Har sett en film p http://geocities.com/roguemovies/ dr dom kr av en laddning ANNM/H2SO4 (40:40:20) och den smller mycket vrre n bara ANNM, antar att bda laddningarna i samma film r lika stora.
Skulle det g att blanda i H2SO4 i ANFO och f det knsligare eller s knsligt att det inte behvs nn booster?
Eller e det helt galet??
skulle prova denna blandning fr ett tag sedan... men klantig som jag var s tappade jag skiten i ett rr i marken och fick inte upp det igen
s frbannad jag var resten av dan
Skulle tippa p att H2SO4 reagerar med AN:et och bildar ammoniumsulfat och HNO3, HNO3 katalyserar troligtvis reaktionen och drfr blir mnet kraftigare och knsligare.
ANNM r en frkortning fr det binra sprngmnet Ammoniumnitrat/ Nitrometan.
Fr att framstlla det tar man 1 del nitrometan och blandar med fem delar ammoniumnitrat och lter det frdela sig jmnt. Bst r att lta det st ngon timme i sluten behllare.
Nitrometan r ett lsningsmedel vars ngor man inte skall andas in.
ANNM/SA blir en kladdig kristallin massa, H2SO4 (genom HNO3) knsliggr ANNM s att det hela kan initieras. ANFO kommer inte att fungera p samma stt d det dels saknar NM och dels innehller olja, vilket som bekant inte blandar sig med vatten. Det blir allts i princip AN+SA, vilket bara ger ammoniumvtesulfat och salpetersyra, inget sprngmne.
ANNM/SA blir en kladdig kristallin massa, H2SO4 (genom HNO3) knsliggr ANNM s att det hela kan initieras. ANFO kommer inte att fungera p samma stt d det dels saknar NM och dels innehller olja, vilket som bekant inte blandar sig med vatten. Det blir allts i princip AN+SA, vilket bara ger ammoniumvtesulfat och salpetersyra, inget sprngmne.
Jaha ja...dr ser man...
Det var det jag funderade p....
Ls allt som finns att lsa p roguesci.org och p sciencemadness.org (tillflligt nere), (posta inget!), den frstnmnda har en bra skmotor och massvis med information. Vi tnker inte sitta spoon-feeda dig
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!