2025-01-17, 01:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jo Det var faktiskt ett barnprogram på tv med en tvåspråkig fransk bäver när jag skulle registrera kontot

Sorry för OT!

Instämmer i Venators cred ang namnet! Att det var något - som Vosse (vor er han btw???) brukade säga - "tosprokigt" begrep man ju.

(har genom åren fått ett antal PM om mitt nick men ffa var bilden är hämtad. Tyckte väl i fyllan och villan ett en Kurtan från "Rena rama Rolf" med sotsprängt ansikte, romglas (?) och en cigg i ena handen och luren (jagar bort några illasinnade fordringsägare?) i den andra gav en hyfsat adekvat bild av skribenten bakom... .).

Sorry för OT... "a deux" or whatever!!!

Helsike vad Ankdammsman klurat till det! Luckily... är det helg inom dygnet!!!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2025-01-17 kl. 01:15.
Citera
2025-01-18, 11:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Instämmer i Venators cred ang namnet! Att det var något - som Vosse (vor er han btw???) brukade säga - "tosprokigt" begrep man ju.

(har genom åren fått ett antal PM om mitt nick men ffa var bilden är hämtad. Tyckte väl i fyllan och villan ett en Kurtan från "Rena rama Rolf" med sotsprängt ansikte, romglas (?) och en cigg i ena handen och luren (jagar bort några illasinnade fordringsägare?) i den andra gav en hyfsat adekvat bild av skribenten bakom... .).

Sorry för OT... "a deux" or whatever!!!

Helsike vad Ankdammsman klurat till det! Luckily... är det helg inom dygnet!!!

Haha Men riktigt skön avatar Lurig fråga som sagt!
Citera
2025-01-19, 22:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ber om ursäkt för sen uppdatering. Här kommer lite mer kött på benen.

Vår man var som sagt en doldis (jämfört med de andra som nämnts i alla fall) och har inte ens en engelsk Wikipediasida, även om han kanske borde ha det. Han spelade en betydande roll i Bundeswehrs återuppbyggnad även om det till stor del var som en sorts sekreterare eller utredare, kan man kanske säga.

Järnkors av första klassen blev det under kriget och efter det slutligen chef för en pansargrenadjärdivision, där det tog en ända med viss förskräckelse även om vår man inte gick lottlös ut det hela. Striden han blev inblandad i var en av de mer omskrivna i efterkrigstidens tyska armé med stor mediecirkus.
Citera
2025-01-21, 13:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Vår man var lite yngre och tjänstgjorde inte i VK1, men visst är Heusinger ännu en från samma klick Bundeswehrgrundare. Han och vår man träffades säkert massor av gånger.

Får rätta mig själv ovan, Manteuffel var inte en del av mjukisreformismen även om han var liberal politiker efter kriget. Både Heusinger och Kielmansegg tillhörde däremot den klick som vår man så småningom hamnade i konflikt med. Hans huvudsakliga insats var dock inte inom ledarskap och kultur utan taktik och organisation.

Vår mans magnum opus finns faktiskt utgivet på svenska, gissningsvis för att det varit litteratur på någon militärkurs.

Kul och klurig fråga och då behöver jag inte ha dåligt samvete för svåra frågor. Jag tror Generalleutnant Graf von Baudissin känns som en bra gissning.

Nej, att förknippa von Manteuffel med något som har prefixet "mjukis" blir svårt, även om han själv nog drabbades av PTSD under kriget. En av de tyska befälhavarna jag respekterar starkt.
Citera
2025-01-21, 15:11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kul och klurig fråga och då behöver jag inte ha dåligt samvete för svåra frågor. :) Jag tror Generalleutnant Graf von Baudissin känns som en bra gissning.

Denna är svår, medges. Von Baudissin och hans Innere Führung var en del av det bråk som fick vår man pensionerad i början av 70-talet. Han stod på den andra sidan ihop med en del andra och blev den som tog smällen, även om han bäddade åt sig själv och landade mjukt. Ett trist slut men han ska ha applåder för sitt mod.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vi testar en kartledtråd:

https://maps.app.goo.gl/JmgQES3Jbm92...s.preview.copy
Citera
Igår, 22:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
Denna är svår, medges. Von Baudissin och hans Innere Führung var en del av det bråk som fick vår man pensionerad i början av 70-talet. Han stod på den andra sidan ihop med en del andra och blev den som tog smällen, även om han bäddade åt sig själv och landade mjukt. Ett trist slut men han ska ha applåder för sitt mod.

Citat:
Vi testar en kartledtråd:

https://maps.app.goo.gl/JmgQES3Jbm92...s.preview.copy

Kartledtråden ger mig inga vibbar... Jag har titta på Burkhart Müller-Hillebrand, Hans Speidel och Adolf Heusinger men ingen av dem var kvar så länge som till 70-talet. Det var däremot Ulrich de Maizière men jag kan inte se att ledtrådarna stämmer på honom... Heinz Trettner stämmer inte heller riktigt in men jag gissar på honom för ny ledtråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in