2025-01-29, 13:18
Medlem
Svempass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenpannkaka
5 dagar sedan OP för mig och kan äntligen ha på mig kallingar!

Ballen ser fortfarande ut som ett köttstycke som nån klistrat fast på mig, men det har ändå läkt en del. Ollonet var hyper känsligt första 4 dagarna, känns som det allra värsta är över iallafall. Upplever också att ollonet är ganska torrt.

Ser dock ut som att jag skitit ner mig när jag går så måste härda ut ännu mer för att kunna gå mer normalt utomhus. Kan du gå ”normalt”?

Vit vaselin är perfekt.

Själv fick jag salva Dermovat så jag slapp ta bort förhuden som tur var.
Citera
2025-01-29, 13:20
Medlem
Svempass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant10
Håll ut grabbar, det blir bättre! Första tiden var ingen dans på rosor, men bara till å härda ut. Jag gjorde min operation för 2 år sedan och är idag väldigt nöjd, vilket jag aldrig trodde jag skulle bli första gången jag såg han efter operationen. Nackdelen är att ollonet har blivit mindre känsligt vid sex, och det tog väl ett par månader innan man vande sig helt utan förhud. Hade det inte varit pga att jag fick lichen skulle jag aldrig tagit bort den.

Jag lyckades få behålla min förhud, Dermovat räckte så min lichen drog sej tillbaka. Nu smörjer jag max en gång i månaden sen vit vaselin på ollonet
Citera
2025-01-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempas
Jag lyckades få behålla min förhud, Dermovat räckte så min lichen drog sej tillbaka. Nu smörjer jag max en gång i månaden sen vit vaselin på ollonet

Jag fick både dermovat salva och kräm (vad det nu är för skillnad) är två olika läkare, men inget hjälpte tyvärr.
Citera
2025-01-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempas
Vit vaselin är perfekt.

Själv fick jag salva Dermovat så jag slapp ta bort förhuden som tur var.

Skönt att salvan (Dermovat) hjälpte för dig. Jag testade i ett antal veckor men funkade inte för mig. Blev sen skickad på remiss till urologen. Urologen berättade att jag hade lichen, han sa att det inte finns något salva eller kräm som kan lindra Lichen (vilket stämde för hjälpte inte ett dugg för mig). Operation var den enda lösningen för mig.

Lichen sclerosus är en kronisk hudsjukdom, det vill säga att sjukdomen finns kvar hela livet (om man inte opererar bort). Du kan bli besvärsfri med rätt behandling. Så att du har blivit av med den kan inte stämma, du har säkert bara blivit av med din trånga förhud med hjälp av dermovat.

Länk med info:
https://mellanarkiv-offentlig.vgregi...nformation.pdf
Senast redigerad av Kaptenpannkaka 2025-01-29 kl. 15:15.
Citera
2025-01-29, 19:06
Medlem
Citat:
5 dagar sedan OP för mig och kan äntligen ha på mig kallingar!

Ballen ser fortfarande ut som ett köttstycke som nån klistrat fast på mig, men det har ändå läkt en del. Ollonet var hyper känsligt första 4 dagarna, känns som det allra värsta är över iallafall. Upplever också att ollonet är ganska torrt.

Ser dock ut som att jag skitit ner mig när jag går så måste härda ut ännu mer för att kunna gå mer normalt utomhus. Kan du gå ”normalt”?
Jag kan gå normalt skulle jag säga. Beroende på vilka kallingar jag har dock behöver jag justera ballen olika mycket. Med tajta kallingar kan jag gå ganska felfritt även med jeans.

Dock får du ha i åtanke att jag e i princip en vecka utan något skydd alls.
Citera
2025-01-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aladino
Jag kan gå normalt skulle jag säga. Beroende på vilka kallingar jag har dock behöver jag justera ballen olika mycket. Med tajta kallingar kan jag gå ganska felfritt även med jeans.

Dock får du ha i åtanke att jag e i princip en vecka utan något skydd alls.

Menar du att du inte haft skydd alls sedan någon dag efter OP? Du opererades ju 2 dagar innan mig. Har du inte ex gasbinda runt stygnen för att samla upp sårvätska?
Citera
2025-01-30, 01:06
Medlem
Citat:
Menar du att du inte haft skydd alls sedan någon dag efter OP? Du opererades ju 2 dagar innan mig. Har du inte ex gasbinda runt stygnen för att samla upp sårvätska?
Nej jag har ingenting, upplever inte att det kommer så mycket sårvätska, men halva e fortfarande täckt av torkat blod så kanske därför
Citera
2025-01-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aladino
Nej jag har ingenting, upplever inte att det kommer så mycket sårvätska, men halva e fortfarande täckt av torkat blod så kanske därför

Antar att du testat ta bort torkat blod i duschen? För mig kommer aldrig blod men bara sårvätska så har bara använt gasbinda runt stygnen.
Citera
2025-01-30, 11:53
Medlem
Citat:
Antar att du testat ta bort torkat blod i duschen? För mig kommer aldrig blod men bara sårvätska så har bara använt gasbinda runt stygnen.
Faktiskt inte, tänker att det lär fungera som vilken skorpa som helst och ramla av av sig själv.
Kan också tänka mig att det kommer göra skapligt hävla ont att ta bort
Citera
2025-01-30, 12:23
Medlem
6 dagar sedan OP och kan typ gå normalt i kläder nu. Går kanske lite mer långsamt än vad man i vanligt fall gör, men det är mest för att man är rädd att nåt ska hända där nere med lilleman. Men dock ett visst obehag att gå i trappor eller att böja sig. Tror mest det beror på att ballen fortfarande är svullen och man är ju rädd att nåt snett ska hända (ex stygn gå upp). Har gått väldigt fort, kunde knappt ha kallingar på mig för 2 dagar sedan.

För att summera första veckan så kan man lugnt konstatera att första dagarna var riktigt jobbiga. Kunde knappt sova pga svårt att få behaglig position i sängen då man är tvungen att ligga på rygg. Ollonet var hyperkänsligt första 3/4 dagarna och klarade inte av någon form av kontakt.

Trodde aldrig att jag skulle kunna gå nästintill normalt såhär fort efter jag tog av bandaget dagen efter OP. Kändes som det skulle ta evigheter. Dock är lilleman inte färdigläkt ännu, fortfarande långt kvar men har iallafall kommit en bit påvägen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in