Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetlekernu
Hej jag bor på ett boende. Det hela började med att jag var på bibloteket (i juli). På natten kände jag hur det bet och stack och jag hittade en stor lus i min säng. Jag gick ned och visade detta för personalen dom sa att jag inbillade mig vilket dom senare bad om ursäkt för. Jag skämdes men jag berättade för min mamma hon var mycket stöttande Jag ringde chefen och hon sa att jag skulle ta kontakt med försäkringsbolaget, försäkringsbolaget sa att jag skulle ta kontakt med min hyresvärd. Jag kontaktade antisimex som sa att det inte var någon brådska och att väntetiden är 6 veckor. Nåväl jag följde Anticimex råd, städade och städade. Vägglössens försvann (eller gick i dvala) för nu har dom små jävlarna kommit tillbaka hittade fläckar på madrass och garderob inatt bet dom inte. Känns som att inte hyresvärden vill ta i det i tång. Jag har köpt ett medel som jag tänkte spraya. Jag hoppas det funkar. Jag har läst att om man får in två hanar kan dom inte föröka sig. Är rädd att det ska sprida sig men vill inte betala egen sanering på 100 k. Funderar på att be min mamma ringa chefen. Tror ni att dem
Kan försvinna med städning och kyla och medlet? Någon som har erfarenhet?
Har även gått med i hyresgäst föreningen tror ni dem kan hjälpa mig om värden vägrar?

Min son hade vägglöss i somras, precis som du så upptäckte han insektsbett, och när vi letade i hans lägenhet hittade vi ett par löss. Vi kontaktade hans hyresvärd (ett kommunalt bostadsbolag) direkt och det var de som kontaktade Anticimex. De har ett avtal med Anticimex.
Anticimex kom dagen därpå och inspekterade lägenheten, och ett par dagar senare kom de och sanerade den.

Vad jag vill säga är:
1. Kontakta hyresvärden igen nu direkt. Om du tycker det är svårt att få dem att lyssna, så be din mamma om hjälp.
2. Om du väntar i 6 veckor finns det risk att det kommer att vara hundratals löss i din lägenhet. Det står tydligt på alla sidor att saneringen måste ske direk eftersom lössen förökar sig mycket fort.
3. Som sagt, detta är hyresvärdens ansvar. Du ska inte betala för saneringen själv, men får inte heller pengar från försäkringen. Om det är så lång väntetid hos Anticimex så kräv att hyresvärden anlitar någon annan. Be mamma ringa om du inte kan.

Edit: vill bara tillägga, att tills Anticimex kommer så se till att förvara alla textilier i plastbackar. Tvätta lakan, täcke osv I 60 grader.
Köp sådana där "plastkoppar" att ställa sängbenen i och som hindrar lössen från att komma upp i sängen. Först måste du dock leta igenom hela sängen noga noga efter löss och ägg. Rengör sängen noga med ett par dagars mellanrum.
Det där medlet (kiselgur) sprider du ut t.ex. längs golvlister. Det dödar lössen genom de små djuren skär sig på de vassa kristallerna.
Senast redigerad av ViolinaX 2024-10-03 kl. 15:33.
Citera
2024-10-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Haft 4 lusfällor, 1 vid varje sängben, i över en vecka och inte ett enda kryp, så verkar inte vara vägglöss eller bedbugs tack och lov.
Tack för tipset, skönt att slippa spekulera, och gå runt och paranoidt äcklas av sig själv.

Är väl någon allergi mot något tvättmedel jag, eller sköljmedel de andra i tvättstugan, använder, som bara kickar igång när jag svettas extra mycket.

Kan vara svamp-akne. Hur ser din kost ut? Samt naturliga talgproduktion? Eller skabb. De syns till skillnad från vägglöss inte. Men är desto enklare att få bort. Du smörjer in dig med en omgång skabb-medel från apoteket, lägger dig därefter i minst 60 grader nytvättade kläder och lakan. Tvätta alla textiler, soffklädsel/kuddar eller frysen 4 dagar har jag för mig det är. Sen är du safe. Men krävs lite planering och upplägg det där med duschen och nytvättade plagg osv. Underförstått handdukar också.
Citera
2024-10-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Finns det något annat som biter en om natten än vägglöss? Jag slaggade över hos en polare o vaknade upp med bett på armen o till o med magen, men min polare borde väl ändå känna till om de har vägglöss så det vore väl konstigt att inte få en varning om det innan.

Alla människor är tydligen olika känsliga för bett från insekter, parasiter, kvalster osv. Eksem-benägna och känslig hud märker enklare av det. Vissas hudtyper reagerar inte alls.
Citera
2024-10-19, 00:23
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DansAmanda
Kan vara svamp-akne. Hur ser din kost ut? Samt naturliga talgproduktion? Eller skabb. De syns till skillnad från vägglöss inte. Men är desto enklare att få bort. Du smörjer in dig med en omgång skabb-medel från apoteket, lägger dig därefter i minst 60 grader nytvättade kläder och lakan. Tvätta alla textiler, soffklädsel/kuddar eller frysen 4 dagar har jag för mig det är. Sen är du safe. Men krävs lite planering och upplägg det där med duschen och nytvättade plagg osv. Underförstått handdukar också.
Tack för att du citerade mig. Har inte något problem längre, och minns inte ens att jag haft det förrän du citerade mig.
Har absolut ingen aning vad det kan ha varit, men antagligen inte löss eftersom det försvann av sig själv. Någon typ av eksem antagligen, eller det du nämnde (om det kan försvinna av sig själv).
Citera
2024-10-19, 05:12
Medlem
Pungsvings avatar
Om man har vägglöss så blir man av med dem genom att damsuga oftare och tvätta sängkläderna oftare. Det mest effektiva sättet att döda vägglöss är att pudra talkpuder mellan tunnmadrassen och stora madrassen. Vägglössens andningsorgan skadas av pudret och de dör. Det är även skadligt för människors lungor så andas inte in medan du pudrar. Knyt handduk framför ansiktet. Pudra sparsamt in under tunnmadrassen så inget trillar ut och når barn och husdjur.
Senast redigerad av Pungsving 2024-10-19 kl. 05:15.
Citera
2024-10-26, 18:00
Medlem
Var förmodligen vanliga boklöss dom är nu borta. Tror ni jag behöver oroa mig att dom kommer tillbaka om jag inte går till samma ställe? 💫 Boklöss är tydligen lika vägglöss men ingenting man behöver oroa sig för..
Citera
2024-11-09, 20:48
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Om man har vägglöss så blir man av med dem genom att damsuga oftare och tvätta sängkläderna oftare. Det mest effektiva sättet att döda vägglöss är att pudra talkpuder mellan tunnmadrassen och stora madrassen. Vägglössens andningsorgan skadas av pudret och de dör. Det är även skadligt för människors lungor så andas inte in medan du pudrar. Knyt handduk framför ansiktet. Pudra sparsamt in under tunnmadrassen så inget trillar ut och når barn och husdjur.

Kiselgur är betydligt mer effektivt än talk. Lägger du ut det så kommer det ta kål på dem om de kommer i kontakt med det, är bara en tidsfråga. Dammsuga är bra men för att komma åt dem inuti sängram och madrass så behöver man en ångmaskin.

Dock gäller samma med kiselgur att man bör vara försiktig när man applicerar det. Helst ventilmask/FFP3.
Citera
2024-11-13, 13:48
Medlem
mhns avatar
Jag har fått en lindrig invasion av vägglöss i min lägenhet. Idag så var Nomor här och sprayade sängar, soffor och lister med getingspray. Jag var tvungen att avlägsna mig från lägenheten i en timme för att undvika inandas sprayångorna. Om en månad är det återbesök, och förhoppningsvis har de små fanstygen försvunnit av denna behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in