Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-20, 18:47
  #1
Medlem
cheringens avatar
Hoppas jag lägger frågan i rätt forum.

Bor på landet och intill har vi ett stort område med gamla dammar, där det finns ett väldigt rikt fågelliv. Ett fantastiskt område att rasta hund på dessutom. Hur som haver, i våras byggde ett svanpar bo, la sina ägg och det blev 4 ungar som jag följt dagligen sedan äggen kläcktes.

För någon vecka sedan såg jag en av svanungarna flyga två varv runt sin barndomsdamm för att sen försvinna i horisonten. De andra ungarna har stannat kvar.

Igår eftermiddags/kväll var jag och hunden på vår vanliga runda vid dammarna, studerade våra svanar o hade det gott i solen. Helt plötsligt rusar hunden upp och tar till skall, det skall han använder för att varna att främling är på väg. Jag rusade också upp, stället ligger lite "off" och utanför närmsta by. En mansperson som alls inte hör hemma i trakten vände tvärt och gav sig iväg...när min hund gormade.

Kändes lite märkligt eftersom jag aldrig möter någon annan på detta områden, utom typ lördagsmorgon då något av jaktlagen samlas.

I morse när jag kom med hunden...finns bara EN vuxen svan kvar. En vuxen och tre ungar är borta. Att ungarna skulle lämna har jag liksom gått och väntat på, men varför en vuxen ensam kvar? Trodde att svanparet skulle bli kvar och ungarna lämna....

Det känns som om något inte stämmer! Jag har fått för mig att någon hämtat eller haft ihjäl resten av svanflocken?

Eller brukar de göra så här? En vuxen försvinner med ungarna och lämnar partnern kvar?
Citera
2012-10-20, 20:13
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Svårt att tro att främlingen befanns sig på svanjakt.
Kan man äta svan eller använda fjädrarna till något??

Svanarna drar söderut såhär års.
Citera
2012-10-21, 08:49
  #3
Medlem
cheringens avatar
Jo, det finns de som äter svan.....

Svanen är stannfåglar här i sydligaste Sverige...
Citera
2012-10-21, 11:25
  #4
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Jo, det finns de som äter svan.....

Svanen är stannfåglar här i sydligaste Sverige...


Men ingen skulle ta en fullvuxen svan för att äta den..
Citera
2012-10-21, 14:37
  #5
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Men ingen skulle ta en fullvuxen svan för att äta den..

Och hur är min herre så säker på detta?
Citera
2012-10-21, 17:56
  #6
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Och hur är min herre så säker på detta?


Jo det klart, jag har ju inte gått runt och frågat alla i världen om så var fallet. Du har rätt.

Men det tanke på att gäss och dylikt inte är direkt ansedda att vara lämpliga matfåglar när dom blir för stora så antog jag att det var likadant med svanar.

Är det inte så?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback