• 4
  • 5
2012-11-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag begriper mig iofs inte på Israelisk logik men jag ser inte behovet att gå in med markstyrkor. De rapporterar ju stora framgångar med Iron Dome - så vad är hotet?
logiken är att inte tillåta ens EN raket in i landet. finns inget land i världen som skulle tillåta fler än en raket.

med facit i hand skulle man aldrig gett tillbaka områden som man vunnit i krig initierade av araber. "land for peace" har inte gett respekt i arabvärlden. vad fick man för uttåget 2006?

svårare att förstå arabisk logik i gaza. hota israel med utplåning med höger hand samt kräva bidrag av eu med vänster med hänvisning till demokratiskt valda terroristgrenen hamas.
2012-11-14, 20:58
Medlem
Alma-Atas avatar
Ett köpcenter träffat av en raket i södra Israel enligt RT. Klockan är snart 22:00 lokalt så sannolikheten för att det skall ha varit fullt av folk är väl inte så stor. Det visar sig väl.

EDIT: Vad gäller en markinvasion tror jag att man dröjer med det tills dess att det är den sista utvägen. Nu när man har sparkat på getingboet är det nog viktigt att man lamslår Hamas så gott man kan, och det kommer en punkt då ett skarpare vapen än bomber behövs och då återstår soldater på marken. Ett markslag i Gaza måste dock vara ett helvete - civila överallt och tät bebyggelse gör att Israels teknologiska övertag reduceras.
Senast redigerad av Alma-Ata 2012-11-14 kl. 21:01.
2012-11-14, 21:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
logiken är att inte tillåta ens EN raket in i landet. finns inget land i världen som skulle tillåta fler än en raket.

med facit i hand skulle man aldrig gett tillbaka områden som man vunnit i krig initierade av araber. "land for peace" har inte gett respekt i arabvärlden. vad fick man för uttåget 2006?

svårare att förstå arabisk logik i gaza. hota israel med utplåning med höger hand samt kräva bidrag av eu med vänster med hänvisning till demokratiskt valda terroristgrenen hamas.
Det är den Israeliska statens aggressiva agerande i allmänhet jag inte begriper mig på. Om det är fred de vill skapa så är det kontraproduktivt. Om de vill utplåna Palestina så kan jag begripa det.
2012-11-14, 21:09
Medlem
Jag tror att detta kan vara ett försök av Israel att starta igång en större konflikt. Man vet att Iran stödjer Hamas och om man kan dra igång ett fullskaligt krig med Hamas så kan kanske Iran dras in på något sätt. Då kommer det att bli lättare att sälja in kriget mot Iran som Israel har längtat efter så länge.
2012-11-14, 21:13
Medlem
Madagascars avatar
Egypten kallar tillbaka sin ambassadör i Israel.

Spel för gallerierna!?
Senast redigerad av Madagascar 2012-11-14 kl. 21:15.
2012-11-14, 21:17
Medlem
rootbits avatar
Så, hur ska ni ha det nu då? Ska ni hata muslimerna eller judarna?

Personligen står jag på judarnas sida. De har stake nog att försvara sitt lilla land trots att de är omgiven av arabstater. Sverige klarar inte den uppgiften trots vårt avstånd till sandlådan...
2012-11-14, 21:17
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Som vanligt ska sionistpacket terrorisa och sedan helt sonika skylla på självförsvar. Självförsvar som inte existerar då sionisterna befinner sig på arabisk mark.

Världen är så vidrigt skev.

FRAMÅT
2012-11-14, 21:21
Medlem
Madagascars avatar
Mer om den Israeliska logiken:
Citat:
A stinging critique of Israel's government from Uri Avnery, founder of Israeli peace group Gush Shalom: "Netanyahu and Barak have decided to deliberately violate a cease-fire which had just been stabilised. At the price of great and ongoing suffering on both sides of the border, the government's aim has been accomplished: social issues will be removed from the public agenda and the election campaign."
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-20328799

Det är val i Israel snart...
2012-11-14, 21:21
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Så, hur ska ni ha det nu då? Ska ni hata muslimerna eller judarna?

Personligen står jag på judarnas sida. De har stake nog att försvara sitt lilla land trots att de är omgiven av arabstater. Sverige klarar inte den uppgiften trots vårt avstånd till sandlådan...

Står nog på judarnas sida då jag inte kan känna samhörighet med araber...som älskar blod och våld mer än nåt annat folkslag....
2012-11-14, 21:24
Medlem
Tomatos avatar
Fan vad jobbigt att man måste gå ur och dunka en israel...
Men man kanske kan vänta till efter fotbollen
2012-11-14, 21:24
Bannlyst
Läste nu att Israhell bombar Gaza. Jag trodde att det var Iran man hade tänkt starta krig emot.
Dom klagar på Hitler och hur de blev behandlade, men själva kan de behandla alla andra värre.

Kan det vara så att man bara vågar ge sig på de som har mindre i styrka rent militärt Patetiska sionister. .
2012-11-14, 21:26
Moderator
vfs avatar
Trådar om konflikten finns. "Vad kommer att hända härnäst?" är dessutom en tämligen magerfrågeställning/Mod
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in