2014-12-04, 10:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Även P4 Kalmar bevakar rättegången:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...86&grupp=21277
"Publicerat tisdag 2 december kl 17:33" Ingen direktrapportering, alltså.
Citera
2014-12-04, 18:59
Medlem
Vore intressant om myndigheterna kunde ta reda på vart de 2 miljoner Sara hämtat ur bankfacket i Schweiz taget vägen. Har även dessa hamnat Å's ficka borde även han utsättas för en noggrann granskning.
På något sätt verkar det som att Å T är den som är spindeln i nätet Å T har hitintills troligtvis tillskansat sig på 3.35 miljoner tack vare G L's bortgång - sedan sägs det att brott INTE lönar sig.
Citera
2014-12-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o08
Vore intressant om myndigheterna kunde ta reda på vart de 2 miljoner Sara hämtat ur bankfacket i Schweiz taget vägen. Har även dessa hamnat Å's ficka borde även han utsättas för en noggrann granskning.
På något sätt verkar det som att Å T är den som är spindeln i nätet Å T har hitintills troligtvis tillskansat sig på 3.35 miljoner tack vare G L's bortgång - sedan sägs det att brott INTE lönar sig.

Har för mig att ÅT sagt i något av de senare förhören att någon miljon som de fått av Sara till någon maskin skulle vara ett lån. Har inte FUP tillgänglig tyvärr. En efterhandskonstruktion lät det som.
Påpekat det förut, men MT's advokat fiskar friskt efter ÅL som gärningsman. Hoppas åklagaren stängt den dörren och det ligger i slasken. Annars kommer det i hovrätten.
Citera
2014-12-04, 21:22
Medlem
Står att läsa i förhörsprotokoll A att Martin någon gång sagt att farsan sköt den andre gubben nu har jag gjort sammalunda. Ska vara ett vittne som hört dessa ord.
Citera
2014-12-05, 08:42
Medlem
Vilken sida står det på? Vilken annan Gubbe menar du ?
Citera
2014-12-05, 09:13
Medlem
Dom två miljonerna har Göran sjäv tagit ut.
Han köpte bland annat Mercedesen för dom pengarna.

Undrar hur rätten kommer att värdera erkännandet som MT gjorde till TT.
En kåt notorisk lögnares ord...kan inte väga speciellt tungt.
Ja, visst stämmer mycket i erkännandet... Men det betyder inte att han är skytten.
TT sa till MT att vissa tjejer gillar farliga killar...det är lite att bjuda in till att spä på historien för att få sig ett ligg...
Jag menar inte att dom häktade är oskyldiga. Tror dock fortfarande att skytten är på fri fot.
Senast redigerad av Riverman123 2014-12-05 kl. 09:23.
Citera
2014-12-05, 09:19
Medlem
mickelina999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colagio
Har för mig att ÅT sagt i något av de senare förhören att någon miljon som de fått av Sara till någon maskin skulle vara ett lån. Har inte FUP tillgänglig tyvärr. En efterhandskonstruktion lät det som.
Påpekat det förut, men MT's advokat fiskar friskt efter ÅL som gärningsman. Hoppas åklagaren stängt den dörren och det ligger i slasken. Annars kommer det i hovrätten.
Känns som att jag missat något väsentligt, men vad är det som säger att ÅT inte är inblandad?
Citera
2014-12-05, 10:38
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riverman123
Jag menar inte att dom häktade är oskyldiga. Tror dock fortfarande att skytten är på fri fot.

Jag tänker att även om det skulle ha varit någon annan som sköt så är Sara och Martin precis lika skyldiga ändå. Istället för att de två gemensamt och i samråd mördat Göran så skulle det vara tre personer som gemensamt och i samråd mördat Göran.

Brottsplanen är helt beroende av att både Sara och Martin är delaktiga och har planerat detta tillsammans. Om en tredje person är inblandad spelar det ingen roll. Det viktigaste är inte vem som hållt i avtryckaren utan att Sara och Martin varit delaktiga i planerandet av mordet och gemensamt och samråd utfört detta. Det räcker för att döma dem båda. Jag tycker det framgår ganska klart att brottsplanen bygger på att båda är delaktiga i mordet. De moment som krävs för brottets utförande och döljande skulle inte vara möjligt utan att de tillsammans planerat och genomfört det hela.

Mitt tips just nu är alltså att båda kommer dömas för mord. Men jag kanske ändrar mig efter slupläderingarna.
Citera
2014-12-05, 10:47
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickelina999
Känns som att jag missat något väsentligt, men vad är det som säger att ÅT inte är inblandad?

Nä, det är egentligen inget särskilt som säger att Åke inte är inblandad. Jag tror dock inte att han befunnit sig på mordplatsen. Däremot visste såklart Åke att Göran var död ganska snart efter Göran mördats. Åkes beteende med att ställa in saker i Görans maskinhall efter en månad och pressa Sara på flera miljoner under hösten visar väl detta med all önskvärd tydlighet.

Det som gör att jag inte tror att Åke var på plats vid mordet är det faktum att Martin berättar för TT att han stått och skrikit på Sara från garaget att hon skulle hjälpa till att få upp "gubbfan" på flaket och annars skulle han skjuta sig själv eller ringa polisen.

Sara måste vara den sämsta lyfthjälp som går att uppbringa. Hon är stor som en tumme. Martin har tidigare i samtalet med TT skrutit om sin styrka och hur han på egen hand fått ner Görans kropp i garaget.

Ville han skydda "en okänd gm som är nära vän" (som han påstår i TR) och därför påstod att det var han själv som utfört brottet till TT borde han hållit fast vid att han var stark och inte behövde någon hjälp, för att inte röja den okände gm:s närvaro på platsen.

Martin har också framställt sig som kvinnornas riddare till TT och sagt att han gjort allt detta för att hjälpa Sara (vilket förstås är bullshit - det här handlar om att Törnblads vill ha mark och behöver pengar). När han sedan berättar just denna del så borde han, om han ljög, fortsätta vilja framstå som chevaleresk och inte erkänna att han gapat på Sara och kastat ut sig hotelser för att få hjälp att lyfta upp kroppen.

Det faktum att han erkänner att han behövde hjälp att få upp kroppen på pickuppen ligger inte alls i linje med hans glorifierande av sig själv. Därför tror jag att denna del av berättelsen är sann och han berättar hur det faktiskt gick till, skulle han ljugit ihop något så skulle historien varit mycket mer fördelaktig för honom själv.
Senast redigerad av countrychick 2014-12-05 kl. 10:51.
Citera
2014-12-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Nä, det är egentligen inget särskilt som säger att Åke inte är inblandad. Jag tror dock inte att han befunnit sig på mordplatsen. Däremot visste såklart Åke att Göran var död ganska snart efter Göran mördats. Åkes beteende med att ställa in saker i Görans maskinhall efter en månad och pressa Sara på flera miljoner under hösten visar väl detta med all önskvärd tydlighet.

Det som gör att jag inte tror att Åke var på plats vid mordet är det faktum att Martin berättar för TT att han stått och skrikit på Sara från garaget att hon skulle hjälpa till att få upp "gubbfan" på flaket och annars skulle han skjuta sig själv eller ringa polisen.

Sara måste vara den sämsta lyfthjälp som går att uppbringa. Hon är stor som en tumme. Martin har tidigare i samtalet med TT skrutit om sin styrka och hur han på egen hand fått ner Görans kropp i garaget.

Ville han skydda "en okänd gm som är nära vän" (som han påstår i TR) och därför påstod att det var han själv som utfört brottet till TT borde han hållit fast vid att han var stark och inte behövde någon hjälp, för att inte röja den okände gm:s närvaro på platsen.

Martin har också framställt sig som kvinnornas riddare till TT och sagt att han gjort allt detta för att hjälpa Sara (vilket förstås är bullshit - det här handlar om att Törnblads vill ha mark och behöver pengar). När han sedan berättar just denna del så borde han, om han ljög, fortsätta vilja framstå som chevaleresk och inte erkänna att han gapat på Sara och kastat ut sig hotelser för att få hjälp att lyfta upp kroppen.

Det faktum att han erkänner att han behövde hjälp att få upp kroppen på pickuppen ligger inte alls i linje med hans glorifierande av sig själv. Därför tror jag att denna del av berättelsen är sann och han berättar hur det faktiskt gick till, skulle han ljugit ihop något så skulle historien varit mycket mer fördelaktig för honom själv.

Klockren analys!! Köper den till 100%

Om det skulle vara så att ÅT inte var med men kände till brottet rätt så snart.
Är man inte då skyldig att anmäla eller kan man gömma sig bakom att det var en nära anhörig som gjorde det?
Citera
2014-12-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riverman123
Klockren analys!! Köper den till 100%

Om det skulle vara så att ÅT inte var med men kände till brottet rätt så snart.
Är man inte då skyldig att anmäla eller kan man gömma sig bakom att det var en nära anhörig som gjorde det?

Ja, det är märkligt att han inte är åtalad för skyddande av brottsling. Han har vetat mycket med tanke på hans agerande. Han säger i ett tidigt skede att han inte vill medverka i förhör med anledning av att hans son är misstänkt och på så sätt sinkat utredningen. Nåt skumt är det med karln.

Säger det igen, hoppas åklagaren stängt denna dörren för ÅT som gm.
Citera
2014-12-05, 18:11
Medlem
Har läst igenom några förhörsprotokoll och i dessa står det klart och tydligt att Sara 2 ggr efter Görans död hämtat ut pengar ur Göran och Saras gemensamma värdeskåp i Schweiz. Alltså inga pengar till Mercedesen. Finns numera bara 4 miljoner - saknas två. Självklart är Åke den store spindeln som ligger bakom alltihop, hur mycket han själv deltagit lär ingen få reda på, inte förrän Sara tar sitt förnuft till fånga och tar till orda.
Endast de som känner Thörnblad riktigt väl kan förstå hur manipulativa de verkligen kan vara och är.
Tyvärr stämde Göran Lundblads uppfattning om dem till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in