2005-04-15, 01:58
Medlem
Das_elks avatar
Har sett en film p http://geocities.com/roguemovies/ dr dom kr av en laddning ANNM/H2SO4 (40:40:20) och den smller mycket vrre n bara ANNM, antar att bda laddningarna i samma film r lika stora.
Skulle det g att blanda i H2SO4 i ANFO och f det knsligare eller s knsligt att det inte behvs nn booster?
Eller e det helt galet??
Citera
2005-04-15, 08:45
Medlem
Escanios avatar
skulle prova denna blandning fr ett tag sedan... men klantig som jag var s tappade jag skiten i ett rr i marken och fick inte upp det igen
s frbannad jag var resten av dan
Citera
2005-04-15, 19:02
Medlem
ankdams avatar
Skulle tippa p att H2SO4 reagerar med AN:et och bildar ammoniumsulfat och HNO3, HNO3 katalyserar troligtvis reaktionen och drfr blir mnet kraftigare och knsligare.
Citera
2005-04-15, 19:19
Medlem
Nu blev jag intreserad vad r ANNM fr kortning av? amoniummnitrat nitromentan?
Citera
2005-04-15, 21:25
Medlem
Methanes avatar
ANNM r en frkortning fr det binra sprngmnet Ammoniumnitrat/ Nitrometan.
Fr att framstlla det tar man 1 del nitrometan och blandar med fem delar ammoniumnitrat och lter det frdela sig jmnt. Bst r att lta det st ngon timme i sluten behllare.
Nitrometan r ett lsningsmedel vars ngor man inte skall andas in.

Ett nnu kraftigare sprngmne r ANNMSA vars effekt du kan lsa om p http://67.15.145.24/~sciencem/talk/v...d.php?tid=2219
Citera
2005-04-15, 23:25
Medlem
Jomazis avatar
ANNM/SA blir en kladdig kristallin massa, H2SO4 (genom HNO3) knsliggr ANNM s att det hela kan initieras. ANFO kommer inte att fungera p samma stt d det dels saknar NM och dels innehller olja, vilket som bekant inte blandar sig med vatten. Det blir allts i princip AN+SA, vilket bara ger ammoniumvtesulfat och salpetersyra, inget sprngmne.
Citera
2005-04-15, 23:30
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
ANNM/SA blir en kladdig kristallin massa, H2SO4 (genom HNO3) knsliggr ANNM s att det hela kan initieras. ANFO kommer inte att fungera p samma stt d det dels saknar NM och dels innehller olja, vilket som bekant inte blandar sig med vatten. Det blir allts i princip AN+SA, vilket bara ger ammoniumvtesulfat och salpetersyra, inget sprngmne.

Jaha ja...dr ser man...
Det var det jag funderade p....
Citera
2005-04-16, 22:10
Medlem
ingen som vet nnn bra lnk om hur man gr tiil vga av tillverkning
Citera
2005-04-16, 22:30
Medlem
Jomazis avatar
Ls allt som finns att lsa p roguesci.org och p sciencemadness.org (tillflligt nere), (posta inget!), den frstnmnda har en bra skmotor och massvis med information. Vi tnker inte sitta spoon-feeda dig
Citera
2005-04-17, 14:57
Medlem
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här