2014-07-05, 14:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongoraja
GL ville inte att Mt eller dottern skulle ha något så han skrev över allt på r*berg.
Skrev över? Äganderätten eller arvsrätten? Äger R fastigheten Norra Förlösa 124?
Citera
2014-07-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Skrev över? Äganderätten eller arvsrätten? Äger R fastigheten Norra Förlösa 124?
Litet rörigt i mitt huvud!!!Nog kan man ge bort precis vad man vill så länge man lever?Men arvsrätten ??har man bröstarvingar ska väl hälften gå till dem?det går alltså inte att testamentera bort allt. GL äger mark som han arrenderar ut till A men B investerar i fler djur och behöver mer mark vilket Gl inte vill eller kan arrendera ut,. Nu (obs det här är ren spekulation)B har en son som fått in en fot hos GLs dotter de får barn GL försvinner Man(dottern) säger upp arrendet för A till förmån för B Kan det vara så?
Citera
2014-07-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Litet rörigt i mitt huvud!!!Nog kan man ge bort precis vad man vill så länge man lever?Men arvsrätten ??har man bröstarvingar ska väl hälften gå till dem?det går alltså inte att testamentera bort allt. GL äger mark som han arrenderar ut till A men B investerar i fler djur och behöver mer mark vilket Gl inte vill eller kan arrendera ut,. Nu (obs det här är ren spekulation)B har en son som fått in en fot hos GLs dotter de får barn GL försvinner Man(dottern) säger upp arrendet för A till förmån för B Kan det vara så?

Har sockertroll med blivit förhörd? Går det att ta reda på hur många som har blivit kallade till förhör?
Citera
2014-07-05, 16:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, laglotten ger barnen halva arvet, oavsett vad som står i testamentet. Och att R skulle ha äganderätten till GL:s fastighet och säga upp sitt eget arrende är orimligt. Det låter också konstigt om MT/SL skulle kunna säga upp arrendet i GL:s frånvaro.
Citat:
Har sockertroll med blivit förhörd? Går det att ta reda på hur många som har blivit kallade till förhör?
Nej.
Citera
2014-07-05, 16:18
Medlem
Citat:

Ja, har blivit det två gånger, både efter att han försvann och nu under veckan.
Citera
2014-07-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockertroll23
Ja, har blivit det två gånger, både efter att han försvann och nu under veckan.

Tro du sockertroll att Mt och SL kommer att bo kvar i norra förlösa om dom blir fria?
Citera
2014-07-05, 16:28
Medlem
Citat:
Tro du sockertroll att Mt och SL kommer att bo kvar i norra förlösa om dom blir fria?

Vet inte och vill inte heller spekulera kring det.
Citera
2014-07-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ja, laglotten ger barnen halva arvet, oavsett vad som står i testamentet. Och att R skulle ha äganderätten till GL:s fastighet och säga upp sitt eget arrende är orimligt. Det låter också konstigt om MT/SL skulle kunna säga upp arrendet i GL:s frånvaro.

Nej.
Jag uttrycker mig nog fel eftersom du talar om äganderätt,jag menar arrende vem som arrenderar och vem som VILL arrendera ....arrendetid föreligger väl alltid !----------Samtidigt behöver man ju inre arrendera samma mark som man äger det har du fått om bakfoten för det skrev jag inte
Citera
2014-07-05, 16:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag uttrycker mig nog fel eftersom du talar om äganderätt,jag menar arrende vem som arrenderar och vem som VILL arrendera ....arrendetid föreligger väl alltid !----------Samtidigt behöver man ju inre arrendera samma mark som man äger det har du fått om bakfoten för det skrev jag inte
Jag har inte fått något om bakfoten, jag vet att man inte behöver arrendera egen mark. Jag skulle uppskatta om mongoraja förklarade vad hen menar med skrev över.
Citat:
GL ville inte att Mt eller dottern skulle ha något så han skrev över allt på r*berg.
Citera
2014-07-05, 16:43
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
GL ville inte att Mt eller dottern skulle ha något så han skrev över allt på råberg.

Citat:

Nej.
Om det inte handlar om all mark utan bara en del av den som är grunden till fejden och denna del inte överstiger hälften så skulle det kunna finnas ett testamente som gäller. Det låter dock lite märkligt att ta död på GL, då borde man tjänat på att ha honom vid liv för övertalning om marken nu är så viktig.

Visst, ett försvinnande gör ju iofs testamentet odugligt, men någon gång måste han väl räknas som död juridiskt även utan kropp?
Citera
2014-07-05, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Om det inte handlar om all mark utan bara en del av den som är grunden till fejden och denna del inte överstiger hälften så skulle det kunna finnas ett testamente som gäller. Det låter dock lite märkligt att ta död på GL, då borde man tjänat på att ha honom vid liv för övertalning om marken nu är så viktig.

Visst, ett försvinnande gör ju iofs testamentet odugligt, men någon gång måste han väl räknas som död juridiskt även utan kropp?
Normalt får man ansöka om dödförklaring tidigast efter fem år. Om personen befann sig i livsfara vid försvinnandet (exempelvis på Estonia eller i World trade center den 11/9) så kan man ansöka efter ett år. Det är dock långt ifrån självklart att dödförklaringen verkligen går igenom. Ofta får anhöriga vänta i tio år, särskilt om de är oense om personen ska dödförklaras eller inte. Har skrivit som flera sådana fall.
Källa: Skatteverket
https://www.skatteverket.se/privat/f...c80005277.html
Citera
2014-07-05, 17:02
Medlem
Citat:

Nej.
Om dottern finns med i pappans bolag skulle hon då inte kunna säga upp arrendet vid tidens utgång utan sin pappa? Obs jag frågar inte för att på något sätt vara oförskämd, utan jag lär mig ju och jag förstår att du har kunskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in