5ml 30% HCL och har ett kylbad.

Jag tänkte på en sak innan.
När lösningen stått en timme ungefär, då blir hela lösningen seg av alla TCAP kristaller, då verkar det också som att bildningen av nya kristaller slutat.
Om jag då filtrerar av kristallerna, men tar vara på lösningen, fortsätter reaktionen då? Eller är all väteperoxid "använd"?

Jag är lite trött nu så jag vet inte hur dumt det här låter..
Citera
2005-04-08, 23:32
Medlem
Då jag är helt inriktad på seriösa fyrverkeripjäser är jag inte särskilt kunnig vad gäller vad gäller högexplosiva sprängämnen, kemiska synteser, och dylikt. Men då ämnet är närbesläktat med det jag sysslar med har jag ändå snappat upp ett och annat genom åren, så helt okunning är jag inte.

Jag fattar bara inte hur någon människa vid sina sinnens fulla bruk frivilligt befattar sig med ett primärsprängämne som är ansett som på tok för känsligt och instabilt för kommersiell användning. Det finns en hel uppsjö av olika föreningar och blandningar med explosiva egenskaper. De allra flesta av dessa är olämpliga av en eller annan anledning, och används därför inte praktiskt. Dessa ämnen och blandningar är definitivt inte något amatörer utan adekvata kunskaper och adekvat säkerhetsutrustning bör hantera.

När jag väljer blandningar till mina fyrverkeripjäser använder jag tämligen konsekvent satser av sådan typ som har kommersiell användning, och undviker sådana satser som är kända för att orsaka problem. Varför göra om samma misstag som andra redan gjort?

Jag gissar att jag med mina 33 år är betydligt äldre än de flesta här på forumet, och därmed också förmodligen betydligt klokare. Även jag har dock varit ung och dum, och det är kanske mer tur än skicklighet att jag har alla kroppsdelar i behåll. När jag idag tänker tillbaka på alla de dumheter jag gjorde som tonåring får jag nästan ont i magen. Och då gicka jag ändå aldrig så långt som till att hålla på och kuckla med TCAP.

Så mitt enkla råd till alla som håller på med TCAP och liknande vansinnigheter är att lägga av med dumheterna omedelbart. Jag ber om ursäkt för att jag låter som en grinig gammal gubbe, men i detta fall är det faktiskt jävligt motiverat.

Mvh,
Fyrverkerinörd
Citera
2005-04-08, 23:57
Medlem
Jomazis avatar
TCAP är ett flykigt ämne. Det du får i dig är TCAP. Kemikalier som inte ingår naturligt i mat ska man alltid utgå ifrån att de är giftiga.

Vet inte vilka toxiska effekter TCAP kan ha, det verkar inte vara direkt dödligt men för den sakens skull ska man inte det. Kombinationer av ämnen kan vara farligare än ämnena i sig, så var försiktiga.

Det är HCl-gas och kloroaceton som kan bildas om man överhettar TCAP-framställningen eller får i något skit. Båda är inte roliga att få i ansiktet.
Citera
2005-04-08, 23:59
Medlem
ankdams avatar
Aaaa, men jag slutade med stuffet några månader sedan.
Det var då jag hade gjort dom här observationerna, filtrerade, tillsatte mer saltsyra och upptäckte att det bildades mer TACP.
Citera
2005-04-09, 23:11
Medlem
onemanarmys avatar
Jag själv öppnade ögonen för TCAP för bara ett par veckor sedan.
Tidigare har jag totaldissat ämnet och idiotförklarat alla som tillverkat det.
Jag märker nu att jag har handlat fel som skällt ut folk utan att jag själv hade någon praktisk erfarenhet av ämnet.
Jag ber om ursäkt för detta.

Ämnet i fråga är skitkänsligt, men med rätt hantering och inte större mängder än ett par gram så ser jag faktiskt inga problem med att man tillverkar det.
Men de personer som gör /-\tcp (nämner inga namn) i större mängder för att använda det som ett standaloneämne vill jag ge ett varningens ord.
Citera
2005-04-10, 00:15
Medlem
Ämnet i fråga är skitkänsligt, men med rätt hantering och inte större mängder än ett par gram så ser jag faktiskt inga problem med att man tillverkar det.

Även ett par gram primärsprängämne kan slita av en fingrarna, om det vill sig illa. Och ägnar man sig åt att pressa det i hylsor till tändhattar så är riskerna definitivt inte obefintliga. Hörde en gång en historia om hur en extremt kunnig och kompetent finsk amatörpyrotekniker, som numera har doktorerat inom explosivämnesområdet, lyckades få handen full med splitter när han pressade HMTD i en kaliber 22 patronhylsa. Om inte denna ytterst kompetenta kille lyckades hantera HMTD säkert, så tror jag knappast någon här på forumet lyckas hantera det minst lika farliga TCAP säkert.

Det skulle vara intressant att höra vad ni som anser er kunna hantera TCAP med rimlig säkerhet egentligen har läst för litteratur i ämnet.

Det skulle också vara intressant att veta vilka åtgärder ni vidtagit till skydd mot oavsiktlig initiering, samt vilka åtgärder ni vidtagit för att skydda er från skador vid en eventuell initiering.

Jag är som sagt inte särskilt kunnig vad gäller högexplosiva ämnen, men jag har en extrem respekt för ämnen som är kapabla att detonera friliggande i liten mängd. Brännskador läker, men avslitna fingrar växer inte ut igen.

Mvh,
Fyrverkerinörd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här