2012-11-12, 23:33
Medlem
....och vara där ett tag och antingen jobba åt t.ex Röda Korset eller vara där på något annat slags jobb med några andra, antingen svenskar eller inhemsk befolkning. Någon som har tips på hur jag ska gå till väga. Jag vill studera världsläget och konflikterna och bara vara i Libyen och Syrien några månader åtminstone.

Mvh
2012-11-12, 23:48
Medlem
kostograms avatar
Rekommenderas inte i dagsläget. NGOer tar sig i princip inte fram någonstans just nu. Isåfall rekommenderar jag dig att uppsöka något utav de många flyktinglägren utanför syrien. Exempelvis turkiet eller jordanien.
Har du någon särskild kompetens som du tror kan vara efterfrågad? Medicinskt kunnig eller dylikt?
Västerlänningar har inte särskilt gott ryckte bland syriska flyktingar då de känner vi struntar i deras konflikt.

Jag var i syrien i februari, dock i de södra delarna mot jordanien.
Libyen kan jag inte riktigt rekommendera heller, regeringen har i praktiken relativt begränsad makt och det figurerar fortfarande mycket vapen. Finns även många beväpnade grupperingar som ej har statlig förankring. Om du ändå vill trotsa riskerna bör du ha en del kött på benen sen innan.

Du är inte lika entusiastisk när du väl får uppleva skottlossning.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel, knappar via mobilen.
2012-11-13, 03:51
Medlem
Riskerna är inte något jag oroar mig för om man håller sig på rätt gator och inte rör sig utomhus utan någon med lokal och språklig kännedom till att börja med. Träffade en kille som hade varit där och han visade bilder på sin mobil när han var där och han hade filmat döda människor på gatorna och satt på pansarvärnsbilar, detta var just efter Kadaffis fall. Han tyckte att jag skulle åka dit och jag vill verkligen det.
2012-11-13, 12:45
Moderator
vfs avatar
Ingen utrikespolitisk frågeställning/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in