2005-04-11, 14:04
Medlem
Jag har inhandlat en antik ljustake i mässing som tyvärr var putsad skinande ren. Vill ha tillbaka en "gammal" oxidering samt en ärgning med gröna avlagringar på ljusstaken. Kan någon hjälpa mig med hur jag ska gå till väga?
Citera
2005-04-11, 15:29
Bannlyst
Jag kanske har fel men hjälper inte salt till att oxidera metaller?! Då borde du ju kunna lägga den i ett saltbad.

Ps. e det inte koppar som blir grönt när det oxiderar och inte mässing?
Citera
2005-04-11, 15:31
Medlem
Ättika ska ge ärg, i o m att den omvandlar kopparn till kopparacetat. Det finns dock mer avancerade metoder, här är några recept från "Recept, tips och experiment" av Sven Englundh:

Patinering av koppar

Föremålet behandlas med en lösning av

10 g salmiak
45 g koksalt
10 g kaliumbitartrat
80 g kopparnitrat

S k matt mässing

100 g zink löses i 300 g salpetersyra. 300 g svavelsyra tillförs (försiktigt!) Lösningen används uppvärmd.

S k blank mässing

1,5 kg koncentrerad salpetersyra
2 kg koncentrerad svavelsyra
1 g koksalt

Sammanblandas försiktigt.

Olika färger (mässing)

400 cm3 destillerat vatten
30 g kopparsulfat
10 g vinsten
20 g natriumtiosulfat

Föremålen färgas i den kokande blandningen varvid de först färgas rosa, därpå blåaktiga och slutligen svarta.

Bronsering av mässing

Föremålet upphettas starkt och behandlas flera gånger med en lösning av
i en liter destillerat vatten löst 10 g ättikssyra, 55 g kopparacetat samt 70 g salmiak.

Testa metoderna på en bit mässing innan du använder dem på ljusstaken. Ev kan man kanske få effekter genom att först behandla föremålet och sen slipa av delar av färgen med stålull.
Citera
2005-04-11, 16:21
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe - G
Jag kanske har fel men hjälper inte salt till att oxidera metaller?! Då borde du ju kunna lägga den i ett saltbad.

Ps. e det inte koppar som blir grönt när det oxiderar och inte mässing?

Mässing är en legering av koppar och zink. Kopparn ger den gröna ärgningen.
Citera
2005-04-11, 17:27
Bannlyst
Jajuste!
Citera
2005-04-11, 19:04
Medlem
Methanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martimo1
samt en ärgning med gröna avlagringar på ljusstaken.
De gröna avlagringarna är kopparstearat. Äkta stearinljus är gjorda av ren stearin som är en tvål av stearinsyra (mättad karboxylsyra med 18 kolatomer i rak kedja) och glycerin. Det finns oftast en del oförtvålad syra kvar i ljusmassan som därför är något sur. Värme under lång tid löser så småningom ut koppar och ger de gröna avlagringarna.

Jag tror att det skulle kunna gå att ärga med stearinsyra och värme så att det bildas de där feta gröna stråken på mässingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in