Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Men... Bergakungen... Vi har INGA TRUPPER på Gotland. Vi har inget luftvärn. Vi har inget KA. Lite medeldistansrobotar och fallskärmsjägare, samt en insats av ryskt stridsflyg, menar du att det är långt över den ryska försvarsmaktens kapacitet?
Jag tillhör de som anser att militära åtgärder är en fotsättning på all annan politik, och som följd av detta får militär verksamhet också politiska följder.
Det här låter inte så kul för de som ingår i de nationella skyddsstyrkorna, men en av deras biuppgifter är att dö, lemlästas och blöda så mycket och i sådan omfattning att det politiska priset för att använda militärt våld mot Sverige blir högre än vad man kan vinna på saken. Det militära priset är (idag) så lågt att det inte har så stor betydelse (mer, förstås, än för de som verkligen råkar illa ut).
Jag är fullt väl medveten om försvarets status och att de enda stridskrafter som kan verka mot en gryningsanfall, midsommardagens morgon, är några Gripenrotar. Självklart kan Ryssland enkelt ta över Gotland med militär. Inga som helst problem med den saken,
annat än politiskt och ekonomiskt.
Frågan är då om Ryssland skall få möjlighet att hävda att de olagliga rebellerna på Gotland handlade i strid med den fredliga överenskommelsen med regeringen Åkesson (vi talar ju scenario de luxe här) eller om omvärlden verkligen får se en rejäl militär ockupation där det kostar båda parter blod och död att komma någon vart.
Jag är den förste att medge att de stridskrafter (med spade) som står på Gotland idag inte räcker till detta. Men frågan är om det behövs mycket av den varan och vad i så fall "tillräckligt" innebär.