Roland har nu uttalat sig i facebookgruppen:
Hej,
Det cirkulerar många rykten och mycket spekulationer kring detta, skulle därför vilja klargöra exakt vad som hänt.
Jag har tidigare valt att inte gå ut med exakt vilket företag det handlade om denna gång, tyckte egentligen inte att det var det intressanta. Jag tyckte sakfrågan var intressantare. Men för att undvika fler spekulationer berättar jag nu exakt vad det handlar om.
Vi har i olika konstelationer sålt skräckfilm på nätet sedan 2003. För ungefär fem år sedan började vi få problem med vissa betallösningar som plockades bort med hänvisning till att vi hade ett omoraliskt innehåll i vår webshop. Vi har även blivit spärrade av att använda vissa tjänster på stora sökmotorer av samma orsak.
Varje gång en sådan här sak händer leder det till ekonomiskt bortfall (vi kan inte ta betalt) och stora bekymmer, vi måste hitta nya lösningar, kunderna blir lidande och det blir allmänt väldigt jobbigt.
Nu hade det faktiskt varit lugnt ett tag, men så dök det upp ett mejl från PayPal. I mejlet fick jag meddelande om att vi brutit mot deras etiska regler och att kontot var ”permanent avstängt”. Dessutom hade dom låst våra tillgångar på det kontot i upp till sex månader (det intressanta är att dom skickar ut detta mejl med informationen först efter att dom faktiskt låst kontot – vi kommer alltså inte åt vårt eget konto).
Vi säljer merparten av våra produkter till utlandet, PayPal är alltså extremt viktigt för oss eftersom de flesta betalningar från utlandet går genom dem.
Då detta inte var första gången det hänt, inte ens andra eller tredje. Det är heller inte bara PayPal, utan genom årens lopp är det flera kortföretag och andra betalningslösningar som spärrat oss. Jag har tyvärr tappat räkningen på hur många gånger det skett. Nu kände vi att vi inte orkade driva fighten en gång till. Därför fattade vi ett beslut om att lägga ned försäljningen av skräckfilm i butiken. Helt enkelt för att få lugn och ro och kunna driva vårt företag på samma förutsättningar som alla andra.
OBSERVERA! Vi lägger inte ned företaget. Vi kommer även fortsättningsvis sälja t-shirts, posters, drakar och allt annat vi har i butiken. Det är bara skräckfilmen som försvinner och det av orsaken att vi inte längre orkar bråka med kreditbolag.
Vi la upp en text om detta beslut på Dark Entertainments facebooksida och informerade om att vi lade ned försäljningen av skräckfilm och varför vi gjorde det. Jag hade då ingen som helst avsikt att gå vidare med detta, jag ville bara lägga det bakom mig.
Dagen efter blev jag kontaktad av en journalist från P4 som tyckte sakfrågan var viktig och han ville därför göra en intervju, som jag var extremt motvillig till eftersom, som jag skriver ovan, jag tyckte jag redan lagt saken bakom mig.
Hur som helst, jag gjorde intervjun och berättade vad vi drabbats av och på vilket sätt vissa företag kan diktera villkor om vad som får och inte får säljas.
Allting annat om att vi är avstängda från samtliga banker, att vi inte får ha bankkonton och så vidare stämmer inte. Vi har haft stora problem med olika betalningslösningar beroende på att de anser vi säljer stötande material.
Därför har vi valt att plocka bort den typen av produkter ur vårt sortiment.
Vad olika storbanker säger i sakfrågan gör dom helt på eget bevåg, det är inte vi som målat ut den ena eller andra banken. Dom har själva gjort uttalanden om sina policys och dessa uttalanden får dom stå för själva.
Hoppas jag rätat ut åtminstone några frågetecken
Rolle
www.skrackfilmsbutiken.se
roland@darkentertainment.se