• 1
  • 2
2005-04-08, 14:08
Bannlyst
Startar hr en trd dr ni kan skryta om vad den kraftigaste bomb ni tillverkat var fr en pjs.

Sjlv har jag lyckats sprnga en klippa till en stor jkla krater med en plasthink full med svart-krut.

Ni d?
Citera
2005-04-08, 21:35
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majoren
Startar hr en trd dr ni kan skryta om vad den kraftigaste bomb ni tillverkat var fr en pjs.

Sjlv har jag lyckats sprnga en klippa till en stor jkla krater med en plasthink full med svart-krut.

Ni d?

Klippa? Som i strre sten eller som i klippa med anslutande berggrund? lter mycket osannolikt att du har uppnt snt resultat med bara svartkrut, men men man vet ju aldrig vilken typ av svartkrut du krde (svartfrgad dynamit kanske? )
Citera
2005-04-08, 21:58
Bannlyst
En toarulle (dvs 3/4) fylld med tatp, det spngde hl p ett papprr man gjuter cement i...
Citera
2005-04-08, 23:01
Medlem
Det strsta jag gjort r tv stycken 8" krysantemumbomber. Stjrnorna var i bda fallen trkolsvans till lila till knaster. Den ena hade separationsladdning av svartkrut, den andra av perklorat/trkol/svavel. I bda fallen var separationsladdningen coatad p frigolitkulor av ungefr 6 mm diameter. Skalen bestod av kinesiska innerskal lindade med 25 lager kraftpapper. Kommer inte ihg hur mycket drivladdning jag krde med, men det var i storleksordningen 150 g. Bda bomberna fungerade alldeles utmrkt. Betydligt mer intressant n att sprnga gropar i marken...

Mvh,
Fyrverkerinrd
Citera
2005-04-08, 23:05
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Det strsta jag gjort r tv stycken 8" krysantemumbomber. Stjrnorna var i bda fallen trkolsvans till lila till knaster. Den ena hade separationsladdning av svartkrut, den andra av perklorat/trkol/svavel. I bda fallen var separationsladdningen coatad p frigolitkulor av ungefr 6 mm diameter. Skalen bestod av kinesiska innerskal lindade med 25 lager kraftpapper. Kommer inte ihg hur mycket drivladdning jag krde med, men det var i storleksordningen 150 g. Bda bomberna fungerade alldeles utmrkt. Betydligt mer intressant n att sprnga gropar i marken...

Mvh,
Fyrverkerinrd

Jag ser den drmskt framfr mig
Citera
2005-04-09, 00:08
Medlem
Jomazis avatar
Fyrverkerinrd:
8 tum, det r 20,3cm.... Hur tung r en sn parvel? (sjlva kulan)

Fungerar frigolit p samma stt som risskal nr man ska gra granulerat (eller vad det kallas) krut?
Citera
2005-04-09, 00:36
Medlem
8 tum, det r 20,3cm.... Hur tung r en sn parvel? (sjlva kulan)

Kommer inte ihg exakt, men gissar p ett par tre kilo.

Fungerar frigolit p samma stt som risskal nr man ska gra granulerat (eller vad det kallas) krut?

Exakt. I strre bomber r det brukligt att anvnda ett grvre substrat n risskal fr att f lagom laddningsmngd och bra flamspridning i bomben. Srskilt om bomben saknar pistill. Korkbitar och bomullsfrn r klassiska exempel. D jag inte hade sdant provade jag frigolitkulor i stllet. Fungerade bra frutom att det var lite bkigt att f krutet att fsta p kulorna. Kan tilggas att jag rullade krutet p kulorna i en stjrnrullningsapparat. Lr vara nnu bkigare att gra det fr hand.

Mvh,
Fyrverkerinrd
Citera
2005-04-09, 02:12
Medlem
Escanios avatar
sprngde en bil en gng, en bmw mycket splitter regn efter den sprngningen
Citera
2005-04-09, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio
sprngde en bil en gng, en bmw

Med vad?
Citera
2005-04-09, 20:06
Medlem
Escanios avatar
vanligt svartkrut faktiskt. vet inte hur mycket krut men det var MYCKET!
nskar att jag skulle filmat det! vilket rus man fr i kroppen av snna explosioner

jag ska filma nr jag har gjort en ny sats med svartkrut.
ska brja lite mer med raketer istllet... roligt det med
Citera
2005-04-09, 21:01
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio
sprngde en bil en gng, en bmw mycket splitter regn efter den sprngningen

Leksaksbil??
Citera
2005-04-09, 23:00
Medlem
Jomazis avatar
Vart fick du tag p EN HEL TUNNA svartkrut, escanio? Eller tnjer du p sanningen en liiiiiten aning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in